marjoleinvdh Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Ik heb van een vriendin een klein turfpotje met daarin 3 courgette plantjes gekregen. dat is natuurlijk veel te klein, en ik zit nu even in dubio wat ik zal doen. enerzijds houden courgettes niet van verspenen.. dus ik zou ze morgen in de volle grond kunnen zetten als ik bij de moestuin ben (is te ver weg om vaker dan 1x per week heen te gaan) maar dan zijn ze niet afgehard. of ik kan ze nu verspenen naar grotere potjes en laten afharden en over een week ofzo in de moestuin zetten. maar dan moeten ze dus 2 keer verplant worden, en ik weet niet of ze dat wel leuk vinden. wat zouden jullie doen? Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Hoe groot zijn ze nu? Normaal gesproken hebben de courgette bij mij geen zichtbaar last van verpotten, maar als er drie bij elkaar zijn moet je denk ik wel heel erg op tijd zijn. Omdat ze dan wat sterker zijn zet ik ze zelf pas in de moestuin als ze minimaal 4 echte blaadjes hebben. In zo’n heel klein potje lukt dat denk ik niet (maar nooit geprobeerd). 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Je kunt ook 2 van de 3 bij de grond afknijpen/knippen en de sterkste overhouden en oppotten, als je het verspenen niet aandurft. 1 Quote
Flup Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Ik zou toch voorzichtig proberen te verspenen. Of, als dat niet lukt, overpotten in een grotere pot en eentje afknijpen. Drie snelgroeiende planten in een pot is wel wat veel van het goede, vandaar. Zelf zaai ik nog weleens 2 zaden per pot. Uiteraard komen die dan allebei op en dan vind ik het zonde om een gezonde plant af te knijpen. Dus die plant ik dan in zijn geheel (beide plantjes) in de volle grond. Was vorig jaar bij de courgette goed bevallen. 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 14 mei 2021 Auteur Geplaatst: 14 mei 2021 De plantjes hebben nu net hun eerste blad, misschien ook wel wat klein om al uit te planten bedenk ik me net.. ik zaai ze eigenlijk altijd ter plaatse Quote
redzebra Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Verspenen lukt wel normaal, ik zaai ook meestal meer in 1 potje (tot 3) en doe zoals Flup de rest afknijpen. Bij wat oudere zaden heb ik nu een paar potjes waar niks uitkwam en een paar met 2. Dus die ga ik verspenen, is eigenlijk voor de weggeef ik heb er maar eentje nodig van elke soort. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Je kan ze nu ook gewoon inde tuin zetten, eventueel met een kapje er over. Dan worden het ook mooiere planten. Heb je geen kapjes dan een leeg plastic bakje of halve fles, wel vastzetten met een prikker tegen het wegwaaien. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.