Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Guus als net gezegd wordt dat een koe 30 liter melk geeft per dag,

dan verwacht je toch niet dat een kalf dit helemaal opdrinkt ?

Zowel voor kalf als moeder want die voelen echt wel een band gewoon erg zielig om direkt uit elkaar te halen voor paar rot centen, dat zal heus zonder veel geld verlies anders kunnen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Waar moet een boer dan zijn geld mee verdienen? Als hij het kalf bij de koe laat staan, heeft hij tog geen inkomsten? Ik heb genoeg kalfjes verzorgt en zien opgroeien tot een volwassen koe, ik vind daar niets mis mee

tuurlijk tijden veranderen en het kan niet meer zo als vroeger waar een kalf nog bij de koe kon blijven ..

een boer moet zeker geld verdienen heb daar ook niets op tegen dat het nu toe er aan toe gaat .....

maar ik persoonlijk zag toch liever het kalf bij de koe

tegenwoordig geven melkkoeien echt veel liters melk per dag dus daar kan een kalf toch ook van meegenieten .....

of zie ik het verkeert

Geplaatst:

Eeen kalf word meestal in een box gezet omdat het dan gezond en sterk kan opgroeien, ook heeft het minder last van ziektes van de andere kalveren of van andere koeien.

aangepast door Gast

Omdat het kan.

Geplaatst:

Beste Guus, ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar het kalf wordt bij de moeder weggehaald omdat het anders de melk drinkt, puur een centenkwestie.

Iedereen die een beetje nadenkt weet dat een jong dier dat bij zijn moeder is en moedermelk drinkt beschermt wordt tegen ziektes.

Helaas is het zo dat boeren hun quotum moeten halen, ik heb hier ook geen oplossing voor, maar het maakt me zo boos!

De stierkalfjes komen trouwens binnen de kortste keren in de mesterij terecht, als kistkalf over het algemeen, de koekalveren kunnen als ze "mazzel" hebben later als melkkoe terecht komen.

Wat ik echt niet begrijp is het volgende, als ik een topschaap wil hebben laat ik het lekker lang bij de moeder lopen, doordat een kalf over het algemeen maar 1x biest krijgt zijn ze niet gezond, biest is onontbeerlijk voor een dier.

Dan hebben vleeskalveren het een stuk beter over het algemeen, die mogen vaak lekker bij hun moeder blijven.

Geplaatst:
Eeen kalf word meestal in een box gezet omdat het dan gezond en sterk kan opgroeien, ook heeft het minder last van ziektes van de andere kalveren of van andere koeien.

daar ben ik het totaal niet mee eens Guus

een kalf groeit pas sterk op als het lekker gezond buiten kan lopen .samen met zijn moeder

jonge dieren krijgen via de moeder afweerstoffen binnen waardoor ze de eerste komende tijd helemaal niet ziek worden

door een kalf van zijn moeder weg te nemen .heeft dat kalf en moeder ook scheidings problemen .moeder koe roept ook op haar kalf en kalf is gestres de eerste tijd en bang schrikachtig noem maar op

is gewoon het geld geld geld

ik zal je eens een voorbeeld geven ( een konijn is dan wel geen koe maar oke

wij fokken vlaamse reuzen .ik laat de jonge tot plus-9 weekjes bij de moeder zitten

ze zogen zo nu en dan nog maar eten ook al flink mee met de korrels .door dat ik de jonge tm 9 weekjes bij de moeder laat kost me dit veel meer aan voer dan dat ik ze bv met 6 weekjes al bij de moeder weg haal en ze dan gelijk verkoopt

er zijn fokkers die werken op die manier .het is maar waar je voor kiest dieren welzijn of het geld

aangepast door jack

Geplaatst:

Als je 5 euro voor een pak melk wilt betalen, kunnen alle boeren dat zo doen, ik vind dat er niets mis mee is, hoe moeten die boeren anders rondkomen Er is duidelijk een meningsverschil tussen ons. Wij zijn zelf ook boer geweest, en ik heb nog steeds interesse in het boeren bedrijf.

Omdat het kan.

Geplaatst:

ligt er aan hoe ver we er mee door gaan .......

de feestdagen komen er aan en ik sta voor een besluit .

moet ik mijn ganzen gent slachten .....moeilijke keus vind ik het ....... om hem ook nog eens aan te houden heb momenteel 2 gente rondlopen .......

Geplaatst:

Hoe zou je die slachten? Volgend jaar, of het jaar daarop, wil ik dat ook eens doen. Maar het is wel weer even andere koek, dan een kip. Bij een kip hakken wij zijn/haar kop er af. Maar bij een gans... die nek is toch wel even wat steviger.

In Engeland zijn ze nogal dol op van die stroom apparaatjes. Waarvan dan 1 'pin' in de bek gaat, en de andere tegen de slaap... Maar dat heb ik hier nog nooit gezien.

Geplaatst:

deze stroom aparaatjes zijn te koop aan 300euro meen ik via internet ..

maar als wij een gans slachten .word ze eerst verdooft met een ronde knuppel op haar hooft te slaan . een andere persoon houd haar dan vast .

door die slag op haar hooft .net even achter aan word ze verdooft .en dan kun je haar gelijk verder slachten door haar lucht wegen en zo door te snijden .....

Geplaatst:
Er is duidelijk een meningsverschil tussen ons. Wij zijn zelf ook boer geweest, en ik heb nog steeds interesse in het boeren bedrijf.

Helemaal niks mis mee Guus, lijkt mij ook een gaaf en mooi beroep, maar je kunt dan overwegen meer diervriendelijk bezig te zijn, dat je je bv op biologisch richt, het hoeft natuurlijk niet zoals jij mischien gewend bent ,

mischien heb je zelfs meer plezier door andere manier van boeren.

Net als biologisch kwekerij moet biologisch boeren volgens mij net zo uitdagend zijn.

En hopelijk wordt biologisch en ook op kleinere schaal veeboer zijn bij de toekomst omdat steeds meer mensen dat

(daar heb je gelijk in) duurdere produkten willen kopen.

Geplaatst:

Wat heerlijk om zelf in je vlees te kunnen voorzien!

Benijdenswaardig. Als ik de ruimte had zou ik konijnen en kippen houden.

Ik ben dol op de smaak van wild, dus scharrel vlees zal ik ook wel kunnen waarderen.

Geplaatst:

wij wonen ook maar in een woonwijk

maar we houden toch konijnen .wat muskus eenden en ja zelf 4 ganzen

ook hebben we wat duiven zitten

we fokken vlaamse reuzen en steen konijnen

de steen konijn is eigelijk een wild konijn nu is het een zelzaam belgi,s ras

Geplaatst:

Lopen de eenden en ganzen vrij rond of hebben ze een behuizing?

Het lijkt me lastig om dieren te combineren met een intensieve siertuin (andere hobby)

Bij mijn ouderlijk huis lopen de kippen s'winters vrij rond. Dat zou ik mijn dieren ook gunnen. Deze tuin is 12 bij 12.

Geplaatst:

Met kippen gaat dat nog, ganzen maken (naar onze ervaring dan ) veel stuk. Vreten topjes van de meest oneetbare struikjes, en zullen dus zachtere planten ook vertrappen of opeten. Hier kunnen ze daar niet bij, hun grasveldje is groot genoeg.

Geplaatst:

eenden en ganzen lopen hier wel vrij

ze doen zich meestal te goed aan het gras .maar de pruimen vinden ze ook lekker als die rijp zijn

savonds gaan eenden en ganzen een hok in daar zit ook ene overdekte ren aan vast .kunnen ze bij erg slecht weer ook gewoon eens binnen blijven

wat het eten aan planten betreft

veel heb ik hier struiken staan .wat me de eenden wel hebben opgegeten zijn mijn wijngaardslakken ......

had er echt veel zitten in mijn tuin .maar oke dat heb je als je dieren houd

tot nu toe gaat wel alles goed

Geplaatst:

Eet jij de wijngaard slakken dan ?

Geplaatst:

Heb die toevallig voor het eerst gehad een week of 2 geleden....stond me altijd tegen maar werd me nu voorgezet als "amuse" en dan ben ik weer van: alles een keer proberen. Heb er 3 gegeten...was niet slijmerig of zo (had ik verwacht) maar meer inktvisring - achtige substantie.

Geplaatst:

je moest eens weten wat ik allemaal eet ....

ja wijngaart slakken eet ik net zo als die kleine gekleurde slakken met die huisjes

vind ze heerlijk ..met kruidenboter .

Geplaatst:

Dat is ook 'n manier om er van af te komen, haha.

Zou ook wel wijngaardslakken willen kweken en oogsten. (toekomstmuziek)

Ziet een onthuisde slak er een beetje toonbaar uit? Misschien ook leuk/lekker in salades?

Geplaatst:

de wijngaardslakken worden hier gevoert met sla en andere groenten .

maar nu zullen erw el niet meer zo veel zitten door de eenden .

het is nog al best veel werk voor je een slak kunt eten .als je die bv uit het wild heb genomen ( wat trouwens verboden is

je moet ze eerst 3 daagjes ontgiften .....dan voer je ze eigelijk niets en alleen maar witte bloem .als hun poepjes dan helemaal wit zijn zijn ze oke en is alle zooi er uit .dan moet je ze nog ontslijmen .er komt wel wat bij kijken voor je ze kunt eten .....

als je wijngaart slakken wilt gaan kweeken komt ook wel wat bij kijken het aantal kweek bakken .vergt wel wat plaats

ze zijn ook gewoon te koop bij bv de alberthein .10 in een doosje .

buren zijn niet zo tuinliefhebebrs .heben een tuin van 22bij 8 meter en gebruiken hem eigelijk niet .ja als het gras tot hun knienen staat dan maaien z ehet eens .

had er het lieft een stuk van gehad maakte ik daar een groente tuin . maar zo zijn ze nu ook weer niet ...

wel vragen of ik hun gras wil maaien en hun haag wil knippen .....

Geplaatst:

Oh... een heel gedoe dus, die slakken. En zo overheerlijk lijken ze me nou ook weer niet

Wij gaan vanavond weer wat hanen apart zetten, zodat we ze morgen kunnen slachten. Nu nog uitvechten welke haan mag blijven (hebben Joep en ik andere ideeen over )

En dan gaat er weer een groepje jongere hanen naar achteren. Ze verhuizen steeds met de varkens en schapen mee.

Ze staan nu steeds met zijn 5-en te kukelen onder het raam van de buren

Geplaatst:

ja een heel gedoe is dat ook wel .met die slakken

zo dan staat er nog wat voor de boeg bij jullie ......

je buren geef je dan ook een lekker haantje als als. overlast kukel vergoeding ...

hier werden de haantjes gesoteert op gewicht grote kleur en postuur de beste kon dan blijven .....de rest ...

maar ik besliste daar alleen over en dan is het een stuk makkelijker als met zijn 2

Geplaatst:

Nou ja, de hanen hebben al bewezen sterk te zijn. Ze hebben een snot-golf overleefd toen ze vrij jong waren, zijn niet opgegeten door de varkens, niet neergeschoten door jagers die de afgelopen weken erg dicht in de buurt kwamen, en kunnen hun eigen voer bij elkaar scharrelen.

Op dat punt zijn ze allemaal geslaagd. Want dat is het belangrijkste wat ze door kunnen geven aan hun kuikens komend jaar.

Maar dan... welke kleurslag? Koekoek? parelgrijs/koekoek? Of toch de zwart/wit geparelde? Al is die kleurslag nogal ziekelijk, hebben we ondervonden. Maar nu hij het gered heeft, kunnen we ze misschien gezonder fokken.

En dan loopt er nog een jongere haan rond, die echt erg mooi is. Mooi donker'blauw'. Maar goed, die moet alle hindernissen nog nemen, dus misschien is hij niet zo sterk?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic