Jump to content
boerinnetje

Eigen dieren slachten

Recommended Posts

Hey Joriek, is er niet een kleurslag meer populair , ivm eventuele verkoop?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Ja, er zijn wel kleurslagen die populairder zijn dan andere kleurslagen. Maar we houden maar 1 haan, en meerdere hennen (van verschillende kleurslagen). Dus zuivere kleurslagen krijgen we niet. Willen we voor onszelf ook niet, we gaan fokken op andere kenmerken

Uiteindelijk is er een hele andere haan blijven leven. Met een onbekende kleurslag. Maar hij red zichzelf erg goed, gaat niet te ver van huis (iig niet 2 weilanden verderop), en kukelt niet zo vaak. Hij is voor zover wij weten niet ziek geweest deze zomer. Dus dat is ook een plus.

We zien wel wat voor een leuke kuikens daar uit gaan komen

Ondertussen liggen de 4 (grote! ) hanen netjes in plastic verpakt (en in stukken) in de vriezer. Nadat ze een dagje hebben bestorven.

Ach so Wauw, hebben jullie een mega grote vriezer jorieke?

Wij moeten eigenlijk nog vijf mega grote brahma hanen slachten. Maar dan zouden we echt een vriezer erbij moeten hebben.

aaah, dan valt het inderdaad mee

Maak je dan geen boullion of kippensoep voor jullie zelf ?

als er hier een dier geslacht word bv kip dan word er ook niets verknoeit

het vlees gebruiken wij ...de rest gaat na een vos die me daar al een lange tijd dankbaar voor is .

afgelopen zomer had ze 2 jonge .helaas hadden ze de rekel dood gereden

@Marieke: van een 6-tal oude hennen hebben we een tijd terug heel wat bouillon gemaakt, dus we hebben een voorraadje. Nu heb ik sowieso geen prei en wortel enzo in de tuin om het te maken, en van alleen de karkasjes schiet het niet op vind ik. Dus smullen de varkens er nog van.

Bouillon maken is wel heel erg leuk! Je haalt zo echt alles uit de kip, want van het doorgekookte vlees maakte ik ook nog ragout en vlees voor in de soep. Erg lang van gegeten dus! (er is nu nog wat ragout, en nog aardig wat geweckte potten bouillon/soep)

ah, dus bouillon kun je ook wecken weer wat geleerd.

Geen kans op botulisme en weet ik veel wat?

Even een vraag voor de mensen die hun eigen dieren eten. Ik ga ervan uit dat het bio vlees wat ik in de supermarkt koop gecheckt is of de dieren gezond zijn. Hoe doen jullie dat? Soms hebben ze misschien wel iets onder de leden wat je aan de buitenkant nog niet kan zien.

Gr. Sam

zeker weet je het nooit ook niet als je vlees uit de supermarkt heb of dat nu bio vlees is of niet .

ik heb al verhalen gehoord dat mensen .die dieren mee namen die aangereden waren in de winter dus als het vroor .ze hebben ze gewoon opgegeten .denk daar bij aan konijnen fazanten zo iets ..

Zelf vil ik ook wel is wat konijnen, als iemand die ik ken weer te veel konijnen bij huis heeft lopen of via een ander adresje. Je kunt ook zien aan de organen of een dier gezond is of wat heeft gehad. Ik wil later als ik op mij zelf woon ook dieren houden voor o.a. de slacht. Heb nog een lekker recept met konijn en bier, als iemand geïnteresseerd is stuur je maar een pbtje.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

De steen konijnen die ik heb zouden echt na wild konijn smaken dus een wild smaak hebben

Heb het nog niet geproeft .maar een mede fokker van dit ras zei me dat.

Morgen ochtend slachten we weer 4 hanen. Het werd weer een beetje teveel met al dat gekukel en testosteron 1 kukelende haan is OK, maar ze probeerden steeds hoger te komen (stond er van de week al 1 boven op de ruif, die zo'n 2,2 meter hoog is) en dan vanaf daar te kukelen. Achter en achter elkaar, naar elkaar.

Wij willen graag weten wat we eten, dus ja wij slachten dieren die we zelf opgefokt hebben.

Behalve het varken van dit jaar, dat stond bij iemand iemand anders en heeft het dier aan ons gegeven als betaling voor werk dat mijn man gedaan had.

Ze hebben het niet zo breed, dus dit was een perfecte oplossing voor hen en zeker ook voor ons.

Kippen slachten we ook zelf, meestal zo'n 50 per jaar...daar trekken we 1 dag voor uit, hebben bijna een fabriekslijn en meestal liggen zo rond 2 uur de beestjes, gewogen en verpakt in de vriezer.

Afgelopen Oktober hielpen we buren om hun kalkoenen te slachten..terwijl ik er eentje schoonmaakte, viel mij op dat de longen karton achtig waren en korrelig..dat beestje werd dus niet bij de "op te eten" vogels gelegd, later bij het uitwassen van de vogels, had eentje een rare plek op zijn karkas..die werd ook apart gelegd.

Of het iets zieks was weten we niet, maar als hiet niet vertrouwd wordt, wordt het niet gegeten.

Verder nog een kleine opmerking over kalfjes en melkkoeien, helaas door de strenge regels over hygiene enzo, gaan de kalfjes bij de moeder weg, maar een boer geeft ze wel biest..maar dat heeft alleen nut de eerste 24 uur, daarna nemen ze niets meer op.

Verder voert de boer ze melk misschien niet van de echte moeder, maar wel degelijk echte melk, tenslotte hebben ze dat en is het goedkoper ze melk te voeren dan de dure melkpoeder.

Helaas kunnen ze niet bij de moeder blijven om hygienische redenen..een uier waar een kalf aan zuigt maar weer niet gemolken worden voor consumptie.

Maar een melkkoe maakt heeeel veel meer melk dan het kalfje kan drinken, daar zijn ze op gefokt.

Mijn geiten laat ik full time moeder zijn, de eerste 2-3 weken, daarna zet ik de kleintjes overdag apart..melk ik de geiten s'avonds en laat dan de kleintjes er weer bij voor de nacht.

Ik drink de melk rauw..dat mag in de industrie ook niet, maar ik geloof dus sterk in rauwe melk, zowel koeienmelk toen ik mijn koe nog had en nu dus alleen mijn geiten melk.

Melk die gepasteurizeerd wordt, dood behalve bacterien ook enzymen die wij nodig hebben voor de vertering van melk.

De mensen die allergish zijn voor melk, hebben meestal geen last als ze rauwe melk drinken.

Zoals ik zei wij willen graag weten wat we eten...maar de eerste keer een ham van ons varken was wel even raar..dat smaakte toch wel heel anders dan een gekochte ham.

Dit hele verhaal getypt te hebben, geef ik eerlijk toe ..ik dood niet..dat laat ik een ander doen, maar daarna doe ik gewoon mee.

Leuk om je verhaal te lezen Astrid.

Wij willen ook graag een paar haantjes slachten maar ze zijn nog zo bottig.

Nou zijn de meeste dieren in de winter misschien wat schraal, maar heb het idee dat er nauwlijks borstvlees op zit

Zou dat in de lente flug bijtrekken of niet? Ze krijgen best flink gemengt graan en hebben een vrije uitloop op het erf.

Weet iemand wanneer een Brahma ongeveer goed slachtrijp is en wanneer het vlees echt niet meer lekker is ivm de leeftijd?

geiten melk en koeien melk rechtstreeks van de dieren zelf is veel voller van smaakt .

persoonlijk vind ik de koeien melk gelijk van de koe of geit dus ook veel lekkerder

ik heb wel eens geiten ( smeerkaas gemaakt .( met peper smaak knoflook smaak en met bieslook .

ik had er geen geen stremsel aan toegevoegd dus de kaas was zo smeerbaar als boter en lekkerrr

Astrid ik heb je verhaal gelezen. Ik heb mijn varken precies zo. Ik vind dat gelijk ook lastig, omdat ik het zelf toch wat anders zou doen. Een eigen varken is nog niet mogelijk.

Verse melk kan ik ook iedere dag halen ( dat doe ik niet omdat ik niet mag betalen..dus haal ik 1 x per week om yoghurt te maken) ik heb er nooit aan gedacht dit rauw te drinken..ik verhit het altijd goed voor het de koffie ingaat.

Misschien ga ik het eens rauw proberen ( tot 40 graden verhitten ipv tot kookpunt) voor de yoghurt

Het is fijn als je de mogelijkheid hebt je eigen dieren te eten, je kunt het dan zo doen als het voor jou goed is.

Gefeliciteerd.

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

sinds kort halen wij ook rauwe melk bij de boer. er ontstond in mijn hollandse omgeving nogal wat tumult, we mochten het niet zo drinken, we zouden er ziek van worden, het moest eerst gekookt worden. Ik word er dan toch wel een beetje onzeker van,maar na rondvraag gedaan te hebben hier in het dorp(hongarije) begrepen we dat ze de melk voor de babies wel koken,maar voor gewone gezonde volwassenen het echt niet nodig is. En lekker dat het is! Dus gewoon doen!

Hongaarse groeten van Linda

tegens woordig is en moet alles zo sterlie gebeuren dat je de melk van bij een boer gewoon kunt drinken .

de verse melk van bij een boer is ook nog stukken goedkoper per liter was dat iets van 30 cent voor de volle melk

Ik geloof best dat ongekookt juist extra voordeel opleverd wat Astrid uitlegt, dan is koken best zonde.

Players only love you when they're playing.

je merk het echt als je de melk rechtstreeks van de koe drinkt

ze is echt voller van smaak en na 1 glas heb je ook een vol gevoel .......

Het fijne van vlees is dat het extreem lang houdbaar is (zolang het nog leeft). Hoe lang laten jullie gedode kip normaal besterven en gebeurd dit dan wel of niet gekoeld?

als we hier kippen slachten gaan ze gelijk de vriezer in als we met alles klaar zijn ...