MariekeB Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 (edited) In onze tuin staat een erg grote appelboom, die volgens mij geen vruchten (meer) maakt. We zijn hier in februari heen verhuisd dus ik weet niet wat er afgelopen jaren aan onderhoud is gedaan, maar veel zal het niet zijn gezien het formaat van de boom. Opzich vind ik het geen probleem dat de boom (waarschijnlijk) geen fruit maakt, want op deze manier is de boom ook mooi groen, maar hij moet wel gesnoeid worden (verzoekje van de buren i.v.m. zonlicht). Mijn vriend is geneigd om de zaag er nu in te zetten, maar ik zag op internet dat je een fruitboom in de winter hoort te snoeien en niet in de zomer. Dus ik wil dat alleen doen als ik weet dat de boom het overleefd. Veel beschrijvingen online gaan over het snoeien van een jonge appelboom, en niet over een oude. Hopelijk heeft iemand van jullie hier tips of ervaring mee? Ik vraag mij af: 1. Kan ik nu al iets van de boom halen? Bijvoorbeeld kleine takken, of een deel bovenop? Of is dat funest voor de boom? 2. Hoe rigoreus kan ik de boom dit najaar/winter terugsnoeien? Kunnen appelbomen dat aan of gaan ze dan snel dood? 3. Denken jullie dat de boom weer vrucht gaat maken als hij gesnoeid wordt? (geen noodzaak maar wel leuk) Heel benieuwd wat jullie advies is Zie foto's hieronder Edited June 3, 2021 by MariekeB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts