Jeffw Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 Beste kenners, Mijn vijg (volle grond) heeft last van een ziekte, en ik kom er niet achter wat het is. De eerste bladeren zijn allen uitgegroeid tot mooie, volle en grote bladeren. Ook maakt de vijg een gigantische hoeveelheid vruchten aan die nu al erg groot zijn voor de tijd van het jaar. Het probleem lijkt te zitten in jonge takken en jong blad: die zijn misvormd, groeien slecht en vallen zelfs af. Ik ontdek op de aangetaste bladeren geen sporen van insecten. Ik heb een aantal foto's gemaakt. De vijg staat beschut, kan het zijn dat hij erge dorst heeft en zoveel vruchten draagt uit nood? De vijg is echt onze trots, opgekweekt van klein stekje. Hopelijk weet iemand wat het probleem is! Alvast enorm bedankt! Jeff Quote
rorror Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 Helaas kan ik er weinig over zeggen. Maar om insecten echt uit te sluiten, kan je nog eens een nog betere closeup maken van een onderkant van een blad. Een foto waarvan je een zandkorrel kan zien zou fijn zijn. (mijten zijn nog geen mm groot namelijk) Zie b.v. daar wat zitten, maar kan het niet zien. Droog denk ik niet, want dan zou de onderbegroeiing er ook last van moeten hebben. En blad zou slapper moeten hangen. Mozaiek virus dacht ik aan, maar gok van niet, want als ik het goed begrepen heb, zouden de vruchten dan ook misformed moeten groeien. Hoewel ik de vruchten niet op de foto heb gezien? Zien ze er allemaal goed uit? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Recommended Posts