CherryCharlie Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Hey allemaal, Ik heb 4 emmers op het balkon waarin ik aardbeien teel, en dit jaar had ik vet veel bloemetjes en vruchtbeginselen, maar ze groeien niet en sommige clusters verdorren zelfs nu 😭😭😭 Ik heb ze in het najaar compost uit de wormenbak gegeven, geef ze met dit warme weer iedere avond water zodra de zon van het balkon af is, stop daar regelmatig een scheut wormensap bij... Wat doe ik fout? Kan iemand mij helpen? Ik had gehoopt op mijn eerste substantiële aardbeienoogst dit jaar... Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 43 minuten geleden, CherryCharlie zei: Wat doe ik fout? Het is voor een buitenstaander koffiedik kijken. Een foto en meer achtergrond info kan ons en jou al helpen. Aardbeien zijn erg doorgekweekt en erg ziekte gevoelig. Begin eens met te vertellen: Welke planten. Hoe kom je aan de planten, van kweker of andere liefhebber. Hoe staan ze in je emmer, hoe veel hoe ver. Welke voeding geef je ze? Heb je afwatering in je emmer? Wat gebeurt er precies? Verdorren je planten, verdorren de aardbeien? Staan ze in de zon/ schaduw? Al eerder aardbeien gekweekt of mislukt? Etc. Heb je zelf al gezocht naar je probleem? Op het WWW en op dit forum, zie de zoekfunctie. Dat kan erg leerzaam zijn. Ziektes en plagen - Kwekerij E. Duivenvoorden (kweduivenvoorden.nl) Ziekten en plagen in aardbeien (agripress.nl) 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 16 juni 2021 Geplaatst: 16 juni 2021 Graag een fotoje! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
CherryCharlie Geplaatst: 26 juni 2021 Auteur Geplaatst: 26 juni 2021 @Patrijs Plantjes lijken verder gezond, echt alleen de aardbeientrosjes verdorren voor de aardbeien groeien. Heb jaren geleden 1 stekje gekregen van moestuinforumlid Goldfish: het ras Charlotte, omdat ik zo heet. Is inmiddels flink uit de klauwen gelopen en heb nu 4 emmers vol aarbeienplantjes. Vorig jaar een paar aardbeitjes vak kunnen snoepen, dus hoopte dit jaar op een wat grotere oogst. Ik heb ze een paar maanden geleden ingedikte prut uit de wormenbak gegeven. Omdat ik in emmers teel, krijgen ze in warme maanden iedere avond water als het die dag niet geregend heeft, zodra de zon achter de flat is verdwenen. Doe ik om de paar dagen ook een scheutje wormensap bij. Emmers hebben allemaal gaten in de bodem, en heb voorgaande jaren al ervaren dat dat prima afwatert bij nat weer. Plantjes krijgen 's ochtends en begin van de middag wat zon, later op de middag schaduw. Verder haal ik tegenwoordig uitlopers weg wanneer ik ze zie, omdat ik heb begrepen dat die een hoop energie vreten ten koste van de vruchten. Kan het misschien zijn dat ik 3 hoog gewoon te weinig bestuivers aantrek en dat de aardbeien zich daarom niet ontwikkelen? Op de foto één van mijn emmers, de rest is vergelijkbaar. Rechts kun je verdorde trosjes aardbeien zien, achterin zitten ook een paar trosjes (niet echt zichtbaar op de foto) aarbeienbeginnetjes die (nog?) niet verdord zijn. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Patrijs Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 (aangepast) Het kan verschillende oorzaken hebben. Als het alleen de bloemknoppen zijn die verdorren bijv. de aardbeiensnuitkever. 14-5-2020 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum Aardbeibloesemkever - Beeldenbank - Groen Kennisnet wiki 26 juni 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 (aangepast) Misschien eens kalium toevoegen, denk niet dat dat voldoende in wormencompost zit. Dat is nodig voor de bloemen ev vruchten + algemene gezondheid. 26 juni 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 Zijn het verzinkte emmers? Waarom heb je ze maar half met aarde gevuld? Misschien focust de plant op uitlopers maken omdat hij in een soort diep hol staat. Watergeven moet altijd s morgens, niet als de zon weg is. Quote
rorror Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 1 uur terug, fre3ke zei: Watergeven moet altijd s morgens. Moet is een groot woord voor deze context. In de natuur regent het ook niet alleen 's ochtends. Ik geef altijd in de avond water. Geen plant die klachten daarover geeft.. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 De plant doet s avonds niets meer met het water. Behalve eventueel rotten. Als het niet anders kan, natuurlijk geef je dan s avonds water want dat zit er s morgens nog in. Maar als je opzettelijk wacht tot de zon weg is, dan ben je omgekeerd bezig. Quote
rorror Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 3 minuten geleden, fre3ke zei: De plant doet s avonds niets meer met het water. Onzin, planten nemen gewoon water op, maar verdampen minder. Laat maar eens een plantje wat uitdrogen tot hangende bladeren. En geef hem om 1 uur 's nachts maar water, plantje trekt dan gewoon bij... Enige reden om 's avonds niet water te geven, is dat bladeren en dergelijke nat blijven en niet opdragen, wat overdag wel gebeurd, dus dan krijg je eerder schimmels en ziektes zoals goed te zien is bij aardappelen en tomaten. Dat is de reden, dat ik zei dat het in de juist context gezegd moest worden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 (aangepast) Wat een muggenzifterij. De vraagsteller geeft bewust pas water als de zon weg is. Dat is de context, en dat is niet slim om te doen. Ik reageer hier verder niet meer op. 26 juni 2021 aangepast door fre3ke Quote
rorror Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 (aangepast) 26 minuten geleden, fre3ke zei: en dat is niet slim om te doen Weterschappelijk artikel die dat onderbouwd? 26 juni 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
CherryCharlie Geplaatst: 2 juli 2021 Auteur Geplaatst: 2 juli 2021 @rorror Ik zal kalium proberen! @fre3ke De reden dat ik pas water geef wanneer de zon weg is, is omdat anders het water zo snel verdampt en de bladeren verbranden. Heb verder bij mijn weten geen last van schimmels gelukkig, maar is wel iets om in de gaten te houden voor de toekomst. Ben vooral niet vroeg genoeg wakker om 's ochtends water te geven Verder had ik mijn emmers tot net onder de rand gevuld, alleen is de boel na een paar jaar wat ingeklinkt. Geen idee of ze verzinkt zijn, andere plantjes doen het wel gewoon goed. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
CherryCharlie Geplaatst: 2 juli 2021 Auteur Geplaatst: 2 juli 2021 @Patrijs Oh had per ongeluk over jouw berichtje heen gelezen! We hebben niet zoveel insecten die ons balkon aandoen, maar zal eens mijn ogen open houden voor die snuitkever. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
oscardevos Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 (aangepast) Op 26-6-2021 om 09:32, CherryCharlie zei: Kan het misschien zijn dat ik 3 hoog gewoon te weinig bestuivers aantrek en dat de aardbeien zich daarom niet ontwikkelen? Ja, CherryCharlie en dat lijkt misschien wel de reden waarom jouw aardbeien zich niet ontwikkelen. Zich slecht ontwikkelende aardbeien zijn niet voldoende bestoven. Aardbeibloempjes zijn tweeslachtig, hebben dus mannelijke en vrouwelijke delen. Er kan ook zelfbestuiving plaatsvinden - via de wind kan dat deels - maar dat is vaak niet voldoende. Je hebt echt insecten nodig om een goede bestuiving te krijgen. Die meeldraden kennen we allemaal wel, maar de vrouwelijke delen, die liggen binnenin. Eigenlijk zijn dat alemaal stampers, die allemaal bestoven moeten worden met een pollenkorrel. Daarna moet ook nog eens een succesvolle bevruchting plaats vinden. Elke succesvolle bevruchting leidt tot een zaadje die de aardbei bekleedt. Slechte bestuiving (en/of bevruchting) leidt tot misvormde of onontwikkelde aardbeien. 2 juli 2021 aangepast door oscardevos 1 Quote
BLONDIE Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 4 uren geleden, CherryCharlie zei: maar zal eens mijn ogen open houden voor die snuitkever. Quote Hij legt een eitje in de bloemknop en doorboort het steeltje net onder de knop zodat de knop afsterft. Op de foto is die plek te zien als een zwart puntje. heb je niet van die bruine puntjes in de bloemsteel direct onder de bloemknop dan is het dus niet de kever. Quote
fre3ke Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 4 hours ago, CherryCharlie said: anders het water zo snel verdampt en de bladeren verbranden. Je laat de plant dus uitdrogen in de zon? Water verdampt via de bladeren ja, dat is de reden dat je water moet geven. Bladeren die verbranden door waterdruppels, dat is onzin. Dat zink van de emmer is maar een dun laagje. Meestal komt er roest onder en verdwijnt het zink vervolgens gedeeltelijk in je aarde. Ook komt er ijzer in je aarde. Een overschot aan zink of ijzer kan de opname van voedingsstoffen door je plant belemmeren. Ik weet niet of het speelt. Quote
loes Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 Zie jij uitgedroogde planten in de emmers staan? @CherryCharlie heb je misschien een detailfoto van de verdroogde aardbeitrosjes? Quote
fre3ke Geplaatst: 2 juli 2021 Geplaatst: 2 juli 2021 4 hours ago, loes said: Zie jij uitgedroogde planten in de emmers staan? Ik zie uitgedroogd nageslacht van de planten, de aardbeien. Maar ik denk dat het een retorische vraag was. Omdat jij denkt dat het geen verdroging zal zijn aangezien je een groene plant ziet. Ik herinner me al die natuurbeheerders die tijdens de droge zomers zeiden dat sommige bomen die nog gezond en groen lijken, de volgende jaren alsnog gaan sterven aan voorgaande droogte. Dus ik ga ervan uit dat droogteschade niet altijd zichtbaar is. Herstel kost sowieso energie, die ten koste gaat van andere processen. Verder heb ik over het onderwerp niets bij te dragen. Quote
loes Geplaatst: 3 juli 2021 Geplaatst: 3 juli 2021 (aangepast) De vraag was omdat je het had over de plant laten uitdrogen terwijl de plant zelf er prima uit ziet. Dat de vruchten niet uitgroeien tot grote sappige aardbeien kan vele oorzaken hebben, daarvoor is meer info nodig. Uitdroging op een curiaal moment in de ontwikkelingsfase zou kunnen maar dat de plant er goed uit ziet zegt in ieder geval dat er op dit moment geen sprake is van uitdroging en dat het moment van watergeven niet zorgt voor uitgedroogde planten. Ik ben het sowieso niet met je eens dat je planten sochtends water MOET geven. Dan zouden mijn aardbeien in balkonbakken (met nog minder grond) er nog erger aan toe moeten zijn dan die van CherryCharlie terwijl ik al jaren heerlijke aardbeien oogst. Als je in de brandende zon planten water geeft dan verdampt het water niet via het blad maar direct vanaf de grond en bereikt het de plant niet eens. Bladeren die verbranden door waterdruppels is zeker geen onzin al is mij dat nog niet opgevallen bij aardbeien maar bijvoorbeeld tomatenplanten zie ik het elk jaar. 3 juli 2021 aangepast door loes Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 On 7/3/2021 at 2:07 PM, loes said: Als je in de brandende zon planten water geeft dan verdampt het water niet via het blad maar direct vanaf de grond en bereikt het de plant niet eens. Bladeren die verbranden door waterdruppels is zeker geen onzin al is mij dat nog niet opgevallen bij aardbeien maar bijvoorbeeld tomatenplanten zie ik het elk jaar Water dat de plant niet bereikt in de brandende zon maar vanuit de grond al verdampt is voor die tijd, waar haal je dat vandaan? Ik heb ook jarenlang op driehoog planten gehad. Er valt soms niet tegen de hitte op te gieten, maar je moet wel blijven gieten anders verdrogen ze. Meerdere keren zolang de zon schijnt. Waterdruppels die bladeren verbranden, dat kan alleen als zit er iets in het gietwater zit. Dan moet je niet op de bladeren gieten met zulk water, of de bladeren droogschudden. Maar het is geen reden om geen water te geven in de zon. On 7/3/2021 at 2:07 PM, loes said: terwijl de plant zelf er prima uit ziet. Waarom zeg je dat dan niet gewoon? On 7/3/2021 at 2:07 PM, loes said: Dat de vruchten niet uitgroeien tot grote sappige aardbeien kan vele oorzaken hebben, daarvoor is meer info nodig Ik probeer uit te zoeken of één van die oorzaken droogteschade is. Het wordt me wel een beetje moeilijk gemaakt door de kritiek op ieder woord dat ik schrijf. On 7/3/2021 at 2:07 PM, loes said: Ik ben het sowieso niet met je eens dat je planten sochtends water s morgens MOET je geen water geven, het is duidelijk dat ik bedoel dat je het niet pas moet doen als de zon pas weg is. Bij planten in pot zeker. Quote
loes Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Het zijn je eigen woorden dat het sochtends moet. Als je iets anders bedoeld dan moet je iets anders typen. Op 26-6-2021 om 14:08, fre3ke zei: Watergeven moet altijd s morgens, niet als de zon weg is. En in de bovenstaande post schrijf je dat het meerdere keren per dag moet zolang de zon schijnt. Dat kan, als jij daar tijd voor hebt, maar er is niets mis met savonds watergeven. 1 uur geleden, fre3ke zei: Water dat de plant niet bereikt in de brandende zon maar vanuit de grond al verdampt is voor die tijd, waar haal je dat vandaan? Dat is natuurkunde, water verdampt in de zon en water dat op de grond verdampt net zo goed deels. En voor de rest lees het linkje van RobO maar want van mij wil je niets aannemen. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 (aangepast) Ik heb de link van RobO net gelezen, maar jij blijkbaar niet. Verbranding door watergeven is onzin, tenzij er iets in het water zit. Precies zoals ik zeg. Ik constateer dat ook bij mijn tomaten die in zon en regen staan. En watergeven beter s morgens. Of meerdere keren per dag, maar vraagsteller geeft maar één keer per dag water. (Edit: wacht met water geven tot de zon weg is. Poeh, bijna weer iets niet perfect omschreven, stel je voor ...). Het gaat wel om haar vraag hè. Niet om alles wat ik schrijf aan hypothetische omstandigheden toetsen teneinde mij door de modder te halen. Water geven in de zon leidt tot meer verdamping als je de sproeier gebruikt. Ik denk dat jij dat laatste gemist hebt. Het water komt ook nog steeds bij de plant terecht. Ik wil niet alleen van jou, maar ook van anderen geen dingen aannemen die onzin zijn. Ik wil evenmin dat onzinverhalen over verbrande bladeren, en niet watergeven in de zon, blijven circuleren. Mensen gaan door die onzin handelen op een manier die contraproductief is voor het welzijn van planten. 5 juli 2021 aangepast door fre3ke Quote
oscardevos Geplaatst: 6 juli 2021 Geplaatst: 6 juli 2021 "Telen in de kas luistert wel wat nauwer dan buiten, men moet beter opletten met water geven, zeker als ze op potten staan. Bij extreem zonnig weer soms wel 5x op een dag water geven." volgens aarbeikweker https://www.kweduivenvoorden.nl/ @CherryCharlie, jouw potten staan gewoon buiten en misschien wat minder heet dan in de kassen, maar door de zinken pot (goede geleider van de zonnewarmte) en het beperkte grondvolume zou ik bij flink warme dagen ook een keertje extra overdag water geven. Water geven via de grond kan nooit kwaad. Je koelt daarmee zelfs je zinken pot af. Of je zet ze in de halfschaduw. Met 4 uur zon per dag doen aardbeien het prima en drogen ze minder snel uit. N.B. een groot voordeel van het gebruik van een binnenpot is - naast de verminderde warmteoverdracht en dus uitdroging (zinken pot) of uitdrogend effect (stenen pot) - dat je de binnenpot eens lekker kan laten volzuigen met water door deze in een emmer te zetten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.