Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben weer aan het puzzelen.

Omdat ik niet alles kwijt ga kunnen wilde ik vragen of jullie even mee willen denken welke ik laat afvallen. Ik vind ze allemaal zo leuk

Handig om te weten:

* Ik heb geen kas.

* Niet al te veel plaats voor hoge planten, ben nu even aan het uitzoeken welke groot worden en welk niet.

Hoe hoog wordt een struiktomaat? Kan ik ook zo snel nergens vinden.

Pfff lastig hoor, verschillende zakjes waar nou nét niet opstaat wat ik wil weten

Nu wil ik van alles 1 plant in de tuin. Hoeveel zaadjes van elk soort zou ik zaaien? Ik dacht eerst 3 stuks te doen maar als ze het alledrie gaan doen dan zou ik niet meer weten waar ik ze allemaal binnen kwijt moet

Geplaatst: (aangepast)

Misschien ook handig als ik de lijst met soorten erbij zet

Tomaat Millefleur

Tomaat Blondkopfchen

Tomaat Amber Coloured

Tomaat Blueberry

Tomaat Green Zebra

Tomaat Tigerella

Tomaat Andrina (mini)

Tomaat Balkonstar

Tomaat Kimberly/Kimberley

Tomaat Riesentraube

Tomaat Ace 55 VF

Tomaat Hamson

Tomaat micro Tom

Tomaat Yellow Pearshaped

Tomaat Pink Cherry (1.75)

Tomaat Sweet Bite (2.00)

Tomaat Ida Gold (45 cm struik)

Tomaat Minibel (40-45 cm mini struik)

Tomaat Mini Fuzzy Wuzzy (35 cm)

Tomaat Tiny Tim (30x30 struikje)

Tomaat Windo Box Roma (40 cm)

Cocktailtomaat (Lycopersicon Lycopersicon)

Besjestomaat ABC potato-leaf Hazelnoottomaat

Besjestomaat World's Smallest

Kruisbestomaat (Solanum spontaneum)

Tomatillo Tomate Verde Physalis Ixocarpa

aangepast door Gast
Geplaatst:

Een struiktomaat wordt denk ik 30 tot 50 cm hoog? (ik heb ze nooit, weet het niet zeker dus). Maar die worden wel breed. Van onderaf al. Met een stamtomaat heb je tenminste onder de plant nog wat ruimte voor wat simpele zaken als sla of radijsjes.

Ik zou toch wel 3 zaadjes van elke soort in de grond doen. Je kunt altijd nog planten weggeven of op marktplaats zetten ofzo. (of ruilen op de moestuindag ).

Geplaatst:
... Hoe hoog wordt een struiktomaat? Kan ik ook zo snel nergens vinden. ...

Misschien heb je hier wat aan: http://www.freewebs.com/ruudendiana/databasetomaten.htm

Anders even verder googelen, er zijn meer sites met verschrikkelijk veel info over tomaten.

Eigen ervaring:

- Als struiktomaten te breed groeien gewoon dieven of snoeien.

- Ondersteuning van struikjes (zo nodig) gaat ook goed met een stuk schapengaas; ze groeien er zelf wel door heen (net als bijv. capucijners)

Succes

Geplaatst:

De Hamson tomaat wordt in de kas circa 1,50 m. Dus buiten zal de plant korter blijven en bovendien staat de tomaat erom bekend dat hij goed bestand is tegen regen. Dus misschien een idee om deze soort in ieder geval niet te laten afvallen.

De blueberry tomaat heb ik zelf gehad en ik vond de smaak niet bepaald goed (zelfs vies) en de meeste verhalen op internet erover zijn ook niet positief (ze zien er wel prachtig uit natuurlijk). Als het je alleen om de smaak te doen is kan je misschien beter een andere (paars-rode) soort kiezen. Ik noem er nu een paar maar er zijn er natuurlijk veel meer; Cherokee Purple, Black Krim, Black Prince, Paul Robeson, Black Seaman. Deze soorten zien er mooi uit maar smaken ook heel lekker, enige nadeel is dat het allemaal stamtomaten zijn.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Thanks! Ik ken de site en heb er al vele uurtjes op zitten lezen!

Alleen alles onthouden

Een aantal van mijn zaadjes komt ook bij Diana vandaan

Eigen ervaring:

- Als struiktomaten te breed groeien gewoon dieven of snoeien.

- Ondersteuning van struikjes (zo nodig) gaat ook goed met een stuk schapengaas; ze groeien er zelf wel door heen (net als bijv. capucijners)

Kan je gewoon willekeurig er iets afknippen dan? Of moet dat weer op een speciale manier?

Struikjes worden dus niet zo heel hoog, die kan ik dan wel aan de linkerkant van m'n tuin zetten, aan de kant van de buurvrouw.

Dat met het schapengaas snap ik niet helemaal

Dat is denk ik gaas met rechthoekige gaten erin? Waar je hand nog doorheen kan? En hoe zet je dat dan neer?

Ik zou toch wel 3 zaadjes van elke soort in de grond doen. Je kunt altijd nog planten weggeven of op marktplaats zetten ofzo. (of ruilen op de moestuindag ).

Dat is wel een goed idee! Maar feit blijft dan wel dat, als ze het alledrie doen, ik dus met 3x17 planten zit waarvan ik begrepen heb dat ze best snel groeien Misschien toch maar zo'n daglichtlamp gaan kopen, desnoods zetten we ze in de badkamer

De Hamson tomaat wordt in de kas circa 1,50 m. Dus buiten zal de plant korter blijven en bovendien staat de tomaat erom bekend dat hij goed bestand is tegen regen. Dus misschien een idee om deze soort in ieder geval niet te laten afvallen.

Oké, deze mag blijven!!!

De blueberry tomaat heb ik zelf gehad en ik vond de smaak niet bepaald goed (zelfs vies) en de meeste verhalen op internet erover zijn ook niet positief (ze zien er wel prachtig uit natuurlijk). Als het je alleen om de smaak te doen is kan je misschien beter een andere (paars-rode) soort kiezen. Ik noem er nu een paar maar er zijn er natuurlijk veel meer; Cherokee Purple, Black Krim, Black Prince, Paul Robeson, Black Seaman. Deze soorten zien er mooi uit maar smaken ook heel lekker, enige nadeel is dat het allemaal stamtomaten zijn.

Ik had het inderdaad gelezen dat hij niet heel lekker was.

Maar ik houd van gekke kleurtjes, streepjes enzo.

Kon het niet laten om even te googlen om de soorten die je aangeeft

Zitten ook leukerds tussen...maar ik mag niet meer naar tomaten zaadjes zoeken... Die 17 in de lijst heb ik al

Als ik niks anders had van klimdingen kan ik het wel kwijt hoor maar in m'n tuin moeten ook nog de komkommers, erwten, peulen, sperciebonen, slabonen, Sugar Snaps enzo komen. Als ik het aan de 'straatkant' (geel) zet dan krijgt de rest geen zon meer dus moet het doen met de blauwe en groene zone. waar de * staan komen komkommers Daar tussen moeten lage dingen staan want dat is de vensterbank. Daar maken we nog een aardbeienbak op

Links in het grotere vak(groen) komt de klimcourgette en die wil ik dan iets meer tegen de gevel laten klimmen en een stukje in het klimrek wat boven de blauwe bakken komt. Ook tegen de muur maken we klimdingen hoor

Dus de struikversies kunnen misschien wel in het lila onderaan.

Weet van de buurvrouw iig. dat ze er vanaf blijft!

Fotootje zodat iemand het misschien nog snapt

Zag dat hij foto van de week was Echt heel leuk!!!

voortuinklein.jpg

En in de achtertuin ook nog een stukje, maar daar moeten ook de paprika's, pepre, aubergine, ananaskers, tomatillo, muizenmeloen enzo komen

En nog wat dingen die ik waarschijnlijk nu vergeet

Oh ja, de zon komt op daat rechtsboven zeg maar en dan draait 'ie naar onder, einde van de middag is 'ie weg

Geplaatst:

Wat bedoelen jullie met struik tomaten, heb ik nog nooit van gehoord.

En groeien die in de buitenlucht,of moeten die in een kas.

Ik zelf heb altijd tros tomaten, die heb ik tegen de schutting staan,waar het lekker warm is .

Moet wel zeggen dat ik de tomaten in grote emmers heb staan met daarom heen tomatenfolie.

Geplaatst:

Stamtomaten worden vrij hoog, hebben steun nodig en de meeste moet je dieven, dus die zijtakjes boven een bladoksel weghalen.

Struiktomaten zijn lager, model struikje dus. Meestal hoef je die niet te dieven dacht ik.

Dus het zegt iets over de manier van groeien, niet over het soort tomaat.

Dus ik denk dat er trostomaatjes bestaan aan stamtomatenplanten maar ook aan struiktomatenplanten.

Net als met spercieboontjes. Stok-spercie-bonen worden heel hoog.

Stam-spercieboontjes groeien aan een kleiner plantje. maar het zegt niets over de boon.

Verwarrend stukje: stam is bij tomaten hoog en bij bonen dus laag...

Geplaatst:
Kan je gewoon willekeurig er iets afknippen dan? Of moet dat weer op een speciale manier? ...
Ik knipte de jonge "takjes" er uit. Min of meer als dieven dus. Als je de oudere "takken" er uit knipt, dan verspilt de plant onnodig energie. En verder een beetje op het oog en op de gok. Het was het eerste jaar dat ik dit deed.

... Dat met het schapengaas snap ik niet helemaal ...

Schapengaas: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schapengaas

Het gaas zet ik verticaal (zoals bij de afrastering van een schapenwei), met de onderkant van het gaas iets boven de grond. Aan de beide uiteinden zet ik dan een dikke bamboestok, die ik door de gaten "weef" Eerste horizontale draadje voorlangs ,tweede achterlangs, derde voorlangs etc. (zie plaatje). Op die manier hoef ik niets te spijkeren en kan het geheel ook weer gemakkelijk uit elkaar.

De plantjes hebben zo wel steun, maar je hoeft niet alles heel precies op te binden, hooguit af en toe een topje even door een gat duwen.

503_16afd9a262396af0a6cac1912447d35b.jpg

Geplaatst:

Duidelijk!

Maar de achterkant wordt ook nog gaas tot een meter hoog.

Dus daar kunnen ze ook tegenaan groeien, of werkt dat niet en moet het meer middenin staan?

Zeg maar bij dat lila onderop, ik had gepland om alleen de achterste rijd daarvan te gebruiken voor de iets lagere soorten. Zou het kunnen om er ook een in de de rij daarvoor te zetten of houdt dat echt te veel zon weg?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Idd. via google lukt het maar verder gaat het dus niet, maar een hoop info ervandaan gehaald hoor!

Ik zet even alles wat ik al gevonden heb hier neer voor het geval het ineens weer weg is.

Bijna compleet, behalve van deze, nog wat extra info opzoeken, is maar half compleet

Tomaat Yellow Pearshaped

Tomaat Pink Cherry (1.75)

Tomaat Sweet Bite (2.00)

Tomaat Ida Gold (45 cm struik)

Tomaat Minibel (40-45 cm mini struik)

Tomaat Mini Fuzzy Wuzzy (35 cm)

Tomaat Tiny Tim (30x30 struikje)

Tomaat Windo Box Roma (40 cm)

HOOG

Millefleur

Gezonde klimmer met enorme trossen, +/-60 vruchtjes.

Deze gele ronde kerstomaatjes hebben een gewicht van 4 - 6 gram met een diameter van ongeveer 1,5 cm.

Goed aperitieftomaatje.

Naam: Blondkopfchen

Soort: gele cherrytomaat

Kleur: warm geel

Grootte: 1,5 centimeter

Teeltduur: 70 - 75 dagen

Vorm: Stamtomaat maar maakt weinig blad en dieven

Opbrengst: enorm, zeer grote volle trossen van meer dan 100 cherrytomaatjes per tros

Bijzonderheden: enorme trossen bloempjes met dus zeer grote opbrengst, wel goed tikken (door de grote hoeveelheid bloempjes

worden niet alle bloempjes ook tomaatjes), lekkere cherrytomaatjes. Niet hetzelfde maar wel enigszins vergelijkbaar met

Yellow Grape, Millefleur en Ildi

in kas 71 dagen, grote volle trossen bloempjes en hier dus toch ook een zeer grote opbrengst van gele cherry's met goede smaak,

planten hebben door de enorme trossen wel veel ruimte nodig.

Green Zebra' (Tomaat)

Beschrijving:

Gezonde klimmer. De glad ronde vruchten zijn groen met geel -oranje strepen en hebben een gewicht van 65 - 95 gram met

een doorsnede van +/- 6 cm. Goede fruitige smaak.

Hoogte: 175 cm.

Bloeitijd: jun-sep

Tigerella

Tomaat Blueberry (20 zaden/zakje)

Zeer bijzonder!! Deze stamtomaat werd hier in de kas zo'n 2 meter hoog. Geeft flinke trossen

(16 tot wel meer dan 30 tomaten per tros) middelgrote tomaten (45 tot 70 gram per tomaat) die zeer bijzonder van kleur zijn;

onrijp zijn ze groen maar de bovenste helft van de tomaat is dan al paarsblauw (zie foto 1).

Als de tomaten rijpen worden ze donker oranjerood maar de bovenste helft is dan donkerpaars.

Van binnen zijn de tomaten rozerood, bij de donkerste tomaten is dat bijna de kleur van pruimen, donkerrozerood.

Tomaat Kimberly (20 zaden/zakje)

Ook wel Kimberley genoemd. Ik heb 1 fout bij deze tomaat gemaakt; ik dacht dat ze een lage struikvorm was, maar ze bleek een

stamtomaat te zijn: moet dus wel degelijk gediefd worden!! (anders wordt het een rommeltje en dat werd het dus hier in de kas

een beetje - met kunst- en vliegwerk er nog een beetje tomaat in vorm van weten te maken Ik had ook nog 1 plant over en die

heb ik buiten gezet en wel aangebonden en gediefd, dat ging prima.

Raak niet in de war als je deze planten opkweekt want ze heeft 'aardappelblad'; het is groter en grover dan het blad van de meeste

tomaten. De planten geven een zeer goede opbrengst van smakelijke, kleine, knalrode, en sappige tomaatjes van zo'n 3-5 centimeter

doorsnede. Ik kon na 68 dagen de eerste rijpe tomaatjes plukken, ook geschikt voor buitenteelt

Naam: Yellow Pearshaped

Soort: cherrytomaat

Kleur: goudgeel

Grootte: 2 - 3 centimeter

Teeltduur: 70 - 75 dagen

Vorm: Stamtomaat

Opbrengst: goed

Bijzonderheden; mooie goudgele peervorm in een cherry. Goede smaak

Pink cherry (Tomaat)

Beschrijving:

Kersgrote, roserode, zoete tomaatjes.

Omdat de vruchtjes zo klein zijn, doet deze tomaat het ook heel goed buiten op een beschutte plek.

Hoogte: 175 cm.

Bloeitijd: jun-sep

KERSTOMAAT 'Sweet Bite'

(Lycopersicon pimpinellifolium)

Een zeer klein, maar donders lekker rood tomaatje!

Nog een echte "wilde" smaak! Na jaren testen, komt dit wilde tomaatje als een van de meest ziektebestendige soorten naar

voren (aardappelziekte). De plant groeit flink (tot 3m hoogte), is middelvroeg en geeft trosjes van ongeveer 8 vruchtjes.

Ace 55 VF

Deze tomatensoort is een oude favoriet voor kas en buitenkweek. Deze plant produceert een overvloed aan helrode, sappige vruchten

met een uitstekende, ouderwetse tomatensmaak. Deze plant is behoorlijk resistent tegen Verticillium en Fusarium.

Ondersteuning van de plant is noodzakelijk.

Deze struiktomaat rijpt tamelijk vroeg en is dus minder vatbaar voor de aardappelziekte. De vrij grote vruchten (350 g) smaken

bij rustige teelt zoals een echte Hollandse tomaat smaken moet: vol, tamelijk zoet met weinig zuur. De schil is stevig, zodat de

vrucht zich goed laat vervoeren. Bijten in de vrucht geeft dus eerst het bekende “knakje”. Hierdoor zijn de vruchten ook lang houdbaar!

Ace

Klimmer met oranje rode ronde tomaten.Deze vruchten hebben een gewicht van +/-185 gram. De doorgesnede vrucht meet ongeveer

7,5 cm en heeft zalmkleurig roos vruchtvlees.

Goede saladetomaat.

Riesentraube

Een heerlijke oude Duitse Heirloom tomaat die meerdere trossen met 20 tot 40 scharlaken rode 1 ons zware zoete, druifachtige kers

tomaatjes produceert. De planten worden groot en zijn krachtig met veel vertakkingen. Deze soort is meer dan productief en

heeft als een van de weinige kerstomaten soorten de echte tomatensmaak behouden die veel van de moderne variëteiten hebben verloren.

BESJESTOMAAT 'World's Smallest'

(Eng: Cherry Tomato)

(Lycopersicon pimpinellifolium)

We hebben ze nooit geteld, maar het zijn echt honderden vruchtjes, die 1 plant voortbrengt!

Deze echte wilde soort geeft de kleinste tomaatjes die we kennen (zelfs kleiner dan de Tomberry): zo groot als een erwt,

er passen wel 10 vruchtjes op een theelepeltje! Heerlijk om van te snoepen of door de sla: fris, knapperig en voldoende zoet.

Kinderen zijn er dol op! De vruchtjes laten gemakkelijk los van de trossen. Geef de planten een steuntje, ze groeien flink door

of beklimmen gewoon een struik…

TUSSEN STRUIK EN STAM IN

KRUISBESTOMAAT

(Solanum spontaneum)

Onbekende, maar heel lekkere vervanger van onze bekende tomaat!

De plant doet sterk denken aan de tomaat, maar wel wat losser van groei.

Enkele stokken of langs gaas telen is dus handig. Per tros groeien wel 30 oranjegele vruchtjes (1,2 g)

met een diameter van 1 cm, we telden op een jaar 500 vruchtjes van 1 plant!

De smaak is heerlijk zoet met een prettig bessenaroma. Vanwege de smaak, maar nog meer vanwege het

uiterlijk hebben we dit vruchtje omgedoopt tot kruisbestomaatje. Geniet van een jaarlijks gegarandeerde oogst,

ziek wordt het gewas (tot nu toe) amper. De teelt kan buiten of in de kas.

Hamson (DX-52-12)

Lat. naam: Lycopersicon esculentum 'DX-52-12'

Zaaiperiode: maart - april

Oogst: juli - september (70 dagen)

Deze tomaat is speciaal ontwikkeld voor korte seizoenen en zomers met wisselend weer (oftewel een gemiddelde Nederlandse zomer...).

Zowel bij hete als koude dagen zal deze plant goed gedijen. Daarnaast hebben de grote, dieprode vruchten een goede smaak.

De plant wordt ongeveer 1 tot 1,5 m hoog. Wat betekent dat de groei tussen een stamtomaat en een struiktomaat in zit.

Als u een soort zoekt om op uw balkon te kweken dan is de Hamson door de grote productie maar compacte groei een goede keus.

Bovendien is deze soort vrij vroeg waardoor de kans van slagen groter is, wat natuurlijk belangrijk als u een beperkt aantal planten

kan neerzetten.

Wilt u de plant wat kleiner houden dan kunt u ervoor kiezen om niet alle dieven te verwijderen. Zo blijft de plant kleiner maar zal

toch nog een goede productie geven doordat de groei tussen een struiktomaat en een stamtomaat in zit.

STRUIK

A.B.C.Potato Leaf.

Grote wilde struik in serre met aardappelblad.Mooie hanger in basket buiten.Plant heeft een zeer goede bevruchting buiten en geeft

rode kleine kerstomaatjes met een gewicht van +/- 4 gram en 1,8 cm doorsnede.Lekker zoet en goed aroma.

Amber Colored

Smalle struik van 50-70 cm hoog met gewoon blad. Deze plant maakt weinig dieven en neemt alzo weinig plaats in.

Wat stokken plaatsen is aan te raden om de trossen van 4 - 5 vruchten te steunen. Gewicht van 18 - 25 gram met een

doorsnede van 3,5 cm. Goede fruitige smaak.

Naam: Amber Coloured

Soort: ronde tomaat

Kleur: warm geel

Grootte: 3 tot 5 centimeter

Teeltduur: 60 - 65 dagen

Vorm: Struiktomaat

Opbrengst: prima

Bijzonderheden: vroege struik tot 80 cm hoog, zachte tomatensmaak

BESJESTOMAAT 'ABC Potato-leaf'

Een wild tomaatje met unieke eigenschappen. De rode, heerlijk zoete vruchtjes zijn zeer klein, rijpen vroeg en

zijn in de vorm en grootte net minihazelnootjes of aalbessen! De eerste groei van de plant doet sterk aan een aardappel denken,

totdat de gele bloemenzee ontstaat… De plant blijft vrij laag (1m) en groeit ook goed in een grote pot. De oogst begint in juli tot

de vorst invalt.

Tomatillo

Botanische naam: Physalis ixocarpa

Nederlandse naam: Tomatillo - aardkers

Familie: Solanaceae - nachtschadigen

Standplaats: halfschaduw - volle zon

Bloeitijdstip: juni - juli - augustus - september

Hoogte: 50 - 80 cm.

Bodem: zand - leem - klei

Gebruik: verse verwerking, vrij zoete smaak...

MINI

Andrina

Soort: cherry-cocktailtomaat

Kleur: donkeroranje tot lichtrood

Grootte: 1 tot 3 centimeter

Teeltduur: 60 dagen

Vorm: ministruikje

Opbrengst: goed

Bijzonderheden: zeer klein ministruikje (25 centimeter hoog) voor de teelt in potten, zeer vroeg

Tomaat Andrina

Het kleinste struiktomaatje (qua plant) dat ik ooit heb gezien, groter dan zo'n 25 centimeter werd ze hier niet.

Zet haar vooral in een pot, zelfs een kleine pot is al prima voor haar. Ik had haar in de kas staan, in de volle grond en dat

ging niet goed (doordat ze zo klein is en dan op de grond hangt en er ook nog een hoge luchtvochtigheid is in de kas,

kreeg ze hier snel last van schimmel - bladeren wegknippen hielp dan wel weer goed maar daar werd de plant niet mooier van .

Dus vooral in een pot en buiten op een terrastafel of zo zetten. Want zeer vroeg, hier kon ik 60 dagen na het uitplanten het

eerste rijpe tomaatje oogsten. Voor zo'n klein struikje een prima opbrengst van tomaatjes in het formaat cherry tot cocktail,

lichtrood van kleur, bijna meer donkeroranje. Goede smaak, klein zuurtje, lekker sappig

Micro Tom Red

Rode glad ronde kerstomaatjes.

Mini struikje voor potjes met een doorsnede van +/- 15 cm of een drietal plantjes in een pot van 26-30 cm.

De plantjes hebben een goede bevruchting en een hoogte van ongeveer 13 cm.

Deze stevige kerstomaatjes hangen aan trosjes tot 6 stuks.

Ze hebben een gewicht van +/- 5 gram met een diameter van +/- 2 cm.

Gewone tomatensmaak.

Lat. naam: Lycopersicon esculentum 'Micro Tom'

Zaaiperiode: maart - april

Oogst: juli - september (75-85 dagen)

Deze zeldzame soort is de ideale oplossing voor de klein behuisde tuinier.

De Micro Tom is de kleinste tomatensoort ter wereld, hij wordt slechts 12 tot 18 cm hoog.

Daarom uitermate geschikt voor de teelt in potten. Een potje van 15 cm in diameter is al ruim

voldoende voor deze bijzondere variëteit.

Ook een rijtje Micro Toms in bijvoorbeeld een lange balkonbak ziet er zeer leuk uit.

Geplaatst:

2 zaaien, 1 plant overhouden. Ik heb bijna nog nooit problemen gehad met het ontkiemen van de tomaten, dus ik zou er twee zaaien, 1 plant overhouden. Is er nog niks ontkiemd, dan na een week nog een keer zaaien. Als je begin maart zaait, heb je tijd zat

De balconstar is mijn grote favoriet: heerlijke tomaat en een stevige, compacte struiktomaat. Ik zaai hem eigenlijk elk jaar weer.

Maar na de winter komt de lente weer.

Geplaatst:

Bedankt voor de tip!

Ik ga eind maart beginnen, ik moet ze hier ook nog in leven zien te houden tot half mei

Ben alleen bang dat als er een dood gaat dat ik dan geen reserve exemplaar meer heb. Voordeel daarvan is dat ik ze toch niet in de tuin kwijt kan en het dan wel een natuurlijke selectie wordt.

Geplaatst:

En ik denken dat ik veel tomatensoorten heb voor in mijn 'schoenendoos'

Het lijkt mij zoooooo heerlijk om van al die verschillende soorten te kunnen proeven

Ik zou bijna zeggen we moeten ook s een kijkje gaan nemen bij het tomatenforum. Probleem is alleen dat ik al heel veel tijd kwijt ben aan dit leuke forum

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja ik draai een beetje door

Ik had wel al zitten neuzen op tomaten forum maar ik mag niet van mezelf

Volgens mij heb ik er dan ineens nog veel meer

Ben ook gek op tomaten hoor, en daarom vooral die kleinere soorten, kan je lekker snoepen!

En ik dacht zelf dat een klein tomaatje makkelijker rijpt dus voor buiten zo dat een goed idee moeten zijn!

Maar ja, we krijgen dit jaar een goede zomer dus het komt helemaal goed.

Moet nog even op potten en pannen jacht want alles wat dus niet past wil ik op een of andere manier wel proberen kwijt te kunnen. En echt veel potten hebben we niet en die krengen zijn ook nog eens vreselijk duur

Geplaatst:
Hij lijkt mij ook super, hoe hoog en breed werd de plant bij jou?

De Millefleur wordt flink hoog. Na (ik schat) 1.5 meter tot 1.7 meter heb ik hem getopt. Erg breed werd hij niet, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik flink gesnoeid heb om te voorkomen dat hij breed zou worden.

Helaas heb ik geen foto waar de plant helemaal op staat, maar op onderstaande foto krijg je een indruk van de opbrengst. Dit is trouwens 1 tros!

0803-millefleur-227951329067088.jpg

Geplaatst:

Freggel, wat een tros ik wil ik wil ik wil...

Ja met al dat lekkers draai je toch door. Als ik naar die foto van Freggel kijk dan ga ik al weer kwijlen

Geedee had allemaal van die goedkope grote potten in de aanbieding, neemt ze mee naar de moestuindag. Kosten 0,50 door elkaar (grote of kleine maakt niet uit). Heb er al 10 grote van in de bestelling staan. Ik neem wel de vierkante, want dat scheelt ruimte als je die naast elkaar zet. Alle beetjes aan ruimte helpt

Good things come in small packages

Geplaatst:
Rijpen ze ook een beetje tegelijk of juist erg verspreid?

Als ik het me goed herinner ging dat bij de Millefleur sneller achter elkaar dan bij de andere soorten die ik had staan. Maar je plukt er toch steeds de rijpe vanaf en de rest een dagje of twee later. Maar geloof me: er komen zo ontzettend veel tomaatjes aan dat je blij mag zijn dat ze niet allemaal tegelijk rijpen. Je krijgt zo nooit op! Of wel, maar daar heb je vlug genoeg van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...