Geplaatst: 8 september 201113 j Had zelf al een electrische weckketel met thermostaat, al lang niet gebruikt. Nu met het wecken, een partij potten gekocht waarbij ook een ketel met thermometer was. Om te controleren of de thermometer nog werkte; deze gezet in de electrische. Wat bleek; het duurde echt lang voordat de temp. was zoals de thermostaat al langer aangaf, dacht ik, doordat het lampje uit was, maar ook steeds weer aan ging. Voortaan gebruik ik de thermometer tot de aanbevolen temp. is bereikt en dan kan het dichte deksel erop en de wekker worden gezet. Wilde de 2de ketel verkopen, maar dat gaat niet meer zonder deksel en thermometer, deze ketel wordt dus ook gebruikt als; plantenbak
Geplaatst: 9 september 201113 j Tja, als je in 1 keer een heel varken moet verwerken en opslaan... Vooral leverworst/paté wil ik gaan inmaken. En bloedworst, al lijkt me dat niet lekker (gewoon het idee, en de kleur) dus moet ik eerst nog ergens een stukje kopen om te proeven Bloedworst is best lekker ( ik koop altijd die zonder harde stukjes wit vet in) en dan in schijfjes bakken met peper en zout en lekker veel saus...in het weekend met brood erbij als brunch.... Heb dat trouwens een keer gezien hoe ze bloedworst maken, dat moet als allereerste direct na de slacht; je moet er wel tegenkunnen hoor! Stond er eentje aan zo'n varkenspoot te pompen zodat het bloed allemaal in de (schoongewassen en eindjes geknoopte) darmen liep ....heb toen een tijdje geen bloedworst meer gegeten.....
Geplaatst: 9 september 201113 j Ik at al geen bloedworst, maar na jouw smakelijke verhaal moet ik er helemaal niet meer aan denken! yuk!
Geplaatst: 9 september 201113 j Sorry...gaat wel weer over hallorode kool met appelen geweckt en ze zijn dicht en ze blijven dicht 1 kg rode kool 1 kg stoofappelen 200 gr ajuin 3 eetlepels water 1 eetlepel azijnzout100 gr suiker ajuin stoven in boter overige ingredienten toevoegen en laten beetgaar wordenpotten vullen en 30 min 100°prachtige kleur paars/rood en heerlijk van smaak
Geplaatst: 21 september 201113 j Je kunt veel vlees wecken, maar stoofvlees staat nou net niet in mijn recepten boek. Dus ik zou niet weten hoe en hoelang. Ga deze week hachee wecken. Als ik zo het weck boekje eens lees moet dat kunnen. Wel eerst garen, niet week laten worden, geen bloem toevoegen ( kan bij gebruik? ), vullen tot 4 cm. onder de rand en 75 min. wecken op 100 gr.Van hachee maken komt het vaak niet omdat het lang moet stoven dus ga ik dit eens doen.
Geplaatst: 21 september 201113 j Auteur Succes! We horen graag of het is gelukt! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 september 201113 j Dat moet toch lukken, rundergoelash wordt wel beschreven. Lijkt me ong. hetzelfde.....
Geplaatst: 21 september 201113 j Mijn baas destijds, was naar het slachthuis geweest.O.a. een bak bloed gehaald voor de bloedworst, Bij de spoorwegovergang, die gesloten was,viel een mevrouw flauw.Wat bleek de bak met bloed was omgevallen in de aanhanger en het bloed stroomde over straat.
Geplaatst: 21 september 201113 j snap ik, wordt nu al misselijk wanneer ik me herinner vroeger gesmuld te hebben van bloedworst
Geplaatst: 21 september 201113 j Je kunt veel vlees wecken, maar stoofvlees staat nou net niet in mijn recepten boek. Dus ik zou niet weten hoe en hoelang. Ga deze week hachee wecken. Als ik zo het weck boekje eens lees moet dat kunnen. Wel eerst garen, niet week laten worden, geen bloem toevoegen ( kan bij gebruik? ), vullen tot 4 cm. onder de rand en 75 min. wecken op 100 gr.Van hachee maken komt het vaak niet omdat het lang moet stoven dus ga ik dit eens doen.Ik hoor heel graag of het gelukt is Helena!
Geplaatst: 21 september 201113 j Me too! Dan word het in t vervolg een hele grote pan hachee/goulash maken Good things come in small packages
Geplaatst: 21 september 201113 j Of het lukt, daar heb ik alle vertrouwen in. Belangrijk is wel dat het lang houdbaar blijkt. Gelezen; dat je 4cm onder de rand moet blijven om te voorkomen dat er vet tussen het deksel en de ring komt, wat schijn-dicht-zijn van de pot kan geven.4 Kg. magere! ( hoewel ik altijd roep; vet geeft de smaak, aan vlees willen we dit niet ) runderlappen zijn in huis, uien ( en tranen ) liggen te wachten. Het zoeken is nog even naar welke kruiden erbij gaan. Gebruikte eerder kant en klare maar wil nu zelf het een en ander toevoegen. Ben alleen niet zo van kruidnagel. Zou het zonder kunnen/nog naar hachee smaken?
Geplaatst: 21 september 201113 j Hachee zonder kruidnagel zal best kunnen.Ik vind de geur en smaak ervan lekker maar als je er niet van houdt laat je het toch weg?Nootmuskaat of foelie kan ook.Wat ik er wel altijd in doe is een dikke lepel appelstroop!Geleerd van mijn oude tante Jo Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Geplaatst: 21 september 201113 j Met dank aan tante Jo, ga ik dat ook toevoegen. Had al wel recepten gelezen met appel bij de hachee ( nooit eerder van gehoord ). Wanneer doe je de appelstroop erbij? Na het aanbraden, gelijk met de kruiden, en dan meesudderen?
Geplaatst: 21 september 201113 j Ja, lekker mee laten sudderen...Succes en laat maar weten hoe het smaakte! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Geplaatst: 23 september 201113 j 2 kg. vlees is geweckt. Met net zoveel uien erin, en 3 blaadjes laurier, 3 stukjes foelie, 3 kruidnagels en 3 lepels appelstroop ( 3 pannen gebruikt ) En zout en peper toegevoegd. Smaak was . Gestoofd tot het net gaar was en na het wecken viel het vlees nog niet uiteen. Laurier met kruidnagel in ui gestoken en mee laten pruttelen, alleen het stukje foelie liet zich niet goed vastpinnen. Hoe gebruiken jullie deze kruiden om ze daarna weer makkelijk terug te vinden om ze te verwijderen? Zou dat kunnen in theefilters?Potten zijn goed dicht gebleven. Heb met deze hoeveelheid 5 potten van 1 ltr. gevuld. Dit weekend erwtensoep wecken
Geplaatst: 23 september 201113 j Auteur alleen het stukje foelie liet zich niet goed vastpinnen. Hoe gebruiken jullie deze kruiden om ze daarna weer makkelijk terug te vinden om ze te verwijderen? Zou dat kunnen in theefilters? In een stukje kaasdoek doen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 september 201113 j En die kun je hergebruiken?Gekke vraag misschien; heb nog oude witte katoenen lakens liggen, kun je die ook gebruiken?
Geplaatst: 23 september 201113 j Auteur Ja, die kan je gewoon hergebruiken. Een laken is te dicht geweven denk ik. Een kaasdoek is heel dun. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 september 201113 j in een van mijn inmaakboeken staat daar iets leuks over, maar van kaasdoek kruidenbuiltjes met touwtjes eraan, die kun je dan vastbinden aan de oren van de pan en dan kun je ze gemakkelijk weer eruit halen, kun je zo met allerlei kruiden maken, en ook handig in de soep zo een builtje! Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet
Geplaatst: 23 september 201113 j Het kan ook in een groot thee-ei meegekookt worden.Zelf gooi ik alles erzo in en degenen die een laurierblad op hun bord krijgen moet afwassen...Ze kunnen dus kiezen, het blad opeten, wegmoffelen of de hele afwas doen Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.