Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Net voor een paar euro geskoord Hij moet wel schoongemaakt worden en het klemetje mist

voor ik em op MP zet is er hier mischien nog iemand blij mee p101051856961334589668.JPG

Geplaatst:

het is een echt oudje he? wat zou je ervoor willen hebben?

Geplaatst:

Doet maar een bod zou ik zo zeggen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zijn er ook weck ketels te koop die zowel elektrisch als op vuur(gas) gebruikt kunnen worden? En zo ja heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

ow geweldig, iemand met ervaring dus.

Ik heb nog een ouderwetse weckketel van vroeger welke ik onder het stof vandaan getrokken heb en nu dus ook eens wil gaan uitproberen.

Ook vond ik deze site, heb jij toevallig ook nog leuke adresjes waar ik eens rond zou kunnen neuzen voor wat materialen en eventueel een nuttig boek?

Nou voor jou lijntje ga ik nog eens rustig zitten om door te lezen

Super !

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hey, ik was wel benieuwt of dat nog verschil maakt met/voor het wecken? of je stort model of tulp model hebt..?

Ben daar zelf nieuw mee maar heb tulp modellen van iemand overgenomen Mijn excuses als dit "of topic" gaat omdat het een topic over de glastang is en niet wecken...

Geplaatst:
  • Auteur

Voor heel veel dingen maakt het niet uit. De stort modellen gebruik ik voor brood, cake, en straks bijv. bloedworst. Die wil je kunnen 'storten', bij een tulp-model krijg je het er dan niet uit.

Geplaatst:

zo ben al een heel eind door deze topic heen maar nog niet alle pagina's gehad...

Oke lijkt me wel handig ja dan om het stortmodel te hebben bij brood/cake enz.. Ben wel benieuwt hoe je recepten dan zijn (maar misschien kom ik die nog tegen) lijkt me namelijk ook wel een leuke manier om te proberen, brood te wecken..

Geplaatst:

Sorry moet dus eens betere zoektermen vinden .... dank je wel (weer) voor de link... gaan het zeker proberen.

Geplaatst:

Afgelopen zaterdag een nieuwe elektrische weckketel aangeschaft.

Had er al een maar die ga ik weer verkopen ( ouderwetse emaille pan )

Ook gelijk maar nieuwe potten meegenomen en rubbers etc etc.

Heb nu al zin om er mee aan de slag te gaan.

Heb gelukkig pas laat vakantie ( september ) dus dan is er vast al iets in te maken

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Je kan de worteltjes en je bessen wekken.Heerlijk en snel klaar.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Jammer... weer een paar potten met erwten die na een tijdje toch weer open gaan. En daar heb je dan al die erwtjes voor zitten doppen. Ik ben dan wel een beetje bang om vlees te gaan wecken hoor... Extra balen als die niet goed blijken! Nu met de erwten kan ik namelijk niets verzinnen wat verkeerd kan zijn...

Geplaatst:

Dat snap ik wel Jorieke. Gelukkig heb ik geen weckboekjes etc...alleen mijn gezonde verstand en een buurvrouw die alles weet. Haar recepten gevolgd, nu al jaren.Echt nog nooit een bedorven pot. Maar hier wecken ze de haricots verts dan ook 3 uur..dat is veel lastiger dan paté zeggen ze... Hier zweren ze trouwens bij beugelpotten..die zijn het beste dicht volgens hen.

Edit: ik had trouwens vorig jaar wel open potten appelmoes

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, appelmoes gaat ook nog wel eens open hier. Op de jam methode, maar ook weck. Verder gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Hoe zie je bij zo'n beugelpot dat hij niet goed is? Zie je dat ook aan het lipje? Het is dan minder duidelijk dan bij de losse deksels bij de weckpotten die ik gebruik?

Geplaatst:

Jorieke had je de doperwten verse dierlijke mest gegeven? Dan gaan de weckpotten open. Vorig jaar konden we alle geweckte courgette soep weggooien omdat de planten mest hadden gekregen die nog niet helemaal verteerd was

Geplaatst:

Jorieke123 schreef:

Hoe zie je bij zo'n beugelpot dat hij niet goed is? Zie je dat ook aan het lipje?

Volgens mij merk je het als je de beugels loshaalt..24 uur na het afkoelen maak ik bv de beugels van de potten van de paté los om te kijken of de potten goed dicht zijn...ik trek meestal even aan t ijzeren beugeltje dat aan de deksel zit.

Geplaatst:

geedee schreef:

Herhaal dit de volgende dag. Vraag me af waarom dit 2x gekookt moet?

Ik toch ook, je zou denken dat het dan eerder bederft omdat het een dag langer bewaard wordt.

Jorieke123 schreef:

Jammer... En daar heb je dan al die erwtjes voor zitten doppen..

Nou hé, zo zonde. Ik had vorig jaar ook zoveel misgeweckte bonen en erwten - soep. Dacht; dat doe ik nooit meer maar zou het graag toch weer proberen.

appelvrouw schreef:

Maar hier wecken ze de haricots verts dan ook 3 uur..

Dát is misschien nog wel een optie, zijn het dan nog wel bonen wanneer je de bonen wil eten, geen bonenmoes? Doet buurvrouw water bij de bonen of nog een toevoeging?

Jorieke123 schreef:

Nee, geen verse mest... Helemaal geen mest

Dat is nou net waar ik nog op hoopte, .dat dat de reden van mijn mislukkingen was, bonen hebben vrijwel niets aan mest gekregen. Niet dus, wel fijn om te horen hoef ik het zelf niet uit te proberen.

Geplaatst:

Na drie uur wecken smaken de haricots verrassend genoeg niet viezer dan sperziebonen uit blik..lekkerder, maar wel met de dezelfde zachtheid.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic