D_SDennis Geplaatst: 23 juli 2021 Geplaatst: 23 juli 2021 Walgelijk vind ik het en ook best asociaal! Elke keer loop ik over het hoofdpad over ons volkstuinencomplex langs een tuin. Die wordt netjes onderhouden, maar al vanaf het voorjaar zijn de aardappelplanten een bron voor coloradokevers. De tuinier doet er niets aan. Hij of zij schoffelt en kweekt rustig verder, terwijl de larven zich voller en voller vreten. Vandaag liep ik langs en zag ik dat de planten ineens helemaal kaal gegeten werden. Binnen een paar dagen! Dichtbij bekeken zag ik letterlijk vele honderden kevers zich tegoed doen aan het blad! Wat ik nou niet begrijp is dat iemand het zover laat komen! Er gewoon niets aan doet! Ik heb er nog met iemand van het bestuur naar staan kijken, maar er werd geen actie ondernomen. Met als gevolg dat de plaagdruk volgend jaar, alleen al door deze tuin, onverminderd hoog zal zijn. Walgelijk, omdat andere tuiniers er elk jaar maar weer druk mee zijn. Waaronder ook mensen die een goede oogst echt nodig hebben. Bij mij overleeft nauwelijks een exemplaar. Als ik ze zie, dan veranderen ze onder mijn voeten in plakplaatjes en eitjes komen zelden tot ontwikkeling. En als het dan lukt, dan wacht de larven hetzelfde lot. Ik gebruik geen gif, het is handwerk. Maar dankzij zo iemand weet ik dat het me volgend jaar weer veel tijd gaat kosten. Zo, moest het even kwijt! 3 Quote
Swa Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Je hebt helemaal gelijk. Dit genre plagen zouden moeten bestreden worden door de huurders van het tuintje. Door hun toedoen lopen anderen grote schade op. Heeft zo'n volkstuin dan geen huishoudregels of reglement? Daar kan dan toch voorzien worden dat de huurder moet optreden binnen bepaalde tijd of na verwittiging zodat de schade beperkt blijft voor de andere. Het bestuur moet het recht hebben om die planten onder handen te (laten) nemen, desnoods te rooien of met de grasmachine gelijk maken met de grond. Oogst gaat die huurder er toch niet van hebben op deze manier. Quote
rdenk Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Ik kan me je ergernis goed voorstellen. Bij ons op het complex zijn er ook een paar die het niet zo nauw nemen. Gelukkig is onze tuincommissaris wel snel van handelen en hij spuit desnoods zelf de besmette percelen. Wellicht dat het zinvol is om het bestuur eraan te helpen herinneren dat het een wettelijke verplichting (Wet van 3 Juli 1947, tot wering en verdelging van de Coloradokever (Coloradokeverwet 1947), Staatsblad nr H220) is om te spuiten. Indien een perceeleigenaar in gebreke blijft dan kan de burgemeester over gaan tot ruiming van het perceel en vernietiging van het plantmateriaal op kosten van de eigenaar. (art 3. ) Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Ja voor aardappel telers in de buurt is dit ook niet best denk ik. Maar wettelijke verplichting om te spuiten? Je mag ze toch ook met de hand verdelgen zoals @D_SDennis? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goudsbloempje2 Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Ja, dat lijkt mij ook. Ik heb geen ervaring met het beestje, maar wij gebruiken geen chemicaliën in de tuin, is er ook een biologisch alternatief beschikbaar? Wet lijkt overigens in 1995 te zijn ingetrokken Wet Quote
Swa Geplaatst: 26 juli 2021 Geplaatst: 26 juli 2021 Ingetrokken dat wel, maar het zegt ook: Indien er in de toekomst onverhoopt problemen met de coloradokever mochten ontstaan, dan biedt de huidige wetgeving, waarbij met name het Besluit bestrijding schadelijke organismen van belang is, voldoende mogelijkheden alsnog maatregelen te nemen. Het Landbouwschap stemt in met de intrekking van het besluit, maar wijst op het belang van een toereikend bestrijdingsmiddelenpakket. Ik wil opmerken, dat het beleid gericht is op de aanwezigheid van een voldoende breed pakket bestrijdingsmiddelen, zodat de noodzakelijke bestrijdingen plaats kunnen blijven vinden. Die insecten zomaar uw toekomstige frietjes laten aanvreten is dus niet toegestaan. Quote
Frans Geplaatst: 26 juli 2021 Geplaatst: 26 juli 2021 In de biologische teelt van aardappels wordt bij een aantasting door phytophthora branden van het loof toegepast. Dat lijkt me hier bij zo'n enorme populatie aan kevers een prima en snelle oplossing. In één keer worden alle kevers met hun larven en eitjes vernietigd. Het loof wordt dan ook wel vernietigd maar in deze miserabele toestand draagt dat toch al niet meer bij aan een verdere ontwikkeling van de knollen. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.