hebeentuin Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Hoi allemaal, Binnen twee weken zijn deze struikjes van mooi groen naar bijna dood gegaan. Ik zie geen motjes of andere insecten. Hebben jullie een idee wat er aan de hand is? Het lijkt me sterk dat het eventueel droogte is, want vorigjaar was het veel droger en ik heb deze struikjes nog nooit water gegeven. Zij het eigenlijk buxusstruikjes? Quote
hoekman Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Dit zijn buxus bollen die aangetast door waarschijnlijk de buxusmot. Je kunt ze als verloren beschouwen. Ik heb zelf nog 1 bol van rond 1 meter (ruim) waar ik nog wel aan gehecht ben. Helaas ook enige aantasting en ik weiger er een of ander gif op te spuiten. Quote
hebeentuin Geplaatst: 25 juli 2021 Auteur Geplaatst: 25 juli 2021 nu ik gezocht heb op buxus denk ik eerder dat het Cylindrocladium buxicola is. kijk maar eens. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Het is moeilijk te zien op de foto, maar ik zou ook denken buxus mot. de aangegeven blaadjes lijken onderaan de plant te liggen. Hoeft overigens niet te betekenen dat ze afgeschreven zijn. Wij hebben hier het overgrote deel van de (geërfde) buxus gerooid. Wat er nu nog staat wordt veel minder aangevreten. in de tijd dat dat wel zo was heb ik handmatig veel rupsen verwijderd (wij doen niet aan chemicaliën) Ik denk dat de mot er nu minder op afkomt omdat het nu maar een paar losse planten zijn ipv een hele haag en dat de vogeltjes deze hoeveelheid beter weggewerkt krijgen. De aangetaste delen welsnoeien en in het voorjaar goed bemesten. Quote
rorror Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Ze zitten verstop tussen blad en spinsel, blaadjes bij elkaar getrokken door spinsel. Dus als je spinsel ziet, even de blaadjes van elkaar trekken. Heb ook af en toe buxus mot hier in de buxes, maar als je weet waar ze zitten, heb je ze er zo uit. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 1 augustus 2021 Geplaatst: 1 augustus 2021 100% Cylindrocladium. Door de droge zomers van de afgelopen jaren weinig last van gehad, nu we een wisselvallige zomer hebben met redelijk wat neerslag steekt het weer de kop op. Tegen Cylindrocladium is weinig te doen. Er is geen middel beschikbaar wat deze schimmelziekte effectief kan bestrijden. Het probleem is dat als de ziekte eenmaal in de plant zit en de voorwaarden zijn gunstig voor de (voor de mens onzichtbare) Cylindrocladiumschimmel dat herinfectie plaats vindt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.