Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bokashi?


Rantje

Aanbevolen berichten

Die had ik gelezen Geedee.

Maar dat was meer de discussie over Vreeken's en waar je het ook kon kopen. Maar op die EM site (dacht ik) staan foto's van bonen planten die wel en niet dat spul hadden gekregen. Die niets hadden gehad hebben een enorme groeiachterstand en later veel minder bloemen.

 

Maar ja, soms laat je je makkelijk in de maling nemen met dit soort dingen. Misschien hadden die andere bonen wel de verkeerde bemesting gehad of waren ze gewoon later gezaaid. Er staat bij dat ze gelijk gezaaid zijn maar je moet natuurlijk niet alles geloven wat ze zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja...groeiachterstand....groter....sneller.. ..kweetniet....mijn radijsjes zijn altijd kleiner dan die in de supermarkt, maar ze smaken wel naar radijs...lekker pittig ook en niet naar water met n vleugje radijsaroma

gun die planten toch een normale 'jeugd" en tijd om op te groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi een vleugje radijsaroma

 

Nou hoeft het ook niet perse groter en sneller te gaan...al houdt sneller bij mij in dat ik eerder een leeg vak heb dus meeeeeer kan zaaien

 

Maar als het een goed produkt voor de tuin is, goed voor het mileu enzo...

Vond het wel leuk klinken.

 

Heb gelezen dat veel mensen een lekkend kraantje hebben. Er is een partij geweest met maar een ringetje, een 2e kan je gratis nagestuurd worden en dan is dat probleem opgelost.

In Deventer is er een actie geweest dat inwoners het tegen een kleine prijs konden aanschaffen via de gemeente. Dacht 30 euro ipv. 60 euro.

 

Maar las ook ergens dat na 2 jaar de emmers helemaal verteerd werden en dus niet bruikbaar meer waren. Vind het best een hoop geld en verwacht wel dat je veel langer met de emmers zou moeten kunnen doen

 

Een 2 kg navulzak van dat spul is nog net geen 6 euro. Maar hoe lang je daar nu mee kunt doen is me ook nog niet duidelijk. ook kan je het niet overal kopen, dus komen er ook verzendkosten bij.

 

Verder kan ik niks vinden over mensen die het gebruiken en de daadwerkelijke resultaten op de groei van de planten. En daar ben ik erg nieuwsgierig naar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent in ieder geval al duidelijk meer te weten gekomen dan ik. Zolang ik geen ervaringsverhalen vind die ik kan geloven ga ik hier niets mee doen.

 

Met zo'n bijvulling doe je geloof ik 3 maanden (meen ik ergens gelezen te hebben).

 

Waarschijnlijk ben je voorlopig beter af (duidelijk goedkoper zeker) met een wormenbak.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedeorgen allemaal,

 

Vorig jaar voor het eerst zelf bokashi gemaakt. Werkt met twee emeertjes voor in de keuken. Ik heb er een grote container bij gekocht om het te verzamelen voor het deel van het jaar dat ik het nieut kwijt kan in mijn tuintje (gezin met drie kinderen). Werkt uitstekend. De vloeistof die eraf komt is direct vloeibare meststof. Het overgebleven materiaal is grondverbeteraar. Het duurt langer voordat je daar wat van ziet, maar langzamerhand wordt de grond steeds ruller.

Ik vindt het een succes.

 

P.S. Bovendien blijft je groene container veel leger en grijs veel lchter. Bij diftar afrekening van je afval scheelt je dit ook nog een heel stuk en je werkt ook nog een stukje mee aan een gezonder milieu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi en welkom op dit forum! Ben blij eens iemand te horen, die zo'n ding echt gebruikt.

 

Ik maak zelf compost dus mijn groene bak is alleen maar gevuld met wortelonkruid en aanverwandten als ook sinaasappelschillen. De compost verbeterd en bemest ook mijn grond.

 

Wat is het verschil met compost of een wormenbak? Op welke planten gebruik je de vloeibare meststof?

 

En in hoeverre blijft de grijze container lichter?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen allemaal,

 

Het verschil tussen compost en bokashi is de maniier van omzeeten. Bokahsi is fermeteren (zoals joghurt en zuurkool maken) de voedingsstoffen in het restproduct blijven bewaard. De bacterie zet deze om in aminizuren en andere snel op te nemen bouwstoffen voor planten. Je krijgt er niet per definitie een groter gewas door, maar wel een beter gewas. Composteren is een vorm van verrotten. Je kunt hier dan ook lanst van stank krijgen. Bokashi ruikt misschien een beetje zuur, maar het stinkt niet.Als je wilt kun je ook de keuken bokashi gebruiken als basis voor een bokashibuld in de tuin. Je kunt hier dan je groenafval uit de tuin bijdoen. Goed afdekken met een stuk plastic zodat het rondom gesloten is en de bacterien doen hun werk . Evertueel wat bacterien toevoegen als je heel veel materiaal toevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje is comppostthee niets voor jou, is makkelijk te maken en goekoper denk ik

En daar heb ik wel mee geexperimenteerd. wel op onkruid-braakliggend terrein.

Heb een gedeelte niks gegeven en er vlak naast 3 keer compostthee, het onkruid stond daar dubbel zo hoog, dus het doet wel iets.

 

Als ik me niet vergis is het lid Frans er de expert in.

 

Vorig jaar had ik het zo druk dat ik de compostthee vergeten te maken en gebruiken ben.

 

Maar dit jaar gaat het er van komen voor de groenten en fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat composteren een vorm van verrotten is klopt. Dat het kan stinken als je het fout doet klopt ook. Het valt te hopen dat de meesten hier een composthoop zo op kunnen zetten dat het niet stinkt.

 

Het idee van de bokashi-hoop vind ik leuk.

 

Graag hoor ik wat persoonlijke ervaringen met bokashi van je. Ik ben echt nieuwsgierig. Ik wil hier al 2 jaar lang wat van weten. En helaas ben ik nog steeds wat wantrouwig. Het klinkt als de verhalen van "te mooi om waar te zijn"...

 

Welke planten geef je de meststoff? Kan dit op alle planten? Wat is de uitwerking?

 

Hoe komt het trouwens dat je in de winter je bokashi gaat bewaren i.p.v. als mulch in je moestuintje te gebruiken?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje is comppostthee niets voor jou, is makkelijk te maken en goekoper denk ik

En daar heb ik wel mee geexperimenteerd. wel op onkruid-braakliggend terrein.

Heb een gedeelte niks gegeven en er vlak naast 3 keer compostthee, het onkruid stond daar dubbel zo hoog, dus het doet wel iets.

 

 

Klinkt ook leuk maar hoe maak je dat dan weer?

Er stond trouwens wel iets over in de gebruiksaanwijzing van m'n nieuwe compostvat, die draaiende, maar begreep het eigenlijk helemaal niet. Was in het Duits en Frans. Beide talen beheers ik nog niet zo goed

Was al heel wat dat we 'm in elkaar kregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compostthee maken is niet zo moeilijk Rantje.

Zoek maar effe op Youtube, er staan vele filmpjes.

 

Ik gebruik een groot vat, denk iets van 150 liter, mag ook een emmer of groter, maar zeker niet kleiner dan een emmer.

Daarin water met een handje bruine suiker, een hoeveelheid gerijpte compost in zo een zak voor de fijne was, dit hang je in het vat-emmer.

Dan gebruik je zo een luchtpompje voor een aquarium, en daar belucht je de boel 24 tot 48 uur mee.

Mag goed broebbelen.

 

De thee is dan klaar!

 

De thee verdun je en geef je aan je groenten, je mag dit gerust ook over de groenten vernevelen.

 

Hoe meer compost je in het vat doe tegenover hoeveelheid water, hoe meer je die dan moet verdunnen.

Weet nu niet wat de minimum temperatuur is om ermee te starten, nu is het te koud.

 

Vanaf ik ga maken test ik de concentratie zouten wel met de EC meter, dan weten we meteen de hoeveelheid compost op water en verdunpercentage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord. Als ik morgen wat meer tijd heb ga ik even zoeken naar filmpjes op You Tube!

 

Bruine suiker? Mag dat ook bruine bastardsuiker zijn? Die staat in de kast namelijk!

 

Oh ja, hoe warm moet het zijn, je zegt nu dat het nog te koud is?

En een luchtpompje hebben we denk ik nog wel liggen van het oude aquarium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag andere suiker zijn hoor Rantje, heb zelf me er nog niet in verdiept hoor, komt nog wel.

Is tot hiertoe bij die ene proef gebleven, dit jaar het grote testjaar.

De temperatuur is omdat de goede bacteriën zich razendsnel vermeerderen.

Hier wat meer uitleg, http://www.van-iersel.eu/media/file/STS%20catalogus%20prod./13-Compost-thee.pdf

Vanaf 15° dus http://www.groeinatuurlijk.nl/eerst_enkele_tips.html

 

Je hoeft zo geen compostpaketten of machine te kopen hoor, enkel goede rijpe compost en wat suiker en zo ik lees was slaolie tegen het schuimen (wist ik niet maar klopt ook bij aardappelen koken!)

 

Mocht je geen pompje hebben kan je Opa & Oma om beurten de compostthee laten beluchten met een rietje zoals jij ook weleens deed in een flesje fris, wel zeggen "blazen niet zuigen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de volledigheid: in dit draadje zijn een paar mensen die zelf ervaringen aan het opdoen zijn met bokashi:

https://www.moestuinforum.nl/ervaringen-met-bokashi-emmers-t970-10.html

 

Ik wacht even de bevindingen van Berti af deze zomer. Misschien dat er nog meer mensen wat persoonlijke verhalen neerzetten. Anders vind ik het een beetje op het niveau van reclameuitingen blijven.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

as zaterdag is mijn eerste emmer klaar. Ga die mengen met compost om er over een paar weken met toegevoegde potgrond sla in te planten. Die komt voorlopig nog in bakken. Mooie kans om te gaan vergelijken wanneer in de ene bak wel en de andere geen bokashi is toegevoegd. Hopelijk heb ik over een tijdje weer een fototoestel en kan de foto's dan ook nog plaatsen hier .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de link Kruidje

 

Ik wacht even de bevindingen van Berti af deze zomer. Misschien dat er nog meer mensen wat persoonlijke verhalen neerzetten. Anders vind ik het een beetje op het niveau van reclameuitingen blijven.

 

Ja dat gevoel heb ik ook, sowieso omdat het dus niet heel erg nieuw blijkt te zijn vind ik het zelf best vreemd dat er niet meer mensen hier zijn met ervaringen.

 

Wat ik ook wel jammer vind is dat het niet eenmalig iets kost maar eigenlijk continue geld kost omdat je die starter toch echt nodig blijft hebben

 

as zaterdag is mijn eerste emmer klaar.

 

Mooie kans om te gaan vergelijken wanneer in de ene bak wel en de andere geen bokashi is toegevoegd. Hopelijk heb ik over een tijdje weer een fototoestel en kan de foto's dan ook nog plaatsen hier .

 

Ik ben ook erg benieuwd! Wel handig als je in beide bakken dan wel iets van dezelfde gewassen zou hebben. Anders valt het nog niet goed te vergelijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag andere suiker zijn hoor Rantje, heb zelf me er nog niet in verdiept hoor, komt nog wel.

 

Je hoeft zo geen compostpaketten of machine te kopen hoor, enkel goede rijpe compost en wat suiker en zo ik lees was slaolie tegen het schuimen

 

Oke, moet lukken denk ik! Misschien nog een domme vraag, maar wat houdt 'rijpe' compost precies in? Gewoon dat spulletje wat nu in m'n compostbak aan het ontstaan is.

 

Pfff straks heb ik gewone compost, bokashi, wormencompost en compost thee...

Te veel zaadjes en te weinig tuin...nog even heb ik ook nog te veel compost

Wel leuk hoor dit soort dingen, heb het helemaal naar m'n zin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...