Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hihi, wist niet dat er alcohol in zit

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

http://www.melkkefir.nl/bereiding.html

deze is best even handig om te lezen, ik maakte de dag zelf al de fout om het me een metalen zeef uit te spoellen....

nooit doen heb ik begrepen....

ik kan alleen helemaal geen recepten vinden, we houden van zoet en zie wel foto's van fruit in kefir drank maar dat is waterkefir dacht ik zo, hoe krijg je de melk kefir drank zoet...pas na dat het in de kale melk heeft gegroeid en uitgezeeft/ opgevangen

suiker of sap toevoegen ? iemand ideen / tips ?

ps; ik heb het nog niet uitgeprobeerd ik heb het elke dag gespoeld en opnieuw in verse melk gezet buiten de koelkast maar het groeid zo hard dat ie nu in de koelkast staat, ik wil eerst weten hoe een lekkere melkdrank te krijgen

ben een beetje bang voor de kale smaak stom he ik moet het gewoon proberen....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Neus dicht en slikken Thessa! ( en dan nog even voorzichtig proeven..) het is lekker! En anders giet je er een scheutje van een van je siropen erin..dan is het heerlijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou ik kwam het zakje vandaag pas weer tegen en heb het gauw gespoeld..nu staat het in verse melk in het gootsteenkastje ( moest donker maar niet koud..toch?)

Geplaatst:

ik had hem de eerste dagen op het aanrecht staan in de verse melk na het spoellen....zo in het licht....

ik ging pas een aantal dagen geleden lezen hoe en wat , toen las ik pas dat ie donker moet

maar hij is goed gegroeid dus zal ie het overleefd hebben

nu staat ie in de koelkast omdat ik hem even wil remmen in de groei ...

eerst lezen en leren alvorens te proeven leek me verstandig

wat ik eigenlijk ook niet kan vinden is hoe het werkt als de kefir niet goed zou zijn, geeft dat een andere smaak en is het dan ziekmakend ?

Geplaatst:

Als de korrels niet zo goed hun werk doen, dan is de melk gewoon nog niet zuur na 24 uur.

Laat je em langer staan dan 24 uur, dan ruikt het errug zuur en dan vind ik het echt niet lekker meer. Je kunt er dan wel een soort van kwark van maken. Door het uit te laten lekken in een kaasdoek.

Wil je zoete melkkefir, dan kan je de boel inderdaad na 24 uur zeven, en er siroop of suiker ofzo aan toevoegen.

Geplaatst:

Gooi je er toch wat eau de vie bij

Mijn eerste Kefir ervaring:

Dinsdag 22 mei om 23.15 uur in 200 ml halfvolle melk van de Lidl weggezet in een glazen bakje met folie afgedekt.

Woensdag 18.00 uur even doorgeroerd....was nog niet dik

Nu donderdag 24 mei 9.30 nieuwsgierig en de Kefir gezeefd en geproefd:

Is een substantie gelijk aan halfvolle? yoghurt maar proeft niet zo zuur....van yoghurt houd ik niet, aan dit kefir drankje zou ik kunnen wennen

Ik wil m snel laten groeien want ik wil er graag kaasjes van maken....Ik ga hem dus een paar dagen in het licht zetten want ik las nét hier dat ie dan heeeel snel groeit.

pict297585861337846728.JPGpict297663761337846731.JPG

Geplaatst:

Rauwe melk zal vast wel aan te komen zijn hier in de buurt....heb vandaag vast volle melk gekocht voor de volgende kefir.

Ik heb vanochtend 2 forumHITS bij elkaar gevoegd.....en wat krijg je dan?????

pict303581251338070744.JPG

pict303681721338070748.JPG

KEFIR-DRANK MET PAARDENBLOEMSTROOP

WAS LEKKER!!!!!!!

Geplaatst:

Mijn Kefir was een beetje laat op gang gekomen..pas dinsdag in de melk gestopt. Het gaat erg langzaam.. zou dat door de houdbare half volle melk kunnen komen? Ik moet iig ruim twee dagen wachten voor een glas (jampotje vol) kefir..en het groeit ook niet zoals bij Thessa...het is niet erg veel meer geworden.

Ik zeef het door een metalen zeefje bekleed met een stukje horgordijn.

Nou ja ik had vanmorgen in ieder geval mijn tweede glaasje drank..erg lekker zo juist zonder suiker..ik vind het net karnemelk..en dat heb je hier niet Zou je het ook kunnen gebruiken zoals je karnemelk gebruikt voor een kruidkoek?

Geplaatst:

Net een eerste groot glas kefir naar binnen geslokt..heerlijk verfrissend..met een nasmaak van de stal vond ik...nog steeds van houdbare melk ( met al die kratten planten en twee kleine mannetjes geen tijd om melk te halen )

Geplaatst:

ik had hem in de koelkast gezet ( ongeveer 4 dagen? )en nu haalde ik hem er net uit is ie gekrompen

ik heb hem gespoeld ( spiekem in de metalen zeef kon nog geen ander halen )

en ga hem zo toch in de weckpot uitproberen ben er nu klaar voor

( ik had eerder geen tijd ik moest 100 kg aardbeien verwerken van af vrijdag en nu net de pinkster drukte achter de rug

waar bewaren jullie hem ?? ik kan eigenlijk geen donker plekje bedenken......

Geplaatst:

Heb je niets om je zeefje mee te bekleden zoals ik doe Thessa? Ik zet het in het gootsteenkastje..daar kom ik vaak en het is er toch donker. Zonet maar wel even houdbare melk gehaald, moet ik dat eerst steriliseren, of gaat het er rauw in...?

Geplaatst:

ha ha wat zijn we een prutsers he is de goede zin van het woord dan he

ik zoeken welke verhouding je best kunt gebruiken ...

ik las 5 tot 10 % korrels

ik heb nu 22 gr korrels ( en dan was ie nog geslonken wat zal het wel niet geweest zijn voor ie de koelkast in ging )

nu dus op 22 gram een ruime 200 ml halfvolle melk toegevoegd.....en in de ....voorraad kast gezet .....

als het dus goed gaat moet dit morgen avond dus een gezonde dikke melk zijn die ik lekker ga zoeten met de paardenbloemen stroop

top die foto heel leuk om te zien

als ie nou niet dik is omdat ik de 10% aanhoud kan ie dan gewoon 2 dagen staan? ( in de voorraad kast op kamer temp ? )

hoop dat het lukt, als ik het niet goed doe vertel het me dan he...ik heb geen zin en tijd om ziek te worden

Geplaatst:

Ik heb m in een ondoorzichtige weckpot gewoon op het aanrecht staan.Hij groeit dan echt heel erg,dus heb er net de helft uitgehaald,en op een kaasdoek te drogen gelegd.Daarna doe ik het in een potje en gaat het de koelkast in.Zo kan je het anderhalf jaar goed houden.De koelkast remt de groei af,evenals metalen voorwerpen,dus niet alleen de zeef,maar ook metalen lepels,e.d.Zelf heb ik speciaal een setje houten lepels bij de action er voor gekocht,mn (opvouwbare) plastic zeef komt er ook weg.

Ik heb er van het weekend voor bij de BBQ tzaziki van gemaakt.Was erg lekker.

Ik zoet het ook wel met vruchtensiropen,of rozebottelsiroop.

@Appelvrouw: Waterkefir heb ik ook,stuur me maar een pm,ik heb wel wat over.

Geplaatst:

ohhhhh paardebloemsiroop?

is ook een van mijn favo-bloemen............

waar haal of kan ik dat krijgen???????????????????????????????????????????????????

nog maar 1 dag op het forum en ik ben nu al hebberig!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...