Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mogelijkheden met melkkefir

Featured Replies

Geplaatst:

Ik hou niet echt van yoghurt maar wel van kaasjes...ga dat er eens mee proberen te maken....morgen even dat boek gaan zoeken in de winkel.

Of heeft er al iemand een recept? iets dat op boursin of zoiets lijkt

De kefir staat nu in de magnetron(omdat dat een donkere plek is -die staat niet aan hoor) met melk erbij...in een glazen bakje afgedekt met folie

Geplaatst:

moet je wel opletten dat niemand de magnetron aanzet!

ik ben naar de bib geweest, boekje van peter bauwens hadden ze niet maar gingen ze bestellen, nog een weekje geduld dus

ondertussen al een heel klein beetje kunnen proeven, nogal zuur, met een flinke lepel suiker was het wel lekker

Geplaatst:

Met wat zelf gemaakte limonade siroop er door is het ook lekker. Een soort Optimel

Er zijn wat verschillende kaas recepten voor, maar je moet de kefir tot die tijd nog wel flink laten groeien. Anders maak je wel hele kleine beetjes kaas.

Geplaatst:

Hey nu snap ik het ineens, je hebt dus poeder en snotjes!

En ik heb dus poeder, en wilde eigenlijk een snotje.

Maar dat poeder gaat dus geen snotje worden uiteindelijk??

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

huh, kun je dat opsturen , grappig....Heb je genoeg dan?

Hoe meer ik erover lees , hoe minder ik ervan begrijp

Je hebt dus ook waterkefir en melkkefir en dat is dan allebei weer iets anders

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Tja, het verschil tussen melk- en waterkefir is me ook niet helemaal duidelijk. Zal wel een ander... ehm... organisme? zijn. Je kunt dus wel waterkefir maken met melkkefirkorrels, en andersom. Maar 'ze' voelen zich dan niet zo goed dat 'ze' zich vermenigvuldigen.

pm je adres maar even. Dan stuur ik je na het weekend een snotje

Geplaatst:

Ik lees hier: http://www.melkkefir.nl/rustpauze.html dat je de kefir ook in de vriezer kunt bewaren...geldt dit voor mijn kefir ook Jorieke?? Ze hebben het over korrels maar kun je die snotjes ook langere tijd een rustperiode laten overleven?

Geplaatst:

Gebruik gekookt en afgekoeld water om de korrels grondig te spoelen. Daarna droogdeppen tussen theedoek die je van te voren goed heet moet strijken. Doe de bijna droge korrels dan in een zakje of plastic potje en vermeng de inhoud grondig met melkpoeder.

Zo blijven ze een maand of 2 goed in de vriezer.

Langer kan ook, maar de snelheid en kans op hergroeien neemt dan wel af.

Je ontdooit ze dan weer in lauw water. Het poeder spoel je er grondig af, en dan zet je ze met 3 maal hun volume aan melk op kamertemperatuur. Vervang die melk elke 24 uur, en na 2 a 3 van die handelingen, moet de melk weer in 24 goed zuur worden.

Wil je ze drogen, dan ga je net zo te werk als hierboven. Dus wassen, drogen tussen een theedoek, maar daarna nog grondiger drogen. Dat moet (tussen de doek) wel langzaam gebeuren, in een dag of 5 (op een warme plaats) drogen ze dan helemaal in. Je kunt ze dan in een potje bewaren.

Dit komt allemaal uit het boekje van Peter Bauwens. Ik hoop dat hij het niet erg vindt dat ik het zo (in eigen woorden) overtik Verder moeten jullie dat boekje zelf maar kopen hoor Veel leuke info en recepten!

Geplaatst:

Ja dat is ook zo Jorieke....ik ga dat boekje gewoon even halen....scheelt een hoop gevraag

Maar goed om te weten dat ik nu niet ""for ever and always"" elke dag mn korreltjes moet voeren

Geplaatst:

Jorieke ik wil ook graag een x melk kefir proberen he je voor mij ook zo'n dingetje, geen haast mee.

en in hoeveel melk gooi je dat dan elke dag ?

Ik zou maar 1 glas per dag willen, krijg toch niemand zo gek om ook daarvan mee te drinken

Is het echt yogurt of drinkyogurt en kun je het ook dikker maken door langer te laten staan

(veel vragen heb ik en nee ik wil geen boekje kopen )

Als je iemand dus over een yogurt plant hoort praten bedoelen ze dit paddestoel ding ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dit noemen ze inderdaad ook wel yoghurtplantje. Het wordt een soort drinkyoghurt, je kunt het daarna (na het zeven) nog langer laten staan. Dan wordt het dikker.

Je mengt de melk met 5 tot 10% kefirkorrels. En die groeien steeds aan, dus je begint met weinig melk en weinig korrels, en eindigt met kilo's korrels en vele liters melk Je kunt dus zelf bepalen hoeveel je maakt in 1 keer. Als je weet dat 10 gram korrels genoeg is per keer, dan haal je steeds het overschot aan korrels weg. Die kan je dus bewaren als back-up, of uitdelen of weggooien.

Ik stuur je een zakje mee met de plantjes die je nog van me krijgt

Geplaatst:

O, chips ik kwam net dat zakje van jou tegen Jorieke..helemaal vergeten in de flow van de thuiskomst..kan ik er nu nog wat mee? Afspoelen en in melk zetten? kan de houdbare melk eigenlijk?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mooi dat ga ik doen. En morgen verse melk bij de boer halen!!

Geplaatst:

http://www.melkkefir.nl/bereiding.html

deze is best even handig om te lezen, ik maakte de dag zelf al de fout om het me een metalen zeef uit te spoellen....

nooit doen heb ik begrepen....

ik kan alleen helemaal geen recepten vinden, we houden van zoet en zie wel foto's van fruit in kefir drank maar dat is waterkefir dacht ik zo, hoe krijg je de melk kefir drank zoet...pas na dat het in de kale melk heeft gegroeid en uitgezeeft/ opgevangen

suiker of sap toevoegen ? iemand ideen / tips ?

ps; ik heb het nog niet uitgeprobeerd ik heb het elke dag gespoeld en opnieuw in verse melk gezet buiten de koelkast maar het groeid zo hard dat ie nu in de koelkast staat, ik wil eerst weten hoe een lekkere melkdrank te krijgen

ben een beetje bang voor de kale smaak stom he ik moet het gewoon proberen....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Neus dicht en slikken Thessa! ( en dan nog even voorzichtig proeven..) het is lekker! En anders giet je er een scheutje van een van je siropen erin..dan is het heerlijk

Geplaatst:

ha morgen dus maar meteen doen, zijn het ook bij jullie van die grote bonken geworden ?

Geplaatst:

Nou ik kwam het zakje vandaag pas weer tegen en heb het gauw gespoeld..nu staat het in verse melk in het gootsteenkastje ( moest donker maar niet koud..toch?)

Geplaatst:

ik had hem de eerste dagen op het aanrecht staan in de verse melk na het spoellen....zo in het licht....

ik ging pas een aantal dagen geleden lezen hoe en wat , toen las ik pas dat ie donker moet

maar hij is goed gegroeid dus zal ie het overleefd hebben

nu staat ie in de koelkast omdat ik hem even wil remmen in de groei ...

eerst lezen en leren alvorens te proeven leek me verstandig

wat ik eigenlijk ook niet kan vinden is hoe het werkt als de kefir niet goed zou zijn, geeft dat een andere smaak en is het dan ziekmakend ?

Geplaatst:

Als de korrels niet zo goed hun werk doen, dan is de melk gewoon nog niet zuur na 24 uur.

Laat je em langer staan dan 24 uur, dan ruikt het errug zuur en dan vind ik het echt niet lekker meer. Je kunt er dan wel een soort van kwark van maken. Door het uit te laten lekken in een kaasdoek.

Wil je zoete melkkefir, dan kan je de boel inderdaad na 24 uur zeven, en er siroop of suiker ofzo aan toevoegen.

Geplaatst:

Oh, in de melkkefir zit (voor zover ik weet ) geen alcohol Marieke. In de waterkefir volgens mij wel. Zoek ik even op

Edit: Ja, in waterkefir zit na 48 uur zo'n 0,5 tot 2 procent alcohol. Laat je hem langer staan, dan komt er meer in.

Maar dat is met deze variant dus niet zo.

Geplaatst:

Waar haal ik waterkefir

hebben jullie me verdorie de verkeerde kefir gegeven..had er alcohol in kunnen zitten...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.