Hans Wil Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Voor het eerst dit jaar rotten de appels al vroegtijdig aan mijn appelboom (Elstar). Voorheen had ik altijd een ruime oogst van heerlijke appels. Mijn appelboom is ca. 8 jaar oud. Wie weet hoe dit komt en wat er aan te doen is? Op het internet kom ik de term "molinose" tegen, maar veel verder kom ik niet. Quote
weknow Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Monilia is de term. Dat is het! Oplossing is vooral beter weer dan deze natte en vochtige zomer...ook wat betreft luchtvochtigheid. Alle fruitliefhebbers hebben er dit jaar last van op appels, perem,.abrikozen, perzik, pruim enz. Daarnaast zorgen dat je boom open en luchtig is. daarmee voorkom je het. Haal aangetaste vruchten zoveel mogelijk weg, want ze steken elkaar aan in de boom, zeker als ze raken. Mummies ook opruimen als ze hangen en vallen. Bij composteren wordt het volledig afgebroken, dus als je met wat aandacht composteert mag het daar gerust mee gaan. Elstar is een appel die je overal voor weinig kunt kopen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Hans Wil Geplaatst: 10 september 2021 Auteur Geplaatst: 10 september 2021 Bedankt voor de toelichting. Geruststellende gedachte dat beter weer een volgend jaar een nieuwe oogst kan brengen. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 september 2021 Geplaatst: 11 september 2021 Het grotere probleem is dat Monilia (ook bekend als tak- en bloesemsterfte, maar treft ook vruchten van pruimen, appels, peren etc.) de laatste jaren op steeds uitgebreidere schaal voorkomt. Ook in voorgaande jaren met droge lentes en zomers waren er meer en meer aantastingen door Monilia. De natte zomer van dit zal zeker een rol spelen bij de verspreiding van Monilia (veel schimmelziektes verspreiden zich sneller bij vochtig weer), het is echter niet te primaire oorzaak. Mijn vermoeden is dat de Moniliaschimmel het afgelopen decennium virulenter is geworden (vergelijk de Phytophthora infestans schimmel eind jaren zeventig/begin jaren tachtig) en bestrijding ervan daardoor lastiger is geworden. Veel mensen vergeten overigens hoe vaak er in professionele boomgaarden wordt gespoten met allerlei chemische middelen om de bomen (en vruchten) gezond te houden. Quote
RobO Geplaatst: 11 september 2021 Geplaatst: 11 september 2021 wat Weknow zegt, verder kun je proberen te voorkomen dat de vruchten beschadigd worden dus regelmatig checken op beschadigd fruit en dat weghalen, vogelhapjes, fruitmot, etc. linkje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.