Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly's uitbreiding in 2012

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je wel allemaal

Ik kan idd niet wachten tot ik heb gezaaid. Eerste wat er in gaat zijn de doperwten. Hopelijk ben ik er niet te laat mee. En ook de slasoorten, andijvie, spinazie en de raapsteeltjes. Wie weet nog meer maar dat zie ik als t eindelijk af is. En dan gaan we bezig met de fruittuin, want die heeft hoognodig een schoffelbeurt nodig.

Miranda, ik geef elke dag water, sla niets over dus ik verwacht dat het wel goed gaat in die hanging baskets. Overigens doe ik die mandjes 2x per dag. Dan weet ik zeker dat ze niet uitdrogen.

Morgen maar weer wat foto updates van mijn zaailingen

Nog even een edit op de vraag van Miranda. Ik ga geen raster meer gebruiken. Dan heb ik teveel aan latjes nodig en ik dacht dan scheelt dat ook weer in de ruimte waar ik een plantje neer kan zetten. Het komt nu toch meer in een rij te staan, dus dan weet ik wel wat er staat.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Oke

Opa stelde het bij mij ook voor maar ik blijf toch nog maar gewoon bij het raster, vind het voor mezelf duidelijker en overzichtelijker zeg maar

ipv. Latjes kan je ook touw gebruiken

De rasters zijn ook nog niet gemaakt dus ik heb in m'n koude bak nu repen plastic liggen, een beetje lelijk geknipt en het ligt scheef maar 't komt in de buurt

Erwtjes kan toch prima nog? Maar je hebt echt veel meer ruimte dan eerst...hihi en dan kom je er straks achter dat het weer te krap is

Weet jij wanneer de planten van de erwten weer eruit kunnen? Rond welke maand dat zou zijn? Ook een dilemma nog met de hoge erwten hier

Geplaatst:
  • Auteur

Ja misschien ga ik voor t indelen eerst die touwtjes neerleggen. En daarna kunnen ze eruit.

Die erwtjes kunnen er in de zomer al uit. Bij mij was dat vorig jaar al wel zo. Voor de zomervakantie nog.

Je kunt ze net als bij boontjes en peultjes blijven plukken om ze 'op gang' te houden.

Geplaatst:

Thanks, maar dan kunnen ze niet staan waar de tomaten, courgette en de komkommers moeten

Ga ze dan maar in de wasmand doen

Geplaatst:
  • Auteur

Weer druk geweest in t tuintje en de lijst kan ook weer aangepast worden:

Plastic halen voor zaaistellage

Stoeptegels ingraven onder schutting buurvrouw (tegen het woekerende onkruid van haar kant ) (al 3 tegels!)

Matten tussen schutting buurvrouw (zelfde reden als hierboven)

Potgrond halen (zaterdag in de aanbieding bij de Karwei!)

Onkruid wieden in de fruittuin

Potten en bakken afwassen

Raster uit de grond halen en verzetten

Stro halen

Buizen opbergen

MM uit elkaar halen, planten eventueel verpotten in bakken

Aardappelbak uit elkaar halen, aarde verdelen over de rest

Wormenbak maken (heb inmiddels al de bakken)

Wormen bestellen

Erwten en slasoorten zaaien en bedekken met buizen met vliesdoek/vitrages

Voortuin onkruid wieden en eventueel gedeeltes ophogen met bakken

Fruittuin gedeeltelijk reorganiseren

Dat voelt lekker om flink af te strepen

Toe te voegen aan de lijst:

Een 2e zaaistellage (laten) halen bij de Ikea, alsmede plastic om het mee te bekleden

Andere soorten groente zaaien en ook bosaardbeien

En dan nu de foto's en updates:

De fruittuin is zoals in t lijstje te zien weer lekker omgewoeld. Heb er aardig wat wortels van zevenblad uit de grond getrokken Hopelijk blijven ze weer even aan de buuv haar kant. Ik heb ook al 3 tegels ingegraven onderaan de schutting, de planning is die hele kant te doen. Hopelijk werkt dat een beetje ondergronds.

Ook heb ik Jorieke haar St. Janskruid verplaatst. Ik dacht eerst dat het een droog bossie was geworden en dat t weg kon. Trok het uit de losse grond en zat tot mijn verbazing allemaal kleine groen/rode kopjes oppiepen, dus die heb ik gauw weer terug geplant waar ik al had gewoeld De Welsh onions doen het prima (links op de foto), morgen gaat er wat van over de pizza

dsc964469591331206362.JPG

En er stond me nog een verrassing te wachten toen ik de mand met de (vermoedelijk) dode rabarberknol heb geleegd in het gedeelte waar sla komt te staan (geheel tegen het huis). Na het verwijderen van het bovenste zwarte blaadjes-achtige omhulsel (leek wel van dat goedkope worteldoek ) bleken er ineens allemaal hele kleine witte puntjes aan te zitten. Dus ik heb -op hoop van zegen- de knol uitgeplant in een eigen speciaal hoekje en lekker wat bemesting eroverheen gestrooid. Incl. een bijpassend naambordje

dsc963457751331206545.JPG

En nu maar hopen dat dat wat wordt dit jaar.

Omdat ik met dit mooie zonnige weer in een klusbui ben, heb ik nog even het hout van de voormalige aardappelbak en de electrabuizen gerecycled. Heb niet eens tijd gehad voor een broodje

dsc964513541331211857.JPG

Van onderaf gezien:

dsc964617711331211880.JPG

Deze komen ofwel over de verhoogde bedden heen in de achtertuin, ofwel over de langwerpige bakken (passen er denk ik 3 onder) heen waar ik zaterdag in ga zaaien (als ik potgrond heb gehaald).

Geplaatst:

Das knap gemaakt Helly!

Scheurt dat vlies/fleece nou niet heel snel?

Ik heb nu ook wat liggen en zat te denken een klein tunneltje te maken...voor het geval dat het gaat vriezen

Geplaatst:
  • Auteur

Het kan idd gauw scheuren. Sterker nog, in de laatste zat al een scheurtje. Maar ik heb nieuwe gekocht en deze had ik over. Ik dacht we maken er een paar mooie tentjes van dan ligt dat stuk niet meer in de weg

Scheelt ook tegen een invasie van slakken!

Geplaatst:
  • Auteur

Thanx, ben er ook best wel trots op dat ik ze zo ff snel gemaakt heb, ook al had ik er geen ervaringen mee

Geplaatst:
  • Auteur

Ik neem zo een Danoontje

Geplaatst:
  • Auteur

Ik eet ze ook niet echt. Was voor de fun neergetikt

Alles wat rood is zit meestal van die vreselijke geplette schildluis is, oftewel E120. Liever niet dus

Back on topic.. hopelijk wil die champagne rabarber nog uitlopen want vorig jaar kon ik ze nog niet eten omdat die knol vorig jaar geplant is. Ik wil dit jaar wel s weten hoe die soort smaakt.

Geplaatst:

Wow.. Dat heb je super mooi gemaakt zeg..

Geplaatst:

Het ziet er prachtig uit Helly! Lekker de ruimte en een leuk ontwerp. Nou moet er straks ook een grotere vriezer bij, extra kelder huren voor de weckpotten, droogrekjes op zonne-energie timmeren, een mooie frees om het bordje bij de verkoop-aan-de-straat te maken. Dat is het leuke van zelf maken, zelf doen, zelf prutsen: voor je het weet heb je een groter huis nodig voor alle spullen die je bij dat prutsen nodig hebt!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

weer een productieve dag

Geplaatst:
  • Auteur

Leslie, dat dromen over een groter huis met veel groter stukje land eromheen voor oa. een moestuin en een boomgaard is toch wel onze droom. Maar helaas moeten we het tot nu toe met het stukje doen wat we nu ter beschikking hebben, en daar het beste (meeste opbrengst) uit halen.

Geplaatst:
en daar het beste (meeste opbrengst) uit halen.

Ja maar dat bedoel ik juist. Met die nieuwe bakken en je enthousiasme krijg je ongetwijfeld zoveel opbrengst dat die vriezer, die weckpotten en dat droogrekje nodig worden. Ik ben vol vertrouwen dat je flink gaat oogsten En de rest komt dan beetje bij beetje vanzelf op je pad

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Op zich heb ik al 2 vriezers, 1 die onder de koelkast zit (2 lades, 1 invriesvak, 1 ijsbloklade), en 1 met 5 flinke laden en 1 invriesvak. Daar hebben we nog geen tekort aan. De weckpotten staan al sinds vorig jaar te popelen om gevuld en geweckt te worden. Dus dat wordt een droogrek in elkaar timmeren Ik zou wel heel graag zo'n 'solar oven' willen. Lekker koken met behulp van de zon. En een pergola over groentebakken om hangpotten aan te hangen, of iets erin te laten klimmen. Ik wil ik wil ik wil...

Geplaatst:
Ik wil ik wil ik wil...

Ik heb weleens gehoord dat je dan bij the Secret moet wezen of bij de Kerstman, maar dat duurt nog zo lang...

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

De Paashaas komt eerder

Geplaatst:
  • Auteur

Net voor t eerst gezaaid in mijn vernieuwde tuin: 2 vakjes pluksla, 2 vakjes raapsteeltjes, 2 vakjes slakrop, 2 vakjes andijvie en 4 vakjes spinazie.

Ik noem het nog even vakjes, omdat dat voor mij makkelijker is. Eén vakje is een ruimte van 30x30cm.

Geplaatst:
a115.gif Leukk!! Nu kan het echt gaan beginnen.. Tuin klaar zaaien maar.. b010.gif Hij zegt het al.. Zaaien maar..
Geplaatst:
  • Auteur

Leuk Supermoeke.

Vanmiddag nog erbij gezaaid: 51x stampeul en 56x doperwt.

Het hout is bijna weg, lekker opgefikt vandaag. Het pad is klaar, de lege potten zijn gewassen, en er is weer heel wat onkruid bij de andere schutting weggehaald. Ik heb gezien dat het ook langs/voor mijn compostbak liep. Dan groeit dat zeker ook naar binnen

Morgen staat op het programma om de zakken potgrond van de Karwei te halen, evenals een zakje schroeven om de schutting aan de voorkant af te maken, en een buis voor onder de wasbak buiten. Want we krijgen teveel natte voeten zo. We hebben de speciekuip er maar onder gezet voor zolang. Verder wordt de schutting afgemaakt als het weer mee zit, en ga ik nog wat rode ui en prei in de volle grond zaaien. En alvast wat lange bakken inzaaien met pluksla, rucola en raapsteeltjes. Die kunnen onder zo'n 'tentje' staan.

Geplaatst:

en was ik me net aan het afvragen hoeveel ik eigenlijk zou moeten zaaien van de erwten......... zulke aantallen had ik niet in mijn hoofd haha

voor hoeveel mensen is dit?

vind dat erg moeilijk inschatten, hoeveel je van alles 'moet' zaaien, denk dat ik veel te voorzichtig ben haha

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.