Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Helly's uitbreiding in 2012


Aanbevolen berichten

Ja, we gaan maar s beginnen aan een eigen topic hier op de afdeling.

 

Ik heb inmiddels een tuinplanning gemaakt in een excel, en met dank aan Birgit (Kruidje) staat t nu hier :

 

ingridtuin11221327681024.PNG

 

Mijn oppervlakte aan bakken en potten wordt uitgebreidt. Van 1 bak 1.20x1.20 en 1 bak 0.65x0.65 gaan we naar een flink aantal bakken op 30 cm hoogte door bijna de hele achtertuin waar geen paden liggen. Uiteraard moeten er paden tussen, die ik al heb mee berekend. Mijn pa gaat binnenkort bezig om die bakken te maken.

Er komt een trellis-achtig iets te staan bij de bak voor de bonen, erwten en peulen. Die knutselen we zelf wel in elkaar. Ga geen duur trellis kopen. Ik wil ook een pergola achtig iets boven de achterste rij bakken zodat ik er planten in kan laten klimmen en er misschien wat bakken aan kan hangen. Je raad het al, mijn tuin is/wordt puur praktisch ingericht. Van bloemetjes en sier tuinplanten kan je nu eenmaal niet eten. Dus dat is mijn doel -> een geheel eetbare tuin (al gaan we niet aan de bomen knabbelen die blijven wel staan voor oa. de vogeltjes).

Verdere nieuwe planning die te zien zal zijn in het excel: de Tayberry gaat naar de achterkant van de fruittuin en wordt geleid langs de schutting, een herindeling van de halve fruittuin. Liefst wil ik ook meer bosbessenstruiken daar en meer aarbeien. Die komen ook in bakken aan de schutting te hangen, net als grote blikken met (keuken)kruiden. Dat scheelt veel aan ruimte. Onder die blikken kan ik dan wat schaduwgroenten in bakken/potten zetten zoals pluksla, kropsla en andijvie.

Er komt een geleiding van de hopplant richting de schuur, en ik zou dat ook willen met mijn framboos, want dat worden ook aardige stengels. Ik kan maar beter een to-do-list maken hier onderaan en dan afstrepen wat ik elke keer heb gedaan

Nou je merkt t vanzelf als deze reaktie steeds verandert

 

Foto's van hoe t er nu uit ziet volgen. Ik ben nu druk met t losmaken van de ondergrond en t indelen van paden ertussen.

Ik wil mijn paden bedekken met stro, zodat dat kan worden platgetreden als we daar eenmaal bezig zijn en dat zo doende kan composteren. Mocht dit niet zo goed zijn in de tuin, graag laten weten! Ik wil dat stro namelijk ook tussen t compost en door de grond doen zodat het wat luchtiger wordt. Nu is mijn tuin te veel platgetreden het afgelopen jaar en dat kunnen we merken aan een klei-achtige grond. De bedoeling is dat ik gelijk zo'n grote baal bij de Kinderboerderij kan ophalen. Kan ik er even mee vooruit.

 

Mijn zadenlijst tot nu toe:

 

Spinazie reuzenblad

Doperwt

Paprika

Courgette

Zomer en winter wortelen

Raapsteeltjes

Veldsla

Bieten

Boerenkool

Spruitkool

Augurken

Rucola

Prei

Komkommer

Uien

Bosuien

Chinese kool

Stampeul

Stamslaboon

Andijvie

Paksoi (groot en klein)

Verschillende soorten tomaten

Kropsla

Pompoen

Broccoli

Plukslamix

Stokbonen

Eeuwige moes

 

Basilicum

Citroen eucalyptus

Russische dragon

Citroen basilicum

Bieslook

Peterselie

Snijselderij

Valeriaan

Kamille

Eucalyptus

 

Tagetes

Goudsbloemen

Oost-Indische kerst

 

Gewone aardbeien

Alpenaardbeien

 

Taugé

Mosterdkers

 

Nu verwacht ik van sommige kruiden dat het wel moeilijk zal zijn ze op te kweken, maar ik kan t altijd proberen. Ik heb er maar een paar zaadjes van dus het is een experiment.

 

Wat ik nog vergeten ben te melden.. in de voortuin ga ik ook potten en bakken neerzetten voor (nog meer) schaduw-liefhebbende groentes en wat eetbare bloemen, lijkt t daar ook wat fleuriger

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed!!!

 

Hihi hoeveel vakken ga je nu maken/krijgen?

Ook een leuk lijstje hoor

 

Ben erg benieuwd naar foto's.... gister aan opa laten zien hoe ik m'n rasters wil, die foto van jou had ik even opgeslagen op de PC

 

In de achtertuin komen ook wat bakken, die zijn bedoeld voor bloemen...hihi ik denk dat er weinig bloem gaat komen hoor

Wel veel meer schaduw daar en er moet nog iets van fruit in maar ben even gestopt met zoeken daarnaar....pfff mijn hoofd loopt over met van alles, kan het niet meer onthouden en schiet volledig in de stress iedere keer

 

Ik hoop dat je tekening snel te zien is, wil wel zien wat voor indeling het gaat worden!!!

 

Succes!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, je eucalyptus staat hier zelfs nog in de tuin. Als nieuw!

En dat met een paar nachten een paar graadjes vorst.

 

Inmiddels heb ik een bio knoflookbol opgedeeld in teentjes en heb ik die in een pot geplant. Een experimentje. Ik wil s kijken of er wat uit komt. Heb de pot in de schuur staan zodat het niet direct te koud kan worden. Hopelijk helpt dat.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wesley, vraag t Kruidje

 

Birgit, hoezo is mijn tuin te breed?

Ik zie net dat ik een selectieveld er in heb staan (grijs over bruin). Vergeten op te letten voor ik t heb verstuurd.

Zou je ook mijn voortuin nog als afbeelding kunnen maken?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Birgit, dat lijkt maar zo! De tuin is niet breed, hij is lang!

En wat die mogelijkheden betreft, dat is heel veel lezen op het internet wat er allemaal mogelijk is op zo weinig vierkante meters.

 

Geedee, goed idee

Kan zo vanuit mijn slaapkamerraam een foto maken.

Ter verduidelijking: links van het Excel staat dus 'mijn' huis, en rechts is een gangpad tussen achtertuinen.

Boven en onder staan de schuttings die ik ook wil gebruiken om tegenaan te laten groeien.

Dus eigenlijk moet de excel een kwartslag gedraaid worden maar ja, dat is weer lastiger qua ruimte om in een Excel te maken.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een beetje visueel effect bij de laatste uitleg te krijgen heb ik een foto vanuit het slaapkamer raam gemaakt hoe het er nu (met sneeuw) uit ziet:

 

achtertuin-klein88891327925677.jpg

 

Links de tuin (bedekt met worteldoek) waar de bakken met groenten in komen te staan (mijn 'zielige' MM bak staat er nu nog in), en rechts de fruittuin. Achterin de afval- en compost bakken.

Oh, en wat ik nog vergeten was.. daar tussen die bomen, waar nu zo'n cementkuip en wat planken liggen, daar komt in de zomer het zwembad te staan. Al hebben we er vorig jaar weinig gebruikt van gemaakt

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raxia, dat was ook helemaal de bedoeling

 

Gisteren 11x paprika gezaaid. En in de schuur staan de aardbeiplantjes en de pot met knoflookteentjes in een pot onder een vliesdekentje. Maar volgens mij nog steeds te koud want van de week was de aarde stijfbevroren

Hopelijk wordt het nog wat na het ontdooien, en volgend jaar maar een rek erin waar de plantjes op kunnen staan.

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met stro vind ik wel een goed idee Jet

Ik was al van plan om stro op te halen om mijn paden mee te vullen als de bakken er staan, en dan in t najaar op de composthoop. Kan ik t in de winter ook gebruiken voor de potten. Mooie recycling.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is m'n pa op t ijs gevallen, hij heeft een flinke smak gemaakt nadat hij eventjes met de kids wou mee 'glijden'. Tja dat moet je ook niet meer doen als je al 63 bent, maar m'n pa zal nog wel even een moment van 'jongheid' hebben gevoeld

Anyway, nu kan hij voorlopig geen bakken en tafel voor me maken. Had hij voor mijn verjaardag willen geven maar helaas. Gelukkig is t nu ook nog lang geen tuin-weer dus het mag nog een tijdje op zich laten wachten. M'n pa moet eerst maar s zien dat hij weer op de been komt.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels gaat het al weer een stuk beter met vaders

 

En ontopic, hier wat foto's van mijn 'kraamkamer':

 

dsc960270761329392768.JPG

Alles wat net gezaaid is staat lekker voor de verwarming en op een fleece dekentje. Als ze t nu nog koud krijgen weet ik t ook niet meer Het is duidelijk dat ik een stellage in t raam nodig heb

 

Er zijn van de 1e zaai (begin februari) al wat paprika's op komen piepen:

 

dsc959921621329392938.JPG

 

Maar s ff een lijstje maken die ik steeds kan updaten in een andere reaktie.

 

  • Nu gezaaid:
    4x ananaskers
    bakje tuinkers 'achterhoekse'
    4x bindsla 'cimarron'
    3x tomaat 'islandaise'
    3x tomaat 'super roma'
    3x tomaat 'black prince'
    3x tomaat 'yellow plum'
    3x paprika mini geel
    3x paprika punt geel
    3x paprika punt rood
    3x paprika 'jubilanska'
    3x paprika 'yolo wonder'
    1x peper 'large red cherry'

 

  • Al opgekomen:
    10x paprika 'sweet Californian wonder'

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag wil ik weer wat gaan doen in de tuin. Wat spullen als 'border' gebruiken om soort van bakken mee te maken en nieuwe grond erin storten. Ik kijk al weer te lang naar al die puzzelstukken van zwarte worteldoek

Dus daar ga ik nu maar even mee aan de slag.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer een kleine foto update van de achtertuin. Ik krijg bijna een deja vú bij al dat gewerk in de tuin. Veel heen en weer gesleep met stenen, het zeven van zand (voor kiezels) en hoekjes leeg maken

Intussen heb ik een L-vorm gemaakt in de tuin, en daar wat stenen opgestapeld en leitjes rechtop gezet aan de achterkant (nog niet te zien op de foto). Daarover een bult aarde wat oa. uit zakken tuinaarde en uit de potten van vorig jaar is gekomen. Daaroverheen 2 zakken bladeren uit het bos (mulch) en daarover weer de worteldoek (kan dat eraf als de bladeren vochtig genoeg zijn geworden waardoor ze blijven liggen? ).

 

De foto:

 

dsc961245471329825243.JPG

 

Nu de rest nog

 

En het inmiddels lege hoekje, op een vorige reaktie zit dat hoekje rechts tegen de schuur aan: https://www.moestuinforum.nl/helly-s-uitbreiding-in-2012-t3792-10.html#p67794. Nu ziet dat er zo uit:

 

dsc961313671329825395.JPG

 

In dit hoekje komt de zelfgemaakte oppot/zaaitafel van m'n pa (hout had ie al klaar, moet alleen nog in elkaar) tegen de schutting aan, en 2 van deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40103727/?query=hyllis stellages voor tegen de schuur. Nu wil ik daar het liefst wat van dat dikke doorzichtige plastic overheen doen zodat het lekker warm blijft in de stellages. Hebben jullie misschien een idee waar ik dat het beste kan halen? (niet al te duur)

 

Met de zaailingen gaat het binnen allemaal goed Maar ik moet binnenkort toch echt meer ruimte krijgen voor de nog te zaaien bakjes

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat dikke plastic weet ik niet..gamma misschien? Ja er begint ruimtetekort te komen hè..ook voor hen met grote tuinen ( die zaaien xtra veel voor ) Als er eikenblad tussen het bosblad zit en je gaat het later vercomposteren moet je er rekening mee houden dat eikenblad een langere vercomposteer-tijd nodig heeft dan bv beuk of hazelaarblad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...