Claudia69 Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Ik heb gisteren een potje Marrokkaanse munt meegebracht omdat die zo lekker zoet rook. Heb er nog andere staan met gladdere blaadjes, maar ik weet niet welke soort dat is. Ik vraag me af welke soort het best is voor koude bereidingen, om over een couscous te snipperen bv. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 De Mentha cervina maakt heel ander blad dan de andere muntplanten namelijk langwerpige blaadjes. Ruikt behoorlijk sterk naar munt maar over de smaak kan ik nog niets zeggen. Dat is de engelse watermunt en zoals de naam suggeert hoort die met zijn voetjes in het water te staan.Persoonlijk vind ik ze qua geur en smaak een beetje "flauwer" dan pepermunt. Wel een mooie plant. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 Ik vraag me af welke soort het best is voor koude bereidingen, om over een couscous te snipperen bv. Mentha Spicata wordt daar vaak voor gebruikt. Ook de Marokkaanse (Macrostychia) is best daarvoor geschikt. (Tabouleh bv?) Quote
Marinus Ros Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 (aangepast) Over de winterhardheid van munt , steeds wordt hier op forum aangeraden om ze in pot te houden zodat ze niet gaan woekeren,nuja inderdaad woekeren ze niet, ze gaan dood in pot tijdens de winter Ik ben dus ervoor om munt gewoon in volle grond te zetten, als je het de winter overhouden wilt. Meestal wordt aangeraden om munt in een bodemloze pot/emmer te kweken die in volle grond staat. Ik heb momenteel een muntperk aangelegd met een rubberen omboording en hopelijk breekt de munt niet uit. (hoewel ik goed weet dat er vroeg of laat toch munt in het gazon zal staan pronken....) Als je jaren later nog munt ziet opduiken uit een stukje wortel van och arme een cm dan laat je ze geen tweede keer meer ongebreideld los.... Heeft iemand al ervaring met de Mentha x piperita var. piperita 'Agnes' van bij Bastin? Ik heb er onlangs eentje uitgezet en moet toegeven dat het een zeer stevige (wat had je anders verwacht van een duitse munt ) plant is die prima schijnt te gedijen. Nog niet van geproefd maar da's voor een van de volgende dagen. 16 juni 2012 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 Ik heb ze juist allemaal weer in potten gedaan, van de winter zet ik die potten in de schuur. Er zal er vast 1 bij zijn die dat niet overleefd, maar bijna alle munt-soorten kunnen daar heel goed tegen. De meeste planten hier hebben ook al 2 winters overleefd in het koudste gedeelte van de schuur, in van die veel te krappe plastic potten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eelzuhtjuh Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 Op mijn tuin moet ik het slootje langs het pad ook netjes bijhouden.Dat staat nu vol met onkruid - voornamelijk zevenblad.Ik ga proberen munt te zetten als bestrijder van het zevenblad plus ik heb gelijk genoeg te oogsten. Lekker de volle grond in en woekeren maar Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
hansm Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 Jahoor vindt ik ook er zijn altijd plaatsen waar planten mogen verwilderen, das juist mooi. Quote Players only love you when they're playing.
eelzuhtjuh Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 (aangepast) Vandaag wat fotootjes gemaakt van mijn muntsoorten die aardig groot beginnen te worden (yay!) Aardbeimunt Bananenmunt met de piperita op de achtergrond mentha cervina Appelmunt Pepermunt Citroenmunt Chocolademunt En een van mijn favorieten - ananasmunt GROTE (!!!) bladeren van de ananasmunt 17 juni 2012 aangepast door Gast Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Marinus Ros Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 @Appelvrouw: Herinner je je vraag omtrent bergamot munt nog? Dat zou deze moeten zijn. Heb ik bij een kweker in BE gezien. @Hansm: Deze heb ik speciaal voor jou opgevist; de keizersmunt die geen echte munt is en zowel naar munt als naar tijm geurt. Micromeria thymifolia: Is winterhard, zon en goed gedraineerde bodem. Het is een zogenaamde bergmunt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 Die cervica (die ik altijd cervina noem) is bij mij dood gegaan... Speciaal lekker was hij niet, maar hij valt wel mooi op tussen de andere weet-ik-veel hoeveel planten ik heb Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eelzuhtjuh Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 Die cervica (die ik altijd cervina noem) is bij mij dood gegaan... Speciaal lekker was hij niet, maar hij valt wel mooi op tussen de andere weet-ik-veel hoeveel planten ik heb Ik doe altijd een paar wortelstokjes (soms al met groene takjes) in een plastic zakje, en die kunnen dan in een kartonnen doosje die speciaal is gemaakt om door de brievenbus te passen.Of je moet iets maken van karton, waardoor het plantje niet plat gedrukt kan worden.Het is ook cervina ff niet goed gegaan van mijn kant. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Dennis29 Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 @Hans, ik weet niet precies wat voor soort de wollige is. Jorieke heeft hem ook en die noemt hem wollige. Hij ruikt echt naar pepermuntjes, en de lila bloemen zitten altijd helemaal vol met vlinders en bijtjes. Het is m'n favoriete munt voor culinair gebruik maar ook de mooiste Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 De wollige munt is een stuk groter, en nog wolliger dan de groene appelmunt. Ik heb wel eens gezocht, en het is volgens mij de Mentha x rotundifolia Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 Dat is mijn wolligemunt Mentha x rotundifolia helemaal.En ook heel lekker,ook als je er langs loopt. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
dennislp Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Limoen heeft grappige blaadjes als de blaadjes nog maar net jong zijn, apart vergeleken met de andere soorten Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Wendy0411 Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Bij het schoffelen in de tuin kwamen we dit plantje tegen. Het ruikt naar munt, dus dat moet het dan ook zijn Hebben ze in een pot gezet, zodat ze hopelijk gaan groeien, maar heeft dit nut? Zien jullie misschien wat voor soort dit is? Ik heb echt geen verstand van munt.... Vast bedankt maar weer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Dat kan je beter zien als de plant wat ouder is, en nog beter zodra hij bloeit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 De stengels en blad zien er munt achtig uit. Maar net wat Jorieke zegt, pas als het bloeit is het te zien of het een munt is Quote
hansm Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Lijkt wel vierkante stengel. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Das echt een munt hoor. Zie de stengel. de blaadjes. Vrij doorsnee soortje. En de sterkgeurende ook nog. echt pepermunt. Ken de naam niet Quote
Wendy0411 Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Hij ruikt inderdaad flink! Roken 'm met het weggooien van het onkruid, dus toen hebben we 'm gered en in de grond gezet Gewoon nieuwsgierig wat het gaat worden en dacht: misschien heb ik wel een heel exclusief soort te pakken, maar helaas Hihi Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 22 juni 2012 Geplaatst: 22 juni 2012 Das echt een munt hoor. Zie de stengel. de blaadjes. Vrij doorsnee soortje. En de sterkgeurende ook nog. echt pepermunt. Ken de naam nietmentha piperita Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Dennis29 Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 De limoenmunt is echt al een stuk groter dan 2 weken geleden! Volgende week kan ik er makkelijk stekjes vanaf knippen, dan gaan ze volgende week maandag op de post. En als je de eau de cologne munt kneust ruikt het net of er een oud vrouwtje naast je staat Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Ik zou nog een foto maken van mijn citroenmunt: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Haha ik zit net aan een kopje citroenmunt thee terwijl ik dit lees De thee is erg lekker!De citroenmunt is echt de snelste groeiende van de soorten die ik van je gekregen had Jorieke! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.