Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gisteren een potje Marrokkaanse munt meegebracht omdat die zo lekker zoet rook. Heb er nog andere staan met gladdere blaadjes, maar ik weet niet welke soort dat is. Ik vraag me af welke soort het best is voor koude bereidingen, om over een couscous te snipperen bv.

Geplaatst:
De Mentha cervina maakt heel ander blad dan de andere muntplanten namelijk langwerpige blaadjes. Ruikt behoorlijk sterk naar munt maar over de smaak kan ik nog niets zeggen.

Dat is de engelse watermunt en zoals de naam suggeert hoort die met zijn voetjes in het water te staan.

Persoonlijk vind ik ze qua geur en smaak een beetje "flauwer" dan pepermunt. Wel een mooie plant.

Geplaatst:
Ik vraag me af welke soort het best is voor koude bereidingen, om over een couscous te snipperen bv.

Mentha Spicata wordt daar vaak voor gebruikt. Ook de Marokkaanse (Macrostychia) is best daarvoor geschikt. (Tabouleh bv?)

Geplaatst: (aangepast)
Over de winterhardheid van munt , steeds wordt hier op forum aangeraden om ze in pot te houden zodat ze niet gaan woekeren,

nuja inderdaad woekeren ze niet, ze gaan dood in pot tijdens de winter

Ik ben dus ervoor om munt gewoon in volle grond te zetten, als je het de winter overhouden wilt.

Meestal wordt aangeraden om munt in een bodemloze pot/emmer te kweken die in volle grond staat.

Ik heb momenteel een muntperk aangelegd met een rubberen omboording en hopelijk breekt de munt niet uit. (hoewel ik goed weet dat er vroeg of laat toch munt in het gazon zal staan pronken....)

Als je jaren later nog munt ziet opduiken uit een stukje wortel van och arme een cm dan laat je ze geen tweede keer meer ongebreideld los....

Heeft iemand al ervaring met de Mentha x piperita var. piperita 'Agnes' van bij Bastin?

Ik heb er onlangs eentje uitgezet en moet toegeven dat het een zeer stevige (wat had je anders verwacht van een duitse munt ) plant is die prima schijnt te gedijen. Nog niet van geproefd maar da's voor een van de volgende dagen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb ze juist allemaal weer in potten gedaan, van de winter zet ik die potten in de schuur. Er zal er vast 1 bij zijn die dat niet overleefd, maar bijna alle munt-soorten kunnen daar heel goed tegen. De meeste planten hier hebben ook al 2 winters overleefd in het koudste gedeelte van de schuur, in van die veel te krappe plastic potten

Geplaatst:

Jahoor vindt ik ook er zijn altijd plaatsen waar planten mogen verwilderen, das juist mooi.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag wat fotootjes gemaakt van mijn muntsoorten die aardig groot beginnen te worden (yay!)

20120616161812.jpg

Aardbeimunt

20120616161848.jpg

Bananenmunt met de piperita op de achtergrond

20120616161904.jpg

mentha cervina

20120616161915.jpg

Appelmunt

20120616161927.jpg

Pepermunt

20120616161944.jpg

Citroenmunt

20120616161959.jpg

Chocolademunt

20120616162018.jpg

En een van mijn favorieten - ananasmunt

20120615223335.jpg

GROTE (!!!) bladeren van de ananasmunt

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Appelvrouw: Herinner je je vraag omtrent bergamot munt nog?

Dat zou deze moeten zijn. Heb ik bij een kweker in BE gezien.

ymebergam90841339888488.jpg

@Hansm:

Deze heb ik speciaal voor jou opgevist; de keizersmunt die geen echte munt is en zowel naar munt als naar tijm geurt.

Micromeria thymifolia:

ymithym98461339889736.jpg

Is winterhard, zon en goed gedraineerde bodem. Het is een zogenaamde bergmunt.

Geplaatst:
Die cervica (die ik altijd cervina noem) is bij mij dood gegaan... Speciaal lekker was hij niet, maar hij valt wel mooi op tussen de andere weet-ik-veel hoeveel planten ik heb

Ik doe altijd een paar wortelstokjes (soms al met groene takjes) in een plastic zakje, en die kunnen dan in een kartonnen doosje die speciaal is gemaakt om door de brievenbus te passen.

Of je moet iets maken van karton, waardoor het plantje niet plat gedrukt kan worden.

Het is ook cervina ff niet goed gegaan van mijn kant.

Geplaatst:

@Hans, ik weet niet precies wat voor soort de wollige is. Jorieke heeft hem ook en die noemt hem wollige.

Hij ruikt echt naar pepermuntjes, en de lila bloemen zitten altijd helemaal vol met vlinders en bijtjes. Het is m'n favoriete munt voor culinair gebruik maar ook de mooiste

Geplaatst:

Bij het schoffelen in de tuin kwamen we dit plantje tegen. Het ruikt naar munt, dus dat moet het dan ook zijn Hebben ze in een pot gezet, zodat ze hopelijk gaan groeien, maar heeft dit nut?

imag169798661340303608.jpgimag169877161340303618.jpg

Zien jullie misschien wat voor soort dit is? Ik heb echt geen verstand van munt.... Vast bedankt maar weer

Geplaatst:

Das echt een munt hoor. Zie de stengel. de blaadjes. Vrij doorsnee soortje. En de sterkgeurende ook nog. echt pepermunt. Ken de naam niet

Geplaatst:

Hij ruikt inderdaad flink! Roken 'm met het weggooien van het onkruid, dus toen hebben we 'm gered en in de grond gezet Gewoon nieuwsgierig wat het gaat worden en dacht: misschien heb ik wel een heel exclusief soort te pakken, maar helaas Hihi

Geplaatst:

De limoenmunt is echt al een stuk groter dan 2 weken geleden! Volgende week kan ik er makkelijk stekjes vanaf knippen, dan gaan ze volgende week maandag op de post.

En als je de eau de cologne munt kneust ruikt het net of er een oud vrouwtje naast je staat

Geplaatst:

Haha ik zit net aan een kopje citroenmunt thee terwijl ik dit lees De thee is erg lekker!

De citroenmunt is echt de snelste groeiende van de soorten die ik van je gekregen had Jorieke!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...