redzebra Geplaatst: 12 februari 2022 Geplaatst: 12 februari 2022 Waarom deze topic ? Gewoon om informatie en ervaringen uit te wisselen. Het is hier meermaals op het forum naar voor gebracht, maar zit vaak verborgen onder andere topics Waarom enten ? Enten is geen wondermiddel, het zorgt ervoor dat je wortelgestel iets meer aangepast is aan je plant onder de omstandigheden waar je hem in laat groeien. Als voordeel geeft dit soms meer resistentie tegen aaltjes of bodemschimmels en/of een groter wortelgestel om de plant te ondersteunen. Andersom werkt dit soms ook, enten op een traag groeier beperkt soms de grootte van je plant als je dit wil. Uniforme/grotere vruchten (zoals ik soms hier lees) ga je er niet van krijgen, dat hangt af van je bovenstam, commercieel enten ze F1 hybride op de onderstam voor dit. De onderstam hoeft zelf geen F1 hybride te zijn, je zoekt gewoon een (oud)ras die resistenter is tegen bodemziektes en bij deze ondersteun je heirlooms die er soms vatbaar voor zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 12 februari 2022 Auteur Geplaatst: 12 februari 2022 Waarom nog enten? gewoon voor de fun je kan soms combinaties maken o.a. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 12 februari 2022 Auteur Geplaatst: 12 februari 2022 (aangepast) Ik heb veel gehad aan deze in het begin, ik zet wel een kommetje water erbij voor luchtvochtigheid maar toch wat open voor verdamping, dit werkt voor mij goed maar elke situatie is natuurlijk anders. Maar nu als voorbeeldje testje met als onderstam vijgenbladpompoen, de zaden hiervoor zijn vorig jaar gewonnen uit zaadgoed van @acpronk waarvoor dank. Bovenstam augurk. gezaaid 08/01/2022 : de augurken (bovenstam) en de linkse vijgenbladpompoen gezaaid een weekje later de rechtse vijgenbladpompoen als onderstam gezaaid 2 weekjes later de middelste vijgenbladpompoen als onderstam Ik moet wel meegeven dat ik voor de zekerheid een heel pak zaden in dit potje heb gestoken en er van uitga dat de latere zaailingen later opkomen. (ik heb er ook een pak verwijderd toen ze opkwamen) Gelijk zaaien is dus niet goed, de onderstam was veel te dik dan, op deze heb ik voor de fun 2 augurken geent. ze lijken goed te gaan, maar de verbinding is denk ik meer onderhevig aan schimmels. de rechtste gaat het best : de middelste was het laatst gezaaid, en was ook een beetje opgeschoten vanwege geen licht door de grotere bladeren van de andere pompoenen. Bij de eerste 2 is geënt langs het kiemblad van de pompoen zoals ze aanraden ( je ziet die nog zitten), bij de laatste is geënt onder de kiembladen en eigenlijk geeft die de beste verbinding. Nu nog even afwachten hoe het verder gaat. 12 februari 2022 aangepast door redzebra 2 Quote
Waaslander Geplaatst: 16 februari 2022 Geplaatst: 16 februari 2022 Op 12-2-2022 om 19:26, redzebra zei: De onderstam hoeft zelf geen F1 hybride te zijn, je zoekt gewoon een (oud)ras die resistenter is tegen bodemziektes Ik heb vroeger nog tomaten geënt op F1 onderstammen . Dit omdat er gezegd word dat de planten minder gevoelig zijn voor bodemmoeheid door gebrek aan wisselteelt in de serre en grond vernieuwen is een ganse klus is. Toen een deel geënt en een deel niet met het idee de niet geënte geven aan door mindere oogst dat volgende winter grond gewisseld moet worden en heb je nog deftige oogst van de geënte planten. Geen grote verschillen gemerkt . Ben er eigenlijk met gestopt omdat ik het nogal prijzig vond de F1 zaden van de onderstammen zonder beduidende meeropbrengst (10 euro voor 25 zaden geen 100% uitkomst en ent die niet goed gaat ). Maar met gedachte een alternatief te zoeken voor de F1 zaden . Wilde tomaten zouden ook sterker wortelgestel hebben en daarom hiervoor geschikt zijn ? Maar welke wilde tomaat lijkt me meer een groepsnaam dan een soortnaam . Iemand een idee welk ras geschikt is als onderstam en waar eventueel te verkrijgen is. Quote
redzebra Geplaatst: 16 februari 2022 Auteur Geplaatst: 16 februari 2022 (aangepast) Ik gebruik al lang geënte tomaten (eerst aangekocht, laatste 2 jaar, nu zelf geënt vanwege de toch eerder beperkte keuze bij aankoop) in de serre en dit omwille van kurkwortel, de geënte blijven duidelijker langer gezond en kunnen meer trossen aan, de onderstammen zijn er immers niet vatbaar voor. Heb je geen last van kurkwortel dan ga je een pak minder verschil zien en zeker niet bij sowieso al sterkere groeiers zoals kerstomaten, bij een geënte kan je wel bij grotere tomaten vaak 2 stammen zonder probleem laten uitgroeien, wat de productie van 1 plant verdubbelt. De maxifort F1 die ik als onderstam gebruik ( 1 heb vorig jaar laten uitgroeien) is een gele kerstomaat (barst wel alvorens tot rijping, verkleuring te komen) met heel vlezige bladeren en sterke groei. ( er zijn natuurlijk een pak F1 onderstammen, elk met hun eigenschappen). Als je pogingen wil ondernemen naar oude , waar ook die F1 variëteiten waarschijnlijk zijn van afgeleid, zoek je best naar een sterke groeiende kleine tomaat die tot laat produceert, maar dat wordt wel een hele zoektocht en probeersels en vooral hij moet resistent tegen kurkwortel zijn. Persoonlijk vind ik de prijs van die F1 zaden wel meevallen, 27 Euro/ 100 zaden en daar kom ik +/- 3 jaar mee toe. Geënte plantjes in een winkel kosten meer voor minder fun en minder soorten/ geen heirlooms. 16 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
driepinter Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari Als beginnend moestuinier heb ik nog nooit ge-ent, maar in afwachting van de lente speel ik met de gedachte om ermee te gaan experimenteren met het enten van tomatenplanten die ik zal moeten voorzaaien. Ik begrijp dat een ge-ente plant doorgaans beter bestand is tegen bodemziektes EN een hogere opbrengst geeft,maar ik zoek nog een beetje advies van de kenners op de volgende vragen. 1) De meerkosten zijn te overzien denk ik (ik zie bijv bij vreeken 10 tomatenzaadjes van een "echolon" onderboomstam staan voor onder de 6 euro, die clipjes die de steeltjes bij elkaar moeten houden zijn redelijk goedkoop, een kweekbakje en een scherp mesje heb ik nog wel liggen. Maar komt er nog meer bij kijken ? Moet ik bijvoorbeeld nog een verwarmingsmatje kopen of andere dingen ? 2) Heeft het uberhaupt zin om te enten bij kleinschalig tuinieren (10-15 tomatenplanten ofzo) ? Ik bedoel, gezien de kosten en de tijd van het enten, en uitgaande dat een percentage de ingreep niet zal overleven zou je ook kunnen denken dat je net zo goed teveel plantjes kunt zaaien zonder te enten,en dan de allerbeste planten daarvan selecteerd om uit te planten voor de (hopelijk) betere opbrengst ? Of is de opbrengst van ge-ente tomaten echt veel beter ? 3) dat stukje waar je de afgesneden steeltjes bij elkaar houdt met een clipje lijkt me een zwak punt blijven. Maar dit stukje zal misschien later , bij het verplanten toch onder de grond verdwijnen. Klopt deze redenering ? Of is het juist een no-go, bijvoorbeeld omdat het zwakke punt dan eerder kans heeft om schimmels oid op te lopen ? Of omdat je dan naast de redelijke ziekteresistente wortels van de onderstam ook wortelaangroei krijgt van de andere minder resistente variant ? 4) ik zie dat de 'echolon" onderstammen naast tomatenplanten ook geschikt zijn voor het kweken van aubergines. Is enten eigenlijk toegestaan voor de teeltwedstrijd van die golden eggs aubergines? 😇 5) naast tomatenplanten wil ik ook wat paprikaplantjes en komkommers, en heel misschien wat pepertjes telen in de kas. Het is niet mijn bedoeling om alles te gaan enten, het is gewoon een proefje die ik wil doen, Mijn tomatenplanten deden het vorig jaar prima en die stonden toen gewoon buiten en waren niet ge-ent . Is het daarom beter om (ipv met tomatenplantjes) te gaan enten met paprikaplantjes of peperplantjes en daar zaadjes voor de onderstammetjes voor te kopen ? Alvast bedankt voor advies Quote
redzebra Geplaatst: 21 januari Auteur Geplaatst: 21 januari (aangepast) 1. Echolon heb ikzelf nog niet geprobeerd, hier vind je bv wat uitleg welke resistentie die heeft https://www.123zaden.nl/onderstam-tomaat-echelon . Alleen resistenties die te maken hebben met de bodem zijn belangrijk voor de onderstam , bv voetrot/ aaltjes/ kurkwortel. Vermelde resistentie o.a. tegen bladvlekkenziekte of meeldauw hebben eigenlijk geen nut voor de onderstam, ze worden niet overgedragen op de bovenstam en daar moet je dus kijken naar je bovenstam of die er resistent tegen is. Om het te proberen zijn een scherp mesje en een kweekbakje of zelfs een plastiek zakje om hoge luchtvochtigheid te behouden voldoende, een warmtematje is niet noodzakelijk, hier staan ze zonder wel in een omgeving van +/- 19 a 20 graden. 2. Enten zorgt voor een beter wortelgestel, zwakkere heirlooms hebben er nut bij, alsook zie je een voordeel als je lang teelt op dezelfde plaats (een plant met bv last van kurkwortel, ziet er vaak normaal uit maar je krijgt bv eerder problemen met droogte/ neusrot etc) . Combineer je het met bepaalde F1's dan kan je inderdaad je productie maximaliseren maar dat is bij mij niet de voornaamste reden om het te doen. 3. Dat is geen zwak punt, bij een goede enting vergroeit het volledig en is even sterk als de rest van de plant. Het moet ter alle tijden boven de grond blijven anders verlies je de voordelen van de enting, de bovenstam gaat dan wortelen in de grond. 4. Dat moet je aan @Lia56 vragen 5. met paprikaplantjes of peperplantjes heb ik geen ervaring. Wil je het eerst gewoon proberen dan kan je wat willekeurige tomaten voorzaaien, ze doorsnijden en terug aan proberen te laten groeien. 21 januari aangepast door redzebra Quote
grusonia Geplaatst: 21 januari Geplaatst: 21 januari (aangepast) Ik kweek al 2 jaar echelonf1, ze kiemen moeilijker dan normale tomaten maar ze zijn sterker dan de gemiddelde tomaten plant. Ze zijn als een diesel, starten traag maar halen dat ook in.Als je echelon volwassen laat groeien zie je de wilde tomaat kenmerken tevoorschijn komen. Bloemen zijn groter, stamper komt vaak tevoorschijn en de vruchten zijn groen met streep erop. Deze kenmerken zijn typisch voor de wilde tomaat "solanum habrochaitus ". Foto zijn de bloemen van echelon f1 21 januari aangepast door grusonia Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.