Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal! 

Wij hebben sinds vorig jaar een zwaar verwaarloosde moestuin gekregen op de volkstuinen. Deze hebben wij helemaal opgeknapt. 

Nu willen wij daar binnenkort een kas gaan plaatsen alleen.. Er staan 2 walnoten bomen van elk zo'n 15 meter hoog en alles bij elkaar ook 10 meter breed.  Waar de kas moet komen, hangen een paar takken die niet gesnoeid kunnen worden. 

De boom geeft elk jaar tientallen kilo's aan walnoten die, uiteraard, naar beneden vallen.  Als ik daar mijn kas plaats (hij kan nergens anders) dan ben ik bang dat de walnoten het dak van de kas vernielen.

Daarom zat ik te denken aan een kas met polycarbonaatplaten ipv glas maar ik zou graag willen weten of dit inderdaad de oplossing zou zijn. 

Groetjes en alvast bedankt voor jullie antwoorden! 

aangepast door BioTuinder

Geplaatst:

Glas is sterker dan polycarbonaat. Lijkt me dat veiligheidsglas een walnootje prima moet kunnen hebben. Polycarbonaat wordt met het jaar brozer, glas niet.

Geplaatst:

Stappaerts levert voor dat soort gevallen gehard (veiligheids)glas voor de dakpanelen. Misschien ook iets om over na te denken.

Overigens zou ik proberen om (met een stokzaag o.i.d). die noten een beetje te kortwieken. Nu kun je nog dikke takken weghalen zonder dat je kas eraan gaat. 

Geplaatst:
  • Auteur

@marcelru dat hebben we al gedaan alleen op 12 meter hoogte wordt het erg lastig. De takken zijn megagroot en als die naar beneden vallen gaat mijn tuinhuis eraan.  Ik heb zo'n hele lange zaag incl snoeischaar maar in kom er echt niet bij.

De walnotenbomen hebben zo'n enorme opbrengst dat een paar walnoten geen probleem zullen zijn maar het aantal wat eraf komt is echt absurt. De hele tuin vereniging komt elk jaar rapen vertelden ze en dan hebben ze echt kilo's per persoon. 

Ik zou het heel zonde vinden als mn glas stuk gaat. Als ik glas zou nemen zou het idd veiligheidsglas zijn. 

Dit zijn de twee bomen: 

IMG_20220317_124228.jpg

Geplaatst:

Als je een serieus risico ziet, kun je een proefopstelling maken van een enkele glasplaat tegen augustus. Met daaronder plastic zeil, voor het geval hij breekt. Is een paar uur werk en kost een paar tientjes. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Afhankelijk van de grootte van de kas, misschien kun je er tijdelijk tijdens de notenval een frame (van een oude partytent ofzo) overheen zetten met een net er overheen gespannen 🤔.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic