FAMjonkers Geplaatst: 7 februari 2012 Geplaatst: 7 februari 2012 Hallo Hoe lang duurt de periode dat je (sla)bonen oogst?Ik bedoel dan de stokbonen,mijn bedoeling is de oogst ervan een beetje verspreiden wil over de totale oogstperiode.Zaaien jullie dan bijvoorbeeld om de 3 weken een aantal? Stefan Quote
Jorg Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Stefan, Bij stokbonen is de oogstperiode gespreid over de gehele zomer. Naast dat ze steeds hoger zullen groeien bevordert regelmatig oogsten (2-3x per week) de aanmaak van nieuwe bloemen en peulen(bonen). De oogstperiode gaat bij stokbonen dus langer door dan bij stamboontjes. Je zaait de bonen dus niet in etappes maar allemaal in een keer. Bij stamboontjes (de struikjes) doe je dat wel, maar stokbonen geven veel meer oogst. Ik zaai zelf rond einde mei/begin juni 4/5 zaden per staak (alle staken zaai ik in een keer). Gespreid zaaien is dus naar mijn mening niet nodig, en ook onhandig, bij stok-bonen. Is hiermee je vraag beantwoord? (en is het duidelijk? - vraag maar raak hoor ) Quote
Tim0511 Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Ik beaam het antwoord van Jorg voor 100%. In 1 keer zaaien en je kunt ze laten staan tot ver in de herfst. De plant zal continu bloemen, en dus bonen, aan blijven maken. Quote
greetje11 Geplaatst: 8 februari 2012 Geplaatst: 8 februari 2012 Wel blijven plukken dan, anders steekt de plant alle energie in de bonen die er hangen, waardoor je bonen met dikke bonen krijgt. En de bloesem moeite heeft om boon te worden.Hoe meer je plukt hoe harder het gaat. Quote
FAMjonkers Geplaatst: 8 februari 2012 Auteur Geplaatst: 8 februari 2012 Oke dat is dan duidelijk!-En om ongeveer voor 1x eten(ongeveer 500gram) te plukken hoeveel stokken zou ik dan ongeveer neer moeten zetten?En als ik wat bonen voor de zaden wil laten hangen,is dan het beste om gelijk een aantal aan 1 plant te laten hangen, of kan dat beter later in de zomer? Stefan Quote
greetje11 Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 Je kunt 6 tot 8 stokken neer zetten met 3 of 5 bonen per stok.Met het plukken vergeet je er altijd wel een paar die je over het hoofd ziet.Die laat je dan gewoon hangen en afrijpen, om zaad van te oogsten. Quote
Thessa Geplaatst: 9 februari 2012 Geplaatst: 9 februari 2012 vergeet je niet wat extra te zetten voor evt uitval en de uitdeel aan vrienden/familie en om gekke lekkere dingen mee te maken, bv zoet/zuur e.d boontjes kun je bijna niet te veel zetten/ hebben Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
FAMjonkers Geplaatst: 9 februari 2012 Auteur Geplaatst: 9 februari 2012 Ok als ik genoeg heb vind ik hetook wel mooi.Verder zijn we niet bepaald creatief in de keuken,maar een deel vries ik in,voor als we snel eten op tafel moeten hebben.Maar alles is duidelijk verder Quote
Holland Geplaatst: 16 december 2014 Geplaatst: 16 december 2014 Stamslabonen, zou je die twee keer achter elkaar in één seizoen op de zelfde plek kunnen zaaien? Red je dat in een seizoen? Mijn ervaring vorig jaar was dat je vrij snel boontjes kunt oogsten na zaaien. Quote Vriendelijke groeten, Holland
wijo Geplaatst: 16 december 2014 Geplaatst: 16 december 2014 ik heb dat afgelopen jaar wel gedaan. Één rij stambonen, die ik eigenlijk te vroeg gezaaid had, deed het minder goed dan de rijen, die ik later gezaaid had. Nog wel eerst bonen van geoogst en daarna de planten gerooid en opnieuw gezaaid. Ik heb daar nog wel weer bonen van geoogst. Ik denk dat het gescheeld heeft dat het lang warm weer is gebleven afgelopen jaar. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Erny Geplaatst: 16 december 2014 Geplaatst: 16 december 2014 Hier een mooie opsomming van Diana over hoe en wanneer welke boontjes... Zij gaat ook graag voor een tweede ronde... http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/ Quote
Holland Geplaatst: 16 december 2014 Geplaatst: 16 december 2014 Oké. Dank u wel. Ga om de paar weken een rijtje zaaien volgend seizoen. Ga vroeg beginnen en eventueel een tweede keer zaaien in de eerste rij proberen Quote Vriendelijke groeten, Holland
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.