Stultiens Geplaatst: 2 juni 2022 Geplaatst: 2 juni 2022 Beste leden, Ik heb een wingerd in de tuin staan die twee jaar terug lange tijd zeer intensief bevlogen is door bijen. Afgelopen jaar niet en voor dit jaar heb ik nog geen idee. Ik begrijp niet helemaal wat de bloem is want er komen nu groene bolletjes aan die volgens mij uitgroeien tot de besjes die in het najaar verkleuren. Wie kan mij helpen te begrijpen waarom het ene jaar wel bijen aanwezig zijn in de wingerd en andere jaren niet? Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 3 juni 2022 Geplaatst: 3 juni 2022 Wilde wingerd / Parthenocissus bloeit in mei/juni met relatief onopvallende groen-gele/crème-groene bloemetjes. In NL worden de volgende 2 soorten het meest aangeplant: Parthenocissus tricuspidata en P. quinquefolia. P. tricuspidata heeft blad met drie lobben (beetje esdoornachtig), P. quinquefolia heeft samengesteld vijfdelig blad. Beide soorten hebben groene bloemknoppen. Ik zou zo'n groen bolletje openmaken, je komt dan al snel te weten of het een bloemknop is of een besje. Vorig jaar was het in mei koud en volgens mij ook wisselvallig weer. Niet de beste omstandigheden voor bijen om uit te vliegen. Het kan ook zijn dat er momenteel om wat voor reden dan ook weinig bijen bij jou in de buurt zitten. De bloemen van de wingerd hebben een nectarwaarde van 3 (op een schaal van 5) dus als er bijen actief zijn dan zou je ze toch moeten zien. Ik weet het niet zeker maar volgens mij kan de wingerd bessen aanzetten zonder bestuiving. Het eerste deel van de Latijnse naam (Parthenos) betekent 'maagdelijk' en zou daar op kunnen wijzen. Quote
Stultiens Geplaatst: 11 juni 2022 Auteur Geplaatst: 11 juni 2022 Bedankt voor je uitgebreide reactie!Tot dusver geen bloemen. Zoals op de eerste foto zou het moeten zijn, de tweede is de actuele situatie.https://the-natural-web.org/2018/10/27/virginia-creeper-is-for-the-birds/Where Virginia Creeper gets enough sun it will flower, typically in mid-summer.Misschien te weinig zon? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.