Geplaatst: 10 april 202510 Apr 46 minuten geleden, Tanja65 zei: @Rookiemijn spinazie (Baroet) kwam in de kas in nauwelijks twee weken al op tot kleine plantjes. Ik denk dat het makkelijk nog kan, eventueel neem je genoegen met een maatje kleiner. Ik zou het niet doen. De zon wordt steeds sterker waarmee ook de gemiddelde temperaturen in de kas steeds hoger worden. Met het lengen van de dagen is dat dan ook nog eens langduriger. Daarom zullen , als je nu zaait , de plantjes al in een zeer vroeg stadium tot zaadvorming willen over gaan en wordt dat nog bruikbare 'maatje' wel heel erg klein vrees ik -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 10 april 202510 Apr @Frans Bazaroet kan tot juni gezaaid. Ik denk dat die april in de kas wel overleeft. Als je wat dikker zaait heb het met nog kleine plantjes ook een hele overvloedige oogst. Ik spreek inmiddels uit ervaring. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 april 202510 Apr 2 uren geleden, Rookie zei: Toevallig heb ik een zakje in huis, dus ik ga morgen gelijk in mijn kweekbak zaaien. Kan ook nog in de kas misschien.🤔 De aubergines en tomaten komen daar pas eind mei in. Zou dat lukken? Ik zag dat je ook nog zaden van het ras Bazarut hebt. Ik zou de Matador nu in de vollegrond zaaien en omdat Bazarut een zomerspinazie is zou die deze tijd van het jaar weleens bruikbaar kunnen zijn voor in de kas. Ik heb geen ervaring met Bazarut, weet niet of het een snelle groeier is en hoeverre de nu nog tamelijk korte daglengte t.o.v. de zomer daar ook nog een rol in speelt. In ieder geval is het de moeite waard om het met Bazarut eens in de kas te proberen lijkt me. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 10 april 202510 Apr @Tanja65 Ik zie dat we vrijwel gelijktijdig gepost hebben waardoor ik pas later je laatste reactie zag. Ik hoop dat dat het niet verwarrend maakt. Met mijn advies om niet meer in de kas te zaaien had ik het ras Matador in mijn hoofd terwijl jij , zag ik later, een ander ras bedoelde (Baroet waarmee je ongetwijfeld Bazarut bedoelde). Ik zal in het vervolg beter opletten -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 10 april 202510 Apr Kan gebeuren, ik dacht dat je in algemene zin bedoelde vandaar mijn reactie. Volgens mij is het weer opgehelderd zo. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 11 april 202511 Apr Okee, duidelijk: Bazaroet in de kas en Matador buiten. Ga ik doen. Dank jullie wel.👍
Geplaatst: 11 april 202511 Apr Nu heb ik ook nog Riccio America (Turkse) spinazie. Die maar gewoon buiten doen?
Geplaatst: 11 april 202511 Apr 22 uren geleden, Rookie zei: Volgens mij heb ik een beetje veel zaden... Komt me bekend voor. Een groot deel kan ik dit jaar aan mijn moeder kwijt. Zij heeft veel zaden vergeten te kopen en bij mij lopen ze tegen de houdbaarheidsdatum aan. Dus ook mijn spinazie zaden zijn, nadat ik zelf had gezaaid, ook naar haar toegegaan. Samen met nog een paar. Morgen na ga ik na de MTFD daar langs voor de verjaardag van mijn neefje. (Ze woont naast mijn zusje). Volgend voorjaar kan ik weer met vers spinazie zaad beginnen. Ik heb wat namen van hier genoteerd.
Geplaatst: 11 april 202511 Apr Ja is leuk @Gitta om diverse spinazie uit te proberen. Ik heb ook diverse gezaaid en nu heb ik ook 4 soorten snijbiet in huis. 2 Heb ik al gezaaid, no 4 komt later.
Geplaatst: 23 april 202523 Apr Het begin van het einde, al is het er nog maar eentje. Precies 2 maanden na het zaaien en 3 maaltijden verder. En er kan zeker nog een maaltje salade en een portie pesto vanaf komen. Niet gek vind ik voor een half kweektafeltje 😃.
Geplaatst: 4 februari4 Feb Nadat ik een paar weken geleden de laatste tatsoi heb geoogst, is 1 van mijn kweektafels grotendeels leeg. Net als vorig jaar wil ik deze week Amsterdams reuzenblad gaan zaaien op die plek. Na morgen komt de temperatuur hier ook ‘s nachts niet onder 0 voor de komende 2 weken. Bovendien komt er een kap overheen. Ik wilde de grond nog wat mestkorrels geven vlak voor het zaaien. Maar nu vraag ik me af of spinazie direct volgend op een koolsoort als tatsoi wel slim is. Weet iemand dat toevallig? Ik houd normaal gesproken geen enkele rekening met wisselteelt (in de volle grond dan) omdat ik daar niet voldoende ruimte voor heb.
Geplaatst: 4 februari4 Feb @Dahli ik vond dit op internet:Hoewel tatsoi vaak als spinazievervanger wordt gegeten, is het botanisch gezien geen familie. Dus het kan. Het is geen familie van elkaar
Geplaatst: 5 februari5 Feb Bij het rommelen in mijn zadendoos, zag ik dat ik onlangs ook spinazie Monstrueux de Viroflay zaden had gekocht. Blad zou vlezig zijn en wel tot 25 cm kunnen uitgroeien. Noord Frans oud ras. Ze kunnen ook vroeg. Liever laat geloof ik, ze zijn winterhard, maar ik ga de helft nu proberen. Zou een aparte nootachtige smaak hebben. @woldistel Jij had ze ook enige tijd geleden las ik. Weet jij nog wat je daarvan vond misschien?
Geplaatst: 6 februari6 Feb On 2/5/2026 at 4:26 PM, Dahli said:Weet jij nog wat je daarvan vond misschien?Volgens mij zijn die vooral opgeslakt 🐌 toen. Ik kwam het zakje vandaag weer tegen, toen ik op zoek was naar shiso zaadjes,dus ik ga nog wel een poging wagen. Misschien dat zaaien m.b.v. zaklantaarn beter is 😉 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 februari15 Feb Het is koud en vriest, maar zonnig. Eén van mijn kweektafels heeft nu al een paar uur zon per dag, en dat werkt! Zie hier het eerste elleboogje (precies in het midden). 9 dagen geleden gezaaid. Mijn eerste buitenzaailing van het seizoen is een feit 🥳.
Geplaatst: Maandag om 16:431 d 2 weken verder en dankzij het zachte weer komt de Monstrueux de Viroflay mooi op. Heerlijk dit weer rond deze tijd al! Maandag om 16:431 d aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: Maandag om 18:401 d Ik wilde eigenlijk spinazie onder de kapucijners hebben, maar was vergeten ze eerder te zaaien. Zou het nog kunnen? De bonenplantjes zijn nog laag. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Maandag om 19:391 d @Tanja65 Lijkt me prima te doen nog, waarom niet. De kapucijners groeien hard genoeg omhoog. Veel sneller dan dat je spinazie ontkiemt denk ik. Sowieso een mooie combinatie i.v.m. de stikstofbinding door de kapucijners. Dat vindt spinazie dan weer fijn. Ik maak daar ook altijd gebruik van in de combinatieteelt (in mijn geval peulvruchten met tomaten er t.z.t. voor. Die profiteren daar in de beginfase van groei weer van).
Geplaatst: Maandag om 21:061 d Ik heb gisteren de spinazie nog gezaaid, kon niet eerder, want de bakken moesten nog ontdooien en voeding krijgen. Vorig jaar deed ik het 2 of 3 weken eerder.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Kan ook prima Petra. Gaat goed komen. Ik heb zondag ook pas gezaaid. Ik had de bakken ook niet eerder klaar.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u 13 uren geleden, Dahli zei: De kapucijners groeien hard genoeg omhoog. Veel sneller dan dat je spinazie ontkiemt denk ik.Ja, dat was de aarzeling. Of er dan niet teveel schaduw is voor de spinazie… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 uren geleden16 u @Tanja65 Ik ging er eigenlijk vanuit dat je de spinazie aan de zonkant van de kapucijners wilde zaaien 😊. Als je ze achter de kapucijners wilt zaaien, dus volledig in de schaduw, weet ik niet of dat goed gaat. Geen ervaring mee, ik zaai ze in een bak die zon krijgt. Misschien dat anderen dat weten?
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Ik heb de kapucijners aan een rek met schuine stokken staan. Zie foto. Maar ik bedacht te laat dat ik er eigenlijk spinazie onder wil. Voor dit soort dingen gebruik ik dus chat-gpt, die mij wist te melden dat er nog van alles kan. Spinazie kan ook. Maar ik ga bij nader inzien voor wortels in het midden, met aan de zijkanten tussen de stokken afwisselend pluksla en radijs, en aan de kopse kanten afrikaantjes. Vanavond de wortels en pluksla voorzaaien. Nu gauw de vierkante trays schoonmaken. 12 uren geleden12 u aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Weet je het zeker van die radijs…. 😉. Ik echt nooit meer, zo zat van die mislukkelingen hier keer op keer.Oh ja, dat was ik vergeten. Jullie hebben van die mooie stokken. Ik denk dat die wortels eronder inderdaad slimmer is. Dat duurt wel een tijdje en dan hoef je je niet iedere keer zo in die stokken-tunnel te wringen. Spinazie is sneller en vaker oogsten. Dan moet je wekelijks door de tunnel kruipen 😃.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.