Ga naar inhoud

Groei cherry tomatenplantjes

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen,

Zoals elk jaar heb Ik cherrytomaatjes (F1) in mijn kas staan. Ze groeien altijd enorm en geven ook veel tomaatjes. Dit jaar bleef de groei flink achter, maar de struikjes gaven wél heel veel tomaatjes (ca. 1.250kg). Sinds een week of 2 zijn de struikjes flink gaan groeien en hebben nu ook weer vele bloemetjes en beginnende tomaatjes. (Die waarschijnlijk niet meer tot oogst gaan leiden?). De vraag is: waar zou het door komen dat de groei in eerste instantie zo achter bleef? Moet ik misschien alle knopjes/ bloemetjes eruit halen zolang de plant nog niet flink gegroeid is? Zover ik mij kan herinneren bloeiden de plantjes nooit kort na het planten. Maar zeker ben ik daar niet van.

Ik hoop dat iemand het antwoord kan geven.

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Komt waarschijnlijk door de aanhoudende hoge temperaturen die er geweest zijn. Op een bepaalt moment schakelt een plant over van groeien naar overleven, dat is ook zo voor tomaten. Na zo'n periode heeft de plant ook wat tijd nodig om opnieuw op gang te komen. Mijn ervaring is dat tomatenplanten slim genoeg zijn om zelf bloemetjes af te stoten als ze merken dat de omgevingstemperatuur te hoog is en het beschikbaar water te laag aan het worden is.

Hoe warm werd het in de kas?

Er bestaat nog een goede kans dat een aantal van die kerstomaatjes het halen, veel hangt af van de weersomstandigheden de komende maanden. Eventueel het aantal tomaatjes beperken, liever een paar waarvan je zeker bent dat de plant ze groot kan brengen dan een hele hoop die er niet geraken omdat de plant dan al te zwak is.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...