Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Beste hebeentuin,

Het is hierboven ook al genoemd dit is de koolvlieg. Zie ook eens plagen-in-koolgewassen

Probleem ontstaat als er al enkele keren kolen op de zelfde plaats gestaan hebben. plant minimaal 4 jaar geen kolen op deze plaats. Je kunt er tomatenplanten op planten, koolvliegen hebben hier een hekel aan. maar tomaten buiten planten is ook al zo'n moeilijk ding.

koolvlieg in koolgewassen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

Koolvliegen vliegen naar hun gastplant om daar dicht bij de wortels eitjes af te zetten.

De kolen elke keer op een nieuw stuk zetten heeft zin voor de teeltwisseling maar helpt niet bij aan de aantasting van de koolvlieg.

Daar kan je beter koolkragen voor gebruiken. Het liefst van asfaltpapier maar karton o.i.d. kan ook.

Doe de kraag om de stam van de kool zodat de vlieg er geen eitjes meer afzet.

Voorbeelden van koolkragen:

koolkraag - Google Zoeken

• Like 2
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Een fijnmazig insectendoek gebruiken is inderdaad ook een goede oplossing en laten liggen tot zeker eind juni begin juli zodat de planten voldoende zijn afgehard, toch is vruchtwisseling belangrijk. Maar inderdaad als je maar een kleine moestuin hebt heeft vruchtwisseling weinig zit daar de vliegjes zich gemakkelijk in de omgeving verplaatsen.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

• 4 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Mijn insectengaas is ook maar zo groot... Ik heb zojuist al mn koolrabi buiten het gaas verwijderd door aantasting vankoolvlieg.

Ik heb gelukkig nog over in kweekpotjes.  Ik kwam dit tegen:

Preventie werkt

• De effectiefste methode: leg de kluit van je koolplantje horizontaal bij het uitplanten en dek verder af met compost. De stengel richt zich na een paar dagen weer op. Het larfje dat uit het eitje komt, vergist zich steevast van graafrichting en sterft van de honger.

Bedoelen ze dat ik het kooltje half onder de compost begraaf? Tot deels de onderkant van de blaadjes?

Ik heb vorig jaar wel koolkragen gemaakt. Karton verwelkte snel. Ik ga er zo meteen toch weer eens naar kijken.

aangepast door hebeentuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...