jeanne-heijmans Geplaatst: 24 maart 2012 Geplaatst: 24 maart 2012 Nu schijnt het als je vroege aardappelen hebt de kans op ziekte minder te zijn, en ja zoals miranda zegt kans op ziekten bij gewone gekochte aardappels is groter dan dat je goede pootaardappels besteld hebt of in een tuin centra koopt. Ik heb nog steeds aardappels over de roseval nog een aantal van,moet ze ook even opsturen naar Jenn, en ik heb nog de charlotte, diegene die nog wil stuur me even een pb met je adres en dan heb je ze van de week nog, roseval is een vroege aardappel,maar kan heel de maand april nog, en de charlotte is een middelvroege dus kan ook zeker nog. Ik maak er liever iemand blij mee dan dat ze straks weg kwijnen in de kelder. alleen af en toe een foto van de groei en oogst zou ik op prijs stellen. dus het is aan jullie ha ha. Quote
thea Geplaatst: 24 maart 2012 Geplaatst: 24 maart 2012 Mijn aardappelen staan al 2 weken in de tuin.Aanaarden doe ik als ze eruit piepen 5 cm .mocht er nacht vorst komen gooi ik er gemaaide gras overheen .In compost aardappelen poten kan heel goed. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Rietslang Geplaatst: 24 maart 2012 Geplaatst: 24 maart 2012 Mijn aardappelen staan al 2 weken in de tuin.Aanaarden doe ik als ze eruit piepen 5 cm .mocht er nacht vorst komen gooi ik er gemaaide gras overheen .In compost aardappelen poten kan heel goed. aanaarden is compleet bedekken bij u?of ook een sprietje uitlaten? Quote
Gwen Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Ik vond het pootgoed zo mega duur (bijna 5x duurder vergeleken met consumptieaardappelen) dat ik dan net zo goed het pootgoed niet kon kopen en voor dat geld consumptieaardappelen in verhouding tot de eventuele opbrengst uit dat pootgoed haha. Ik doe het tuinieren voor de lol en om te kijken wat ik ervan bak. Het moet dan wel financieel ook leuk blijven.Ik ben de enige in de verste omtrek die aardappelen teelt dus met eventuele ziekten rijd ik niemand in de wielen. Helaas heb ik geen compost dus doe ik het maar even met de koeienmestkorrels van Eco-style. Vanaf volgend jaar heb ik als het goed is een fijne hoeveelheid paardenmest van mijn powny! Quote
elrike Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Ik heb net deze week 1 dag de cursus intrductie tot de permacultuur gedaan waar dit ook werd genoemd.Daar gaven ze als voorbeeld gebruik te maken van oude autobanden, je begint bij 1 band en zodra de plant hoog genoeg is leg je de volgende band erop en vult deze.zo ga je door tot het hoog genoeg is.Je kunt hierdoor op een kleiner oppervlak een veel grotere oogst hebben.Ik ben zelf nou niet echt een aardappeleter, maar ga het toch proberen al heb ik geen autobanden. Quote De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Rantje Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Ik vond het pootgoed zo mega duur (bijna 5x duurder vergeleken met consumptieaardappelen) dat ik dan net zo goed het pootgoed niet kon kopen en voor dat geld consumptieaardappelen in verhouding tot de eventuele opbrengst uit dat pootgoed haha. Ik weet niet hoeveel aardappels je wilt gaan telen maar pootgoed is veel kleiner dus het zijn er behoorlijk veel ten opzichte van supermarktaardappelen. Juist in wat grotere hoeveelheden denk ik dat ook de bewaareigenschappen belangrijk zijn en de kans dat het dan mis gaat hoger is? Helaas heb ik geen compost dus doe ik het maar even met de koeienmestkorrels van Eco-style. Vanaf volgend jaar heb ik als het goed is een fijne hoeveelheid paardenmest van mijn powny! Compost is wel wat anders dan mest, aardappels hebben niet echt mest nodig, geloof dat als je iets zo willen toevoegen je wat patentkali kan gebruiken. Ik gebruik compost ipv. aarde.En teveel stikstof zorgt voor mega planten en weinig knollen. Daar gaven ze als voorbeeld gebruik te maken van oude autobanden, je begint bij 1 band en zodra de plant hoog genoeg is leg je de volgende band erop en vult deze.zo ga je door tot het hoog genoeg is.Je kunt hierdoor op een kleiner oppervlak een veel grotere oogst hebben.Ik ben zelf nou niet echt een aardappeleter, maar ga het toch proberen al heb ik geen autobanden.Is het hetzelfde principe al vind ik dat een band ook nog best wat ruimte inneemt. Maar je kan ook van gaas een kooi maken. Er zijn mensen die alleen maar vullen met stro. Maar met alel systemen is het een kwestie van op tijd vullen met grond om meer aardappels te krijgen en zorgen voor een goede afwatering. Het voordeel van een tas, mand, zak is wel dat het te verplaatsen valt, al moet ik zeggen dat het op een gegeven moment een meg struik was die niet makkelijk meer te verplaatsen was en doordat de familie spin er in woonde durfde we niet meer naar de schuur, want daar stond die zak toen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rietslang Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 zou ik het nu al durven riskeren om het uit te proberen buiten?mss domme vraag.. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Ja hoor, ik heb nu 4 manden staan en alles komt boven,iedere dag zie ik weer nieuwe plantjes,en met de vroege al lekker in Juni oogsten. Geef ze niet teveel water,doe het maar op gevoel,als het er heel heel droog uit ziet krijgen ze wat, maar niet teveel ,maar ja je hebt droog en nat rot, daarin maar een tussenweg te vinden dan. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ja doe dat ha ha, tot nu toe komen ze in elke pot wasmand etc boven en groeien zo snel,de eerste die boven kwamen op mijn foto bijna niet te zien[moestuin seizoen] en nu al 5cm. succes hé! Quote
Gwen Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 De Texelse die ik heb gepoot is een vroege. Hoe kan ik ze het beste zo lang mogelijk goed bewaren om er de hele winter van te kunnen eten? Kan ik na juni nog een deel poten en in het najaar oogsten? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ik ben bang dat je van vroege aardappelen niet heel de winter kan eten,omdat ze niet zo lang bewaard kunnen blijven. Om het nogmaals te proberen ik dacht,dat het wel kon, aangezien er nog mensen waren die met de kerst nog aardappeltjes succesvol hebben voltooid. maar daar krijg je beslist nog een heel goed antwoord op, ik heb het ook maar uit de boeken. En ook mijn eerste jaar met aardappels. maar tot nu toe ziet het er goed uit Quote
Gwen Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Wat ik nu heb gekocht is ook de oogst van vorig jaar. Het viel mij wel op dat bij het schillen de huid wat taai/zacht aanvoelde, net of ze het te koud hebben gehad. Gevoelsmatig zou ik zeggen, gewoon in een kist/doos in de onverwarmde schuur in de aarde die zo droog mogelijk is om rot te voorkomen. Is dat de manier? Quote
Rietslang Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Wat ik niet zo goed begrijp is dat je de aardappelen in een dunne laag compost moet leggen en dan een dunne laag overgieten..zo kunnen er vanonder toch geen aardappeltjes groeien? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ja wel hoor je doet een laag van ong.7 cm grond er in,dan komen ze boven en als het loof ong 10 cm is dan aard je ze weer aan en dit blijf je herhalen tot je ton/emmer/mand vol is. Quote
Rietslang Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Ja wel hoor je doet een laag van ong.7 cm grond er in,dan komen ze boven en als het loof ong 10 cm is dan aard je ze weer aan en dit blijf je herhalen tot je ton/emmer/mand vol is. en dus de aardappeltjes helemaal op de bodem? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Nee eerst een laagje grond van ong.7/10 cm. en daar boven op weer ongeveer dezelfde cm ters grond en dan wachten tot het loof boven komt en dan aanaarden als ze weer 10 cm zijn sommige doen ook 15 cm. Quote
Rietslang Geplaatst: 29 maart 2012 Geplaatst: 29 maart 2012 Nee eerst een laagje grond van ong.7/10 cm. en daar boven op weer ongeveer dezelfde cm ters grond en dan wachten tot het loof boven komt en dan aanaarden als ze weer 10 cm zijn sommige doen ook 15 cm. ah, nu ben ik er volledig uit, thanksvrijdag begin ik er aan Quote
Jelmer Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Leuk systeem was er al bekend mee ik zie alleen één probleem... De aardappelen die je als eerst kunt oogsten zullen onder in de ton zitten, hoe haal je deze eruit zonder de aardappels er boven te verstoren? Quote “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan,en ook geen antwoord op, nou ja dan bak ik de kleinere wel,ook lekker. Quote
eva1986 Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Ik heb me ook verdiept in het poten van aardappelen... Maar gewoon voor de fun Nu vroeg ik me af, of het verstandig is de grond te vermengen met Perliet? Ik las hier over vermiculiet... Dat heb ik niet (kan het wel kopen, maar omdat het voor de fun is wilde ik het eigenlijk doen met wat ik heb) Ik las dat aardappels niet houden van stikstof, maar wel voldoende kalium nodig hebben, en dus heb ik geredeneerd dat perliet geen rare optie is, die tevens de grond lekker luchtig houdt! Maar misschien heeft iemand anders dit al eens geprobeerd en is het compleet mislukt , dus ik denk, ik check het toch ff... Mocht het wel gaan, hoeveel perliet zou ik dan toe moeten voegen aan zeg 10 liter aarde? Bedankt! En succes met jullie aardappeltjes! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Gwen Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 In 10 liter aarde kan je denk ik geen aardappelen kweken. Of het moeten krieltjes zijn . Een zak of ton van minimaal 50 liter is denk ik wel wat nodig is. Wie heeft er nog tips voor het poten van leuke en vooral lekkere biologische wat latere rassen? Ik heb nu twee zakken met vroege, maar het lijkt me leuk om nog twee zakken met latere te poten. Tegen de regen heb ik nu een stuk landbouwzeil over de zakken gedaan. Ik ben benieuwd of het van invloed gaat zijn op de groei. Er is nog niks aan het ontwikkelen. Quote
eva1986 Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Hihi Ik snap dat 10 liter te weinig is, maar dan weet ik ongeveer de verhouding Als die 1 liter perliet op 10 liter aarde zou zijn, dan heb ik 5 liter nodig voor de 50 liter-bak... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Rantje Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Ik heb er wat vermiculiet doorheen gedaan maar gebruik nu dus gewoon compost. Wat gewoon belangrijk is dat de grond niet dicht slaat, ze niet uitdrogen maar zeker niet te nat staan want dan rot het weg. Aardappel is niet zo heel veel eisend, het enige waar je denk ik echt op moet letten is dat ze na regen goed kunnen opdrogen om ziekten geen kans te geven.En ze dus ook zover als mogelijk bij je tomaten weg te houden. De aardappelen die je als eerst kunt oogsten zullen onder in de ton zitten, hoe haal je deze eruit zonder de aardappels er boven te verstoren? In principe wacht je tot het loof gaat afsterven. Als de boel geel is zijn je aardappels oogstbaar. De schil wordt dan wat dikker.Met de zakken zit er een mogelijkheid om onderin de zak te graaien. je kan dus wat oogsten. Ik ben alleen bang dat je dan misschien wel een deel van de wortels beschadigd waardoor de andere ook niet meer groeien. En ik ga dus niet met mijn hand wroeten in iets wat ik niet kan zien...ooit gestoken/gebeten door een of ander zwart beest, deed zo'n zeer dat ik tegenwoordig erg oplet Dus geduld hebben tot de plant aangeeft dat je kan oogsten, of eerder oogsten met een lading wat kleinere aardappeltjes ertussen. Die trouwens ook erg lekker zijn en evt. bewaarbaar als pootgoed voor het volgende jaar Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.