Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen kweken in een ton


Aanbevolen berichten

Op youtube staan inderdaad leuke filmpjes.

 

Het komt er op neer dat je start met enkele aardappels in een hoge ton of zak die ongeveer voor de helft gevuld is met grond, vervolgens vul je naarmate de aardappels groeien de grond verder aan. Het is de kunst om niet te veel aardappels in de ton te doen. Vier is denk ik wel de max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu 2 jaar in aardappelzakken (2x) en flexibele wasmanden van Action geteeld. De eerste keer 5 per zak/mand en vorig jaar 3 a 4. Maar 2 kan ook rustig, dan worden de aardappels wat groter.

 

Zo ziet het er uit:

4650139579_df07d0727a.jpg

 

4703509432_243298db27_z.jpg

 

(zak/mand is hier idd nog half vol, zoals Jorg al post)

 

Voor aanaarden:

4844161021_e7e90eb8b8_z.jpg

 

Op voorgrond nog een stukje van de zakken:

4793754119_9c73382e7e_z.jpg

 

Vorig jaar heb ik het ook in de volle grond geprobeerd en dat gaf beduidend betere opbrengst. Dit jaar gaat de aardappels dus weer de volle grond in. Maar het kan in principe heel goed dus, in bakken/emmers/etc. Zorg wel voor goede afwatering natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Janine, ik heb precies dezelfde wasmanden vorige week gehaald! Werkten ze goed? Ik ben nog aan het dubben hoeveel ik erin zal doen. Had de hoeveelheid planten per mand een invloed op de totale opbrengst in kilo? Zeg maar, meer kleinere of minder grote aardappelen? Heb 2 paarse en een groene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net gelezen dat aardappels heel gevoelig zijn voor vorst, het groene loof zou dan in zijn geheel afsterven. Ik las ook 30 cm afstand van elkaar, dus niet wat ik eerst van plan was er 2 in de wasmand te doen, maar 1, omdat het anders geen meerwaarde heeft en het kleinere aardappels op levert. Maar mocht er vorst op komst zijn,kan ik ze toch met wasmand en al in de keuken zetten,of is dat ook geen optie? Nu moet ik nog wat verzinnen voor de de overige aardappels, wil ze toch poten[zucht] en er komt al zoveel te staan, krijg ruzie hoor met Frenk, ha ha we waren vanmorgen in de tuin bezig hij zegt, zo kan het net, ik zeg Frenk er komt echt nog wat bij hoor. [veel] en nu de aardappels ook nog meer. nu verzinnen even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jeanne

 

je hebt idd. een kleinere mand dan dat ik dacht dat je had maar 2 à 3 kunnen wel hoor.

 

De bedoeling van het idee achter poten in zakken of manden is zo veel mogelijk opbrengst te hebben. Als je dus de aardappels in een klein laagje compost legt en maar een beetje afdekt en steeds weer aarde over het loof gooit worden er steeds opnieuw wortels gemaakt waar dus aardappels aankomen. In mijn zak van vorig jaar zat er in de bovenste 30 cm helemaal niet, dus te laat met aarde erbij gooien. Maar daaronder zat het keurig verdeeld in verschillende lagen. Dus waarschijnlijk meer opbrengst dan als ik de bak bijna vol gedaan had met grond.

 

Zoek anders even met google, veel info over te vinden! Het is ook een andere manier dan aardappels in de volle grond die je idd. een keer aanaard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeanne, je MOET natuurlijk niks maar ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe en waarom.

 

En ik geloof wel dat dit een verschil in opbrengst geeft. Maar ik heb het nooit op een andere manier gedaan dus kan het niet vergelijken.

Toch was mijn aardappelexperiment vond ik erg succesvol. 26 Aardappels van 2 aardappels is zo gek niet denk ik?

 

In de zak had ik maar een klein laagje compost, daarop de aardappelen en die weer bedekt met compost. En dan steeds als het loof groet een kwak erop, mag best helemaal bedekt zijn, schijnt nog beter te werken. ik liet steeds de topjes in zicht. Je kan ook met stro afdekken, schijnt ook goed te gaan. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar er zijn best filmpjes op You Tube te vinden. Sommige duidelijk en interessant en hoop minder boeiend.

En dan je eigen gevoel volgen welke manier voor jou het beste lijkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar wist ik nog helemaal niks van aardappels kweken dus ik deed maar wat, ik had 1 bouwemmer tot de nok aan toe gevuld met zand en 1 met potgrond (om te zien welke grond beter was) niks aangeaard en had toch van bedie een mooie opbrengst

Helaas hebben we ze niet gegeten, mijn man had ze in een hete schuur gelegd waar de zon op scheen dus na een paar dagen alle aardappels groen

Dit jaar heb ik het gedaan "zoals het hoort" , dus laagje aarde en daar de aardappel in, komt er loof gooi ik er wat aarde bovenop

Ben benieuwd

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin hebben ze geen water nodig, maar het mag ook niet geheel uitdrogen. Dus als je grond ligt vochtig is is goed genoeg, maar als je voor rulle grond zorgt kan overtollig water goed weg lopen, daar zit het probleem in. Misschien is het met zo'n bak ook wel handiger om gaten aan de zijkanten te hebben...want die bak staat op de gaten en dan loopt het ook niet weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n speciale aardappel zak heb ik ook. Vandaag de paarse "truffel" aardappeltjes daarin gepoot. Je kan natuurlijk elk soort aardappels in zo'n mand of zak poten. Het is eigenlijk gewoon een grote tas waar wat gaatjes onderop en aan de zijkant zitten. Voor mijn gevoel hebben ze er een perforator in gehad.

Als ik vroege aardappelen wil hebben poot ik er 4 tegelijk want dan wil ik juist heel veel kleintjes oogsten. Maar als je grote piepers wilt zou ik er met 2 of 3 volstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 2 andere zakken erbij, waren wat goedkoper maar de kwaliteit van de andere zak is denk ik iets beter, wat steviger.

Jeetje, nog iets dat ik ook nog kan doen hihihi. Hoe doen jullie het dan? Zetten jullie de manden in de zon? Maken jullie er gaatjes in onderaan? Ik betrap mezelf erop dat ik serieus gebeten ben
In principe in de zon, de bladeren moeten na een regenbui zo snel mogelijk droog zijn ivm. de aardappelziekte.

 

Je kan ze in van alles telen. Een boodschappentas, een ton, grote emmer, speciekuip, autobanden, rijstzakken, aardappelzakken, er zijn ook bakken te koop maar die zijn erg duur. Op you tube zijn filmpjes te vinden, begin van het topic staan wat foto's. Ik heb vorig jaar een experiment gedaan in zo'n zak en vond het helemaal geweldig! Op mijn blogje staat een verslag.

 

Een goede afwatering is belangrijk, anders rot de boel van binnen. Dus er moeten gaten her en der in zitten. Verder kan je een aardappel uit de supermarkt gebruiken als die uitlopers hebben, dat heb ik afgelopen jaar dus gedaan. Maar toen had ik hier nog niet gelezen dat je beter speciaal pootgoed kan kopen ivm. ziektes e.d. En verder is het leuk en helemaal niet zo moeilijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...