appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 In het najaar heb ik stekjes genomen van verschillende soorten tijm, lavendel, oregano en bonenkruid. gelukkig maar, want het ziet er naar uit dat wat in de tuin stond vet bevroren is. De stekjes zien er puik uit, maar natuurlijk nog geen worteltjes te bekennen..wanneer zou ik die kunnen verwachten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Heb je ze in water staan? Ik heb er heel wat in potjes gestopt, en heb al wat uitval gehad, maar de meeste zien er nog wel goed uit. Ook nog geen wortels te zien. Ik denk dat dat pas komt zodra het weer wat warmer wordt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2012 Auteur Geplaatst: 28 februari 2012 Dank je Jorieke..Nee, ze staan gewoon in de aarde in een pot in de kas..de hele winter al. ik las net bij de vraag over de stekjes van fruit dat het niet al te nat moet staan, zou dat ook voor kruiden gelden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Zou kunnen, ik heb eerder het probleem dat ze vaak vrij droog staan De uitval kwam bij mij omdat ze nogal koud hebben gestaan.. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 het was toch zo dat als ze droger stonden ze meer naar water moeten zoeken waardoor de wortel vorming sneller ging? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2012 Auteur Geplaatst: 28 februari 2012 * klinkt logisch* Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Nou, dat geldt volgens mij meer voor zaailingen, die dus al wortels hebben. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Mijn stekjes van een groene euonymus, geen kruid inderdaad, de stekjes die continu nat stonden door de regen hadden veel minder wortels dan de plantjes die veel droger stonden. Geen idee of het toeval was of niet, maar ik vond het wel opvallend.. (Ok, geen idee of het dan bij kruiden ook zo is.. maar zou me logisch lijken als dat soort dingen bij elke soort stek het zelfde zijn) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Dutchess Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Ja ik heb dezelfde ervaring met rozemarijnstekjes, in de koude kas gezet in het najaar en slechts wanneer nodig water gegeven. dat ging uitstekend, mooie worteltjes etc. Totdat... de vorst voorbij kwam. Ik wil nog ff afwachten maar vrees ondanks eerdere berichten voor het ergste. Zelfs de moeder heeft het zwaar gehad. Desalniettemin ga ik zeker weer stekken en iets meer bij vorst toedekken Advies is zeker niet teveel water, de drang om te overleven laat ze dan (net als bij doorschieten in droge grond) wortel schieten. Niet te droog natuurlijk Quote
hansm Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Volgens mij zit het probleem bij stek in de verdamping, nog niet genoeg wortels en daardoor gevoelig voor uitdrogingvn blad, vorig jaar was dat een ramp door rare warme april heel veel winterstek uitval, nu ga ik veel meer water geven en eerder bv een stuk plastic er over om verdamping tegen te gaan.Verzuipen en te vochtig uiteraard ook niet goed, maar uitdroging door verdampen net zo schadelijk Wij hebben vandaag lekker zonnetje en sproeien is nog niet nodig voor meeste planten, maar het winterstek sproei ik wel vandaag. Quote Players only love you when they're playing.
Dutchess Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Waarvan had je winterstek genomen dan? Of mis ik nu iets... Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2012 Auteur Geplaatst: 17 mei 2012 Van tijm, rozemarijn, lavendel etc. Veel tijm is aangeslagen! Ook de druif, de kruis en aalbes, de oregano....alles in de kas van de winter Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dutchess Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Sorry sorry, ik had ff duidelijk moeten zijn. Mijn reactie was op die van HansM die zei dat hij zijn winterstek ging begieten Maar hoe gaat het met de kruiden? Hebben die het alsnog gered? Sowieso vind ik de uitkomsten bij stekken vaak een verrassing haha! Ik heb wel een goed boek wat me wel helpt: "ABC van het stekken" heet het geloof ik. Er wordt per plant uitgelegd hoe en wat voor stek je het beste kunt nemen én wanneer maar wat mij betreft staat er lang niet genoeg in vermeld Quote
hansm Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Oke ik maak van veel dingen winterstek, bv allerlei fruitstruiken, buxus, houtige kruiden, onderstammen fruit van alles eigenlijk ik wil altijd hegjes van alles maken en winterstek is mooie goedkope manier om dat veel te doen.Bovendien is winter mooie tijd omdat er verder weinig te doen valt. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2012 Auteur Geplaatst: 17 mei 2012 "ABC van het stekken"Leuke tip voor mijn boekenlijst! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dutchess Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ja die is zeker leuk om toe te voegen! Hansm, ga ik toch eens wat meer over lezen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.