Waaslander Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 Elk jaar is het wel de vraag wanneer kan er wat in de serre geplaatst gezaaid worden . En wanneer zet ik serredeur open als je op het ideale moment niet thuis bent, vroeger als het eigenlijk nog vrij koud is of later met (te) hoge temperaturen tot gevolg tegen dat je ze eigenlijk kunt open zetten ? Planten staan in serre maar ze voorspellen lichte rijm is het nodig om alles te verhuizen terug naar binnen of extra afdekken als je de extra bescherming pas kunt verwijderen als het al redelijk warm is in serre (vroege voor mij voor 5u of na 15U). Bij mooie zonnig weer is het nu eenmaal het warmste overdag en het koudste bij zonsopgang . Automatische raamopeners kunnen hier wel gedeeltelijk oplossing bieden . Maar met welke temperatuur openen/sluiten ? Hoe hoger temperatuur dat deze ingesteld is hoe groter de warmte buffer voor tijdens koudste van de dag , maar andere planten die gaan beginnen doorschieten (winterspinazie om iets te noemen). Heb zelf wel eens begonnen met min/max thermometer dit beginnen te registreren maar eigenlijk niet lang volgehouden ook al omdat vast moment op de dag om deze te registeren niet lukt. Enkele dagen geleden een interessant hulpmiddel hiervoor gevonden .https://www.moestuinforum.nl/topic/40314-grote-alternatieve-en-energiezuinige-warmtemat-voor-je-plantjes/?tab=comments#comment-475354 op het forum . Maar omdat dit eigenlijk ver afwijk van oorspronkelijk onderwerp, en mogelijk sneller op te zoeken . Hierbij maar nieuw onderwerp van gemaakt . Zijn er mensen die deze registratie al doen ? En wat zijn bedenkingen voor- nadelen volgens jullie ? Quote
Oudholland Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 Ik heb daar zelf ook eens over nagedacht, en zelfs de onderdelen al voor in huis. Maar nog geen tijd gehad om e.e.a. te gaan aansluiten. Wat mogelijk is, ligt er natuurlijk ook aan of je stroom (230v) en wifi in de kas hebt. Als dat beiden aanwezig is (bij mij wel gelukkig), dan is er veel mogelijk met domotica-systemen. Zelf heb ik een Sonoff TH Elite liggen met temperatuursensor. Hier gekocht, en hier de website van de (chineese) fabrikant. Die heeft wel stroom en wifi nodig. Ik heb 'm dus nog niet aangesloten (wel meerdere andere schakelaars van Sonoff in gebruik), maar je kan op je telefoon de actuele temperatuur zien, en je schijnt ook een grafiekje tot 6 maanden terug te kunnen zien, en data exporteren naar excel. Plus je kunt een seintje op je telefoon krijgen bij een bepaalde temperatuur. En de TH Elite is gelijk een draadloze slimme schakelaar, waarmee je ook een apparaat kunt bedienen die automatisch aangaat als de temperatuur bijvoorbeeld boven of onder een bepaalde waarde komt. 1 Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Waaslander Geplaatst: 15 februari 2023 Auteur Geplaatst: 15 februari 2023 Een stopcontact voorzien in serre staat nog op de planning als we water voorzien in de serre (voor waterpompje eb/vloed kweektafel ,water geven langs onder als het nodig is ) . Maar het is niet de bedoeling iets te automatiseren in de serre . Juist de ramen met automatische raamopeners . En dit met de klassieke op olie , warmt het op olie zet uit en duwt raam open koelt het terug af raam zakt weer dicht door gewicht . Dit omdat ik tijdens voorjaar zeker tussen koudste en warmste moment (4u40 en 15U ) niet thuis bent met de vroegen . Het gaat me eigenlijk meer zoals deze morgen tussen 6 en 7 gemiddeld -3 °c onderweg op mijn auto en overdag tot een +10°C volgens voorspellingen wat geeft dit in serre van min/max temperatuur . Vandaag zonsopgang 7u55 onder 17u59 binnen een maand 15/3 opgang 6u57 onder 18u47 Wat geeft die kleine 2 uur minder tussen zonsondergang en opgang in temperatuur daling tijdens de nacht ? Automatisatie van de warmteregeling kan een uitdaging zijn in serre maar waar stopt het ? Volgende stap het water geven automatiseren ? Via meting of op tijd al dan niet met warmte correctie ? Het gaat me dus eigenlijk alleen om metingen uit te voeren en aan de hand daar van wat kan er in de serre gebeuren en wanneer moeten er maatregels getroffen worden als er eens een koude nacht word voorspeld . Je komt hier wel eens tegen in voorjaar planten staan al in serre en voorspellen rijmen wat moet ik doen ? Dus hier een berekende actie te kunnen op doen? Quote
henkg Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 En, weet je al hoe je gaat loggen? Ik ben nieuwsgierig ... Simpel, alleen de temperatuur in de kas loggen. Of zowel temp. in kas als temp. buiten, met misschien ook de windsnelheid en de neerslag (beide geven versnelde afkoeling binnen in de kas). Voor dat tweede heb je wel iets als een weerstation nodig, met de regen/wind/temp sensoren buiten, en de (binnen)temp van het basisstation dat dan in de kas moet. Dat weerstation moet wel langdurig kunnen loggen, of de data steeds (via WiFi) in de cloud zetten. Ik kan je een logfile van mijn weerstation emailen. Metingen elke 10 minuten. Daarvoor moet ik wel je emailadres gebruiken. Als moderator kan ik dat zien. Akkoord? Voorbeeld van een klein stukje logfile (CSV-bestand, ingelezen in Excel): Mijn basisstation hangt gewoon binnen, naast de buitentemperatuur (C) zie je dus mijn kamertemperatuur (B). 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Waaslander Geplaatst: 18 februari 2023 Auteur Geplaatst: 18 februari 2023 @henk mijn gedachte was eigenlijk 2 meetplaatsen 1 in serre en 1 in de buurt er van buiten . Zelf heb ik al gekeken en de doorsnee weerstations lijken mij nogal zeer beperkt afstand dat deze van elkaar moeten staan. daardoor mijn twijfel zeker als de batterij al iets begint te minderen . En niet direct eentje gevonden die temperatuur nog logde ook. Ik dacht zelf 2 loggers zoals https://www.lidl.nl/p/parkside-klimaat-datalogger/p100344292 Welk weerstation heb jij ? En wat is afstand serre en binnen gedeelte ? Op 17-2-2023 om 08:28, henkg zei: de windsnelheid en de neerslag (beide geven versnelde afkoeling binnen in de kas). Zeker bij regen dacht ik in de winter dat de afkoeling minder was tegenover zonnig weer . Begin deze week open mooie weer dus echt warm stuk boven +10°C overdag buiten en tegen de ochtend enkele graden vorst .Gisteren regen en erg winderig minder dan10 graden overdag en tegen de morgen enkele graden boven 0 . Maar dan zakt binnen en buiten temperatuur beiden minder ? En serre tempratuur stijgt natuurlijk meer binnen als de zon schijnt overdag. Maar dat bij overtrokken weer een verschil was tussen de evolutie van de binnentemperatuur of het al dan niet regende had ik geen idee. Maar als je er logische over nadenk is het niet verwonderlijk dat in verhouding van buitentemperatuur de binnentemperatuur meer daalt als het waait ,de gevoelstemperatuur ligt een stuk lager buiten en is ook waar de wanden aan onderhevig is langs de buitenkant. Ik ben wel geïnteresseerd in de logfile van u weerstation . Wat ik ga loggen begin ik aan te twijfelen oorspronkelijk was het binnen en buitentempratuur . Wind beïnvloed de binnentemperatuur een meter van de serre staat een hoge beukenhaag aan N-kant deze breekt de wind zeker tijdens de zomer . Aan de westenkant is het erg open enkele 100 meters op een rij knotwilgen na . Maar aan deze kant sta er ook een afsluiting gewoon draad van kippenren op 1meter afstand. Westen wind een vrij veel voorkomende windrichting en deze windrichting ligt windkracht gemiddeld hoger ? Welke windrichting en windsnelheid is het op de ochtend als temperatuur dicht bij vriespunt komt vooral en hoe groot is dit effect . Wat zou effect zijn om een windscherm te plaatsen tegen de afsluiting van de kippenren ? Quote
redzebra Geplaatst: 18 februari 2023 Geplaatst: 18 februari 2023 (aangepast) Zelf gebruik ik een weerstation (alecto ws 5500) in de tunnel, de waarden worden gelogd naar het basis station in huis (afstand +/- 55m) welke ze in de cloud zet, zo kan ik in de week op afstand volgen op gsm of laptop. Voor buitenwaarden gebruik ik de logwaardes van weerstations in de buurt https://www.wunderground.com/wundermap . Bij windstil /geen bewolking is er veel uitstraling en kan de temperatuur snel dalen aan de grond in het voorjaar. Bij wind worden luchtlagen buiten gemengd en is het soms kouder in de tunnel dan buiten. Bij regen hangt het er vanaf wat de temperatuur is van de hogere luchtlagen, een bui in het voorjaar kan de temperatuur ettelijke graden laten zakken op korte tijd, andersom kan ook bij een inversie. Buiten het loggen is het dus ook belangrijk om de lokale voorspellingen en situatie op te volgen. Solar radiation geeft een goede indicatie hoe snel de temperatuur kan oplopen in de tunnel en wanneer ik voorzorgen moet nemen. 18 februari 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 18 februari 2023 Auteur Geplaatst: 18 februari 2023 @redzebra Bedankt voor de reactie en heb u uitleg grondig bekeken . Maar heb toch enkele vragen nog . Heb u weerstation even opgezocht en ik kom op deze https://alectohome.nl/collections/alecto_weerstations/products/alecto-ws-5500-professioneel-wifi-weerstation-met-app-zwart#beschrijving site van de producent . 4 uren geleden, redzebra zei: Voor buitenwaarden gebruik ik de logwaardes van weerstations in de buur Maar op site van de producent lees ik Quote Het WS-5500 weerstation deelt en vergelijkt jouw weergegevens met die van Weather Underground ik zie maar 2 delen Als je meetwaarde van de site gebruik voor de buitenmetingen mag ik er uit verstaan dat - basis station in huis - buiten unit in de serre ? Maar mij lijkt het dat er dan weinig regen en wind gaat gemeten worden. En wat komt op de site van Weather Underground ? De gemiddelde van alle weerstadions in een buurt (al dan niet na een filter ) of allen apart? En de binnen unit in de serre te plaatsen lijkt mij zeker niet ideaal zeker wat betreft de levensduur . Quote
henkg Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Voorop gesteld: het is maar de vraag of een weerstation voor jou de beste oplossing is. Daarbij: ik meet niet in de (tunnel)kas, het basisstation hangt hier in huis. Over mijn weerstation, deze: (Even opgezocht: nu precies één jaar in gebruik, kostte toen € 109,-) https://www.conrad.nl/nl/p/eurochron-ec-4406126-draadloos-weerstation-verwachting-voor-12-tot-24-uur-2203063.html Intern log-geheugen slechts 24 uur. Maar: via WiFi (mits geactiveerd, met als Cloud: Weathercloud, of Weather underground) wordt data in die cloud opgeslagen. Met Weathercloud is die data per maand te downloaden, als Excel CSV-bestand. Hoe het werkt: De externe sensoren (die paal met regen- temperatuur- en windsensor) sturen in real time gegevens door naar het basisstation. Via een eigen protocol, op 868 MHz. Maximale afstand tussen beide: 150 meter (zónder obstakels, in de praktijk zal het een stuk minder zijn). Het basisstation stuurt die gegevens, samen met de metingen van het basisstation zelf, via WiFi (en je router) naar de cloud. Hiervoor is een redelijk stabiele WiFi verbinding tussen basisstation en router nodig. Een afstand van 50 meter lijkt me al veel. De ideale situatie om alles te meten, met alle data per meetmoment op één regel (zodat je de data van verschillende bronnen niet bij elkaar hoeft te zoeken): - Basisstation in de kas/serre (basisstation vereist 230V netstroom t.b.v. 5V adapter!). - Externe sensoren niet te ver van de kas. - Stabiele WiFi-verbinding tussen basisstation en WiFi-router. Enige wat je dan mist zijn de in-huis metingen door het basisstation, en geluidsalarm mogelijkheden bij b.v. te lage of te hoge temperatuur (kan wel, maar ’s nachts en bij het krieken van de dag zit je waarschijnlijk niet in de kas). Mijn Weathercloud: https://app.weathercloud.net/d1120183653#evolution (of je klikt op mijn handtekening, dat blauwe blokje met weergegevens) Meest nuttige info voor een bezoeker: ‘Ontwikkeling’, grafiekjes per afgelopen dag / week / maand Mijn Wunderground: https://www.wunderground.com/dashboard/pws/ISINTP32?cm_ven=localwx_pwsdash Weathercloud vind ik prettiger, ondanks een bijna dagelijkse pop-up die mij wil verleiden tot een betaalde upgrade. Download van data (en uitgebreidere rapportages) kan alleen voor je eigen account, niet als bezoeker van elke andere locatie). Bij Wunderground heb ik nog geen data download kunnen ontdekken. @redzebra: ben jij dit?: https://www.wunderground.com/dashboard/pws/IMEIJE8?cm_ven=localwx_pwsdash 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
redzebra Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 @Waaslander nee als hij in de tunnel staat (een deel van het jaar) meet ik natuurlijk geen wind en regen en als de meetgegevens teveel afwijken van die in de omgeving worden deze ook niet getoond op de map, ik kan er dan wel aan via persoonlijke inlog. Op de map van wunderground zie je alle meetstations/meetgegevens apart. Nee ik zit lager @henkg, in Belgisch Limburg Oudsbergen, maar op het moment zie je me niet publiekelijk. 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 19 februari 2023 Auteur Geplaatst: 19 februari 2023 8 uren geleden, henkg zei: Voorop gesteld: het is maar de vraag of een weerstation voor jou de beste oplossing is. Daarbij: ik meet niet in de (tunnel)kas, het basisstation hangt hier in huis. De oorspronkelijke bedoeling is/was de serre- en buitentemperatuur te loggen over lange tijd en hier in het voorjaar vooral conclusies te kunnen uittrekken wanneer er een "probleem" situatie zich kunnen voordoen (vorst in serre) en over meerdere jaren . Wanneer is het mogelijk planten in serre te plaatsen zonder te veel kans op te koud nog te worden . Er zijn wel algemene regels maar niet elke serre is gelijk ,eerder elke serre is anders ligging tegenover de zon en schaduw ,wind (sta serre in open veld of in een stadstuin ) en noem maar op. Dus voor een zo goed mogelijk beeld te krijgen is het best dat je zoveel mogelijk gegeven die er betrekking mee hebben kunt loggen . De weerstations zijn op dat gebied prachtig van verschillende factoren te kunnen loggen alleen het oorspronkelijk doel serre en buitentemperatuur kunt je hier niet loggen . Ik zelf ben depannage elektricien en daardoor zeker bewust nut van loggegevens maar de 2 belangrijkste gegevens voor mij kunt je niet tegelijkertijd loggen . Dus ik vermoed dat het inderdaad niks voor mij is . Quote
Waaslander Geplaatst: 21 februari 2023 Auteur Geplaatst: 21 februari 2023 Nog eens aan het zoeken geweest en kwam deze review tegen https://www.youtube.com/watch?v=oEJpgHh3sRI. Op eerste zicht interessante ,vraag me enkel nog af dat op deze buitenmeters hun kabel is aan te sluiten voor meten temperatuur van water ? Iemand hier ervaring mee ? Quote
Sjaakpolak Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 (aangepast) Zelf gebruik ik sensorpush sensors in mijn kas en in mijn moestuin: https://www.growmart.eu/Sensorpush-HT-W-Sensor.html Deze heb ik geplaats in een 'weerstation' omhulsel om te hoge waarden bij directe zon te voorkomen: https://www.amazon.de/-/en/Dostmann-Protective-Cover-Transmitter-10-2x9-5x17-5/dp/B017ILZF6C/ref=sr_1_39?crid=23ANEFRLJ8XAQ&keywords=tfa+dostmann&qid=1678875984&sprefix=tfa+dostmann%2Caps%2C69&sr=8-39 De sensor registreert de temperatuur, luchtvochtigheid en bij een duurder model ook de luchtdruk. Zeer nauwkeurig en enigszins prijzig, maar wordt dan ook niet in China gemaakt. Via bluetooth kan je je data ophalen via een app en evt in een datalog exporteren. Nu bijna 9 maanden in gebruik en werkt nog steeds erg goed. Ideaal voor een kas op een moestuincomplex zonder stroom en wifi. 15 maart 2023 aangepast door Sjaakpolak Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.