Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb al een keer eerder kaas gemaakt (maaaaaaaaaaanden geleden), en ben er nu weer mee bezig. Het zuursel is goed zuur, stremsel is net nieuw, maar toch wil de kaas niet stremmen. Na de 30 minuten is het nog steeds gewoon een grote pan vol melk

Ik heb de boel nog iets meer verwarmd, en hoop dat het nu gaat stremmen... Ik kan het me van de vorige keer niet meer helemaal herinneren, staat me bij dat dat toen ook niet helemaal wou.

Dat is verdorie nog maar de 1e, en minst moeilijke stap van het kaasmaken...

Geplaatst:

Ik heb in een grijs verleden ook een keer kaas gemaakt bij een mevrouw in de buurt die dat ook altijd deed...zij had zelf koeien en ik weet nog dat ze zei dat je van verschillende partijen melk de kaas moest maken...had ook iets met zuur te maken...zij nam melk van s avonds en van s morgens . Of het ook van verschillende koeien moest weet ik niet meer.

Misschien was dat de vorige keer bij jou anders dan nu?

Geplaatst:

De vorige keer heb ik kaas gemaakt van melk uit de supermarkt

Ik heb net even gekeken, en de melk is al dikker! De 'breuk' is nog niet helemaal scherp, maar nog wat brokkelig, dus ik laat het nog even staan. De temp was dus waarschijnlijk wat te laag. Zo stom dat ik dat niet meer weet van de vorige keer (wat er toen precies minder goed ging...)

Dit is melk van de boer, en ik heb het vanmorgen al afgeroomd. Zometeen de wrongel maar eens snijden, en even zoeken waar de kaasvormpjes ook alweer liggen

Vanaf nu wil ik zeker elke 2 weken kaas maken, dus dan moet het allemaal wat makkelijker gaan Niet meer met het boekje er naast.

Geplaatst: (aangepast)

als je (echte )zuursel gebruikt dit is het recept

3 lt melk

aanzuren :zuursel 1 %

melk op strem temp brengen 29"c

stremsel toevoegen 12 druppels

stremtijd 30 min

snijden 10 min

nawarmen 32"c

roeren 10 min

wei afscheppen 1/3 ged

na warmen 2de maal 35"c

roeren 10 min

wei afscheppen tot wrongel

roeren 10 min

laten rijpen 20 min.daarna in vat persen.

Daarom maak ik nu kaas van Kefir zachte kaas 30/35"c harde kaas met wrongel 65/70 "c

ik hoop dat je hier genoeg aan heb .Ik heb anders ook wel het boekje kaas je kaasje ,deze mag je wel overnemen voor 6,00 euro?

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@Thea: Dank je. Ik heb dat boekje zelf, en vind het niet echt makkelijk leesbaar.

Leg jij kaasjes in een pekelbad? Of smeer je ze in met zout?

Edit: Voor een pekelbad heb ik wel heel veel zout nodig... 4 kilo voor een pekelbad van 18 liter Zelfs voor een klein pekelbadje heb ik te weinig zout in huis. Grr... moet ik nog weer naar de supermarkt.

Geplaatst:
Voor een pekelbad heb ik wel heel veel zout nodig... 4 kilo voor een pekelbad van 18 liter Zelfs voor een klein pekelbadje heb ik te weinig zout in huis. Grr... moet ik nog weer naar de supermarkt.

Ik moest toen ik die kaas maakte, elke dag de buitenkant insmeren met zout....gewoon eetlepel zout op m'n handen , insmeren, kaas keren en weer insmeren. Dat moet gedurende een tijdje maar ik weet niet meer hoelang . De kaas was uiteindelijk zout genoeg, weet ik me nog te herinneren(eigenlijk een beetje té)

Geplaatst:

Thanks Geedee, dat is inderdaad ook een optie, en dat heb ik nu maar ook gedaan. Het moet 3 dagen volgens mijn boekje, er staat niet hoe vaak per dag.

Een pekelbad is dan wel makkelijker, de kaasjes scheiden nog wat vocht uit dus dat moet ik nu steeds weghalen. De pekel kan je wel bewaren, en weer gebruiken voor de volgende kaas.

Geplaatst:

Één keer een pekelbad maken deze kan je opvangen en bewaren voor de volgende keer.

En met de wei ik heb een vaste plastic koffie filter die ik ook voor de kefir gebruikt kan zo op de wekfles.

Geplaatst:

Zelf gebruik ik ipv zuursel gewoon karnemelk, werkt perfect.

vandaag van 18 liter geitenmelk verkaas. dus over 3 weken heerlijke geitenkaas als het is gelukt.

Als pekkelen heb ik gewoon een plastic emmer staan met pekkel die al meer dan een jaar oud is onderhand, af en to zout toevoegen en wat vocht eruit halen. de smaak wordt zelf beter als hij ouder is. daarnaast pekkel ik ze over het algemeen maar 6 a 8 uur. daarna wordt het toch te snel te zout en eet het eigelijk lieft zo jong mogelijke. ouder dan 6 weken red het vaak niet.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

Bedankt! Zo'n pekelbadje ga ik dan ook maar maken morgen. Zodra ik een berg zout heb gekocht Heb je nog een makkelijke manier om te bepalen of de pekel goed is? (zonder officiële pekelweger/meter?)

Er staan wel wat tips in mijn boekje, maar die schrijver doet er zo moeilijk over...

Ik heb trouwens net weicake gemaakt, aan de hand van het recept in 'kaas je kaasje'. En dat is vreemd spul! Heel massief, en de 1e hap was nogal teleurstellend. Je verwacht: cake. Maar het gaat meer richting... ehm... spekkoek qua massief, met de 'luchtigheid' en het gevoel van veel te zwaar brood.

Poeh... misschien morgen, als ie af is gekoeld, lekkerder? Of even wennen. Kan ook

De kaasjes zijn in ieder geval mooi van vorm, ik moet alleen eens op zoek naar iets goeds om ze mee te persen. Wat gebruiken jullie? 1 zijde van de kaasjes is namelijk nog wat hobbelig. Alsof het niet goed is geperst. En nu ik ze steeds insmeer met zout, gaat daar steeds zout in zitten. Dat moet ik er vast nog even uit borstelen voordat ik ze ga coaten?

Ik heb 1 komijnen kaasje gemaakt, en een normale. Morgen haalt Joep weer een flinke emmer melk bij de (iets verderop-)buurman. Ik wil nu elke week, of elke 2 weken kaas maken, dan kunnen we even vooruit En hoef ik van de zomer minder te maken, dan sta ik al genoeg in de keuken voor jam/siroop/sap/etc.

Geplaatst:

Weet niet hoe groot de kaasjes zijn, ik gebruik een witte afsluitbaar plasic emmer als pekkelbad, daar passen met gemak 4 kaasjes in van een pond. en dan is 4 kilo zout wel erg veel.

De onderkant blijf onregelmatig, dat is nadeel van de gebruik van de kaasdoek. goed vouwen kan helpen maar soms gaat het wel mis.

bijsnijden kan helpen, maar dat is alleen uiterlijk, voor de smaak maakt het niet uit,

voor het persen gebruik ik 2 kaaspersjes met een fleswater eraan,

pekelweger schijnt een ei goed te werken. maar een weger is natuurlijk wel beter. ook moet ik zeggen dat het zonder ook goed lukt.

Mocht je nog wrongel overhebben, de kippen doen er een moord voor.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

Ik heb witte plastic kaasvormpjes, waar je wel even kaasdoek in moet doen.

Het pekelbad met 4 kilo zout is er 1 van een liter of 20. Zal voor mijn kaasjes gehalveerd kunnen worden denk ik? Of zelfs terug gebracht naar 1/3.

Ik heb 1 kaasje van 400 gram en 1 van 700 gram. Zo'n kaaspers moet Joep maar eens in elkaar knutselen. Ze zijn ook wel te koop bij levenvanhetland.nl, maar voor zo'n simpel ontwerp vind ik ze duur.

Geplaatst:

Gaat er om dat de kaasjes in het bad beetje vrij liggen .2cm vrij van de bodem en de rand van de emmer .Kan je zo uit rekenen of je met 2 liter al kan werken.

Geplaatst:

Ik ga eens op zoek naar een mooie bak.

We hebben ons oordeel over de weicake wat bijgesteld. Met een beetje fantasie smaakt het naar zo'n massieve boterkoek. Dat binnenste van de koek dan... En dat is wel mooi, aangezien er 0% boter in de cake zit. Morgen nog maar eens maken met verse wei, en misschien lekker wat kruiden er door. Zodat het een kruidcake wordt.

We hebben ook wat limonade aangelengd met de wei. Maar de wei is al wat ouder, en dus zuurder, en dus niet zo lekker meer. Morgen heb ik weer verse wei (deze was van vrijdag... wel in de koelkast bewaard uiteraard) dus dan proberen we dat nog eens. De smaak ging erg naar Taksi (niet zo raar... ) maar de na-geur (via je neus uit ademen na een slok.) was nu echt niet meer lekker.

Geplaatst:

Poffert kan ook: het recept: 250 gr zelfrijzend bakmeel /2 dl lauwe melk /120 gr rozijnen of krenten of samen /1 ei mespuntje zout/zakje vanille suiker .alles roeren tot een stevige deeg (brooddeeg) . deeg in de poffertvorm de helft van de trommel vullen.dan in een pan met water (niet helemaal onder water).ongeveer 1 uur water aan de kook houden .Poffertvorm voor het gebruik insmeren met boter en dan vorm en deksel met paneermeel of gries bestrooien.

Recept kruidkoek:250 gr bloem 100gr boter 200 gr donkere bastersuiker 1. 1/2 dl melk ( ik gebruikte 2.1/2 kefir) 4 theel bakpoeder 4 theel kaneel 1 theel kruidnagelgruis 1/2 theel peper 1/2 gesarpte nootmuskaat 1/2 zout of 4 theel koekkruiden en.100gr sukade en krenten.2 uur in de pan.

Muffins 100 gr bloem 100 gr volkoren meel 2 el havervlokken en 2 theel bakpoeder grondig mengen. 2 eieren kloppen achtereenvolgens 120 gr bruine suiker 100 gr gesmolten boter (hoef niet dan ietsje meer wei) ,200gr zure room ( wei of ook wel te sterke kefir)

50 ml melk.alles goed mengen en dan door de bloemmengsel kloppen.Het deeg niet te lang kloppen ,zodat de muffins mooi luchtig worden .15 min laten rusten in de papierenvormpjes 2/3 vullen en dan bessen erover verdelen 200 gram bessen (bos/zwart/rode/appelbes div kan allemaal)

Geplaatst:

Bij die poffert gebruik je dan 2 dl wei in plaats van de 2 dl lauwe melk?

Ik zet dus steeds wat zwaars op de kaasvormpjes. Maar weet niet helemaal of dat wel net zo goed werkt. Het 'gewicht' lijkt zo licht? Door de hefboom van het houten persje, vergroot je natuurlijk het gewicht. Maar hoeveel ik dan moet gebruiken aan gewicht, zonder pers, is me niet duidelijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...