Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onlangs kon ik bij een paardenboer achter gratis verse paardenmest gaan. Deze is gemixt met stro. Nu omdat ik geen voldoende rijpe compost heb heb ik de paardenmest op mijn lege bedden gegooid en met de woelvork ingewerkt. Nu met meerdere mensen te hebben gepraat moet ik het mest inspitten omdat ik anders last zal hebben van plagen. 

Echter heb ik nooit eerder in mijn bed gespit, en er altijd stro, en voor de winter er het konijnenafval geleegd. Hierdoor heeft het bedje redelijk veel leven. Deze zou ik echter niet willen verwoesten door te spitten. Iemand die hieromtrent tips kan geven of me in de juiste richting kan wijzen? Ik ben echter niet in de mogelijkheid rijpe compost of mest te gaan kopen. 

• Like 1
Geplaatst:

Van welke plagen zou je dan last hebben?

Alhoewel paardenmest niet echt 'scherp' is vergelijking met bijvoorbeeld varkens- of koeienmest zou ik het niet vers gebruiken maar een poos laten liggen op een hoop.

Je wilt niet gaan spitten maar je hebt de paardenmest wel ingewerkt met de woelvork. Beetje tegenstrijdig.

Nu de mest is ingewerkt met de woelvork is er weinig dat je kunt doen. Is overigens ook niet erg want pieren en goede bacteriën en schimmels verdwijnen echt niet als sneeuw voor de zon als je een beetje in de grond werkt.

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij weet topicstarter dat je de mest eerst beter kunt laten rijpen. Maar soms heb je die luxe gewoon niet.

En dus ligt het nu op zijn bedden. En heeft TS het ingewoeld.

Dat is heel wat anders dan spitten.

Blijkbaar zijn er bij TS op de tuin ouderwetse tuinders die van de spitgeneratie zijn en nu met horrorverhalen komen over allerlei plagen die kunnen ontstaan door werkwijze van TS.

Ik denk dat TS graag wil horen of deze horrorverhalen waarheid bevatten.

Ben daar zelf ook wel nieuwsgierig naar gezien ik ook (nog steeds) niet vooruit loop met het rijpen van mest maar het ook direct op de aarde mik. 😬

aangepast door Erny
Geplaatst:

Het is afhankelijk van waar de paardenmest vandaan komt. Als het uit een stal komt en er zit veel urine bij, dan kan dat een beetje scherp zijn voor je plantjes. Echter, als het uit de wei komt, kan je het in principe gelijk gebruiken. In paardenmest zelf zit niet zo heel veel, dus je moet het niet als vervanging voor 'bemesting' gebruiken, maar eerder als bodemverbeteraar. Je hoeft het niet in te werken als je niet wilt. Bij mij ligt er paardenmest (uit de wei) open en bloot op een aantal bedden, niet overal, want sommige gewassen willen wat schralere grond. Het begint al wat te verweren, straks nog compost eroverheen en het seizoen kan starten. 

Van plagen mbt paardenmest ben ik niet op de hoogte. 

• Like 1
Geplaatst:

Verse mest zou volgens mij ui- en/of wortelvlieg aantrekken. Als je op een complex tuiniert dan zit dat spul er sowieso wel want dat is één groot buffet voor ze. :) Met andere woorden, of je het inwerkt of niet gaat op de kleine schaal van je moestuin vermoedelijk weinig verschil maken op een groter complex.

Voordat je erin gaat planten zou ik het wel minimaal een maand of 2 laten verweren in de open lucht zodat regen, vorst en wind de mest al een beetje kan afbreken. Dan voor het planten nog even de grote klonten wat uit elkaar harken en daarna planten. Als je volgend jaar weer mest kan halen en het niet in wilt werken dan zou ik de verse paardenmest voor de winter dus in november/begin december al op de bedden leggen. Dan kan het weer de hele winter er overheen en kan je al wat eerder beginnen met planten.

Geplaatst:
Op 8-3-2023 om 12:05, MSDG zei:

Als je volgend jaar weer mest kan halen en het niet in wilt werken dan zou ik de verse paardenmest voor de winter dus in november/begin december al op de bedden leggen. Dan kan het weer de hele winter er overheen en kan je al wat eerder beginnen met planten.

Ik zat vandaag in Velt te bladeren (wat een geweldig boek!), gekocht omdat ook ik een beginneling ben. Daarin stond nadrukkelijk dat als je op zandgrond tuiniert, dat voor de winter bemesten weinig zinvol is, omdat de voeding op zandgrond er domweg te snel uitspoelt. Dan is tegen de lente het meeste al weer verdwenen. Dus het is ook nog nuttig om te proberen uit te vinden of je op zand, leem of klei tuiniert, en daar je mestplan op aan te passen. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...