MSDG Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 Misschien een kleine tip om je topic overzichtelijk te houden is om iedereen te taggenin één reactie en met alinea’s in één reactie reageren. Over die verzendkosten gesproken, bedrijven zijn er om wat te verdienen. Dus moet je standaardiseren en dan is het makkelijker om met zo min mogelijk types verpakking te werken. Ze verliezen gewoon geld op een zakje zaad van €2,50 met alle handling. Wij moeten niet zeuren over de verzendkosten naar mijn mening, we leven op veel vlakken al te goedkoop. 😊 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
BasMar Geplaatst: 9 maart 2023 Auteur Geplaatst: 9 maart 2023 (aangepast) @MSDG Dankjewel voor de tip. Daar kan ik wat mee en ga dat in het vervolg toepassen. Een mens is nooit te oud om te leren. Ik ben hier pas 1 dag dus heb nog veel te leren. Ik ben een "babyboomer" en niet met de computer en forums opgegroeid. Ik vond het zelf al knap dat ik vrij snel ontdekte hoe ik iemand moest "taggen".Ik heb ook al zitten stoeien, zoals je hierboven kunt zien met het toevoegen van mijn persoonlijke handtekening. Ik dacht dat dat via de quoteknop moest. Maar het is tenslotte gelukt. Ik ben blij voor jou dat je kennelijk behoort tot de groep die het breed genoeg heeft om zich niet over te hoge verzendkosten druk te maken, maar ik weet dat er ook een groep is die daar niet toe behoort en niet uit plezier moestuiniert, maar uit bittere noodzaak. Die piepen ánders en vinden zeker niet dat ze op veel vlakken te goedkoop leven. Die hebben dus een andere mening. En sommige bedrijven hebben wél door dat je met een spierinkje uitgooien een kabeljauw binnen haalt en dus méér verdienen. 9 maart 2023 aangepast door BasMar aanvulling 1 Quote Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.
BasMar Geplaatst: 15 maart 2023 Auteur Geplaatst: 15 maart 2023 @redzebra Hartelijk dank voor het toesturen van de zaden. Ik ben er hartstikke blij mee. Ik ga er 2 of 3 voorzaaien in grote potten om te kijken welke de sterkste lijkt. Ik kan er voorlopig maar 1 kwijt. Misschien later twee. En dan maar hopen dat er vruchten aan komen: tegelijk mannelijke en vrouwelijke bloemen (net als bij courgettes, evt. een handje helpen bij de bevruchting) en ze net zo mooi worden als de jouwe. Quote Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.
MSDG Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 @BasMarvoorzaaien zou ik half april doen in standaard P9-potjes. Anders is het al snel te groot en ga je teveel/te weinig water geven. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 (aangepast) Wat @MSDG zegt (ik zou zelfs zeggen zaaien eind april) en gebruik het merendeel van je zaden voor de zekerheid niet 2 of 3 in een paar potjes, eenmaal 1 goede plant ga je nadien zaden genoeg hebben voor de komende jaren (er zitten een pak in 1 pompoen), zaaien in een grote pot heeft geen voordeel (p9 of p11 is meer als voldoende, je kan ze na een paar weken toch niet in een pot houden), ze groeien te rap en uiteindelijk moeten ze in volle grond. Het zijn sterke groeiers en klimmers, hou er wel rekening mee dat ze niet tegen vorst kunnen en vorst altijd een probleempje kan zijn tot midden mei. 22 maart 2023 aangepast door redzebra Quote
BasMar Geplaatst: 27 maart 2023 Auteur Geplaatst: 27 maart 2023 @MSDG en @redzebra Het is hartverwarmend zoals jullie uit vrije wil mij, beginnend pompoenkweker, van adviezen voorzien. Ik ben daar blij mee, want ik wil ook niet teveel van die vermoeiende beginnersvragen stellen. Omdat ik niet weet hoe de zaden zich "gedragen" heb ik bij wijze van proefballon al 1 zaadje in een p11 pot van 25cm diep gedaan. Ik dacht: (vrij naar het bekende schoolversje "Jantje zag eens pruimen hangen) "uit zo'n volle zadenenvelop van redzebra mist men 1,2 zaden niet!" Ik heb dat op 17 maart gedaan en op 26 maart waren er 2 kiemblaadjes en het begin van het eerste blad! En zoals je op de foto kan zien heb ik (dankzij MSDG) er goed op gelet dat ik niet teveel water gaf. En nu ga ik kijken hoe het verder groeit en geef nu ook iets meer water. Ga hem in een echt grotere pot doen als hij uit zijn jasje groeit en mocht dát uit de hand lopen (waar ik wel van uit ga) dan doe ik hem weg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Afhankelijk van dit groeiproces zaai ik dan half april of eind april meerdere zaden, overeenkomstig gegeven advies. Na de ijsheiligen naar buiten, mits de (verwachte) temperatuur dan wel boven nul blijft natuurlijk. 1 Quote Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.
acpronk Geplaatst: 27 maart 2023 Geplaatst: 27 maart 2023 In plaats van wegdoen kun je de plant ook toppen. Zijtakken maakt die sowieso, maar met toppen blijft de plant kleiner en meer handelbaar en neemt minder plaats in.Zelf nooit gedaan, maar mijn theorie klinkt goed. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 27 maart 2023 Geplaatst: 27 maart 2023 Mooi dat het voorspoedig gaat! Nu vooral water geven van onderen hè! Dan dwing je het kleine plantje om naar beneden te wortelen, precies wat je wil. 😄🎃 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 28 maart 2023 Geplaatst: 28 maart 2023 (aangepast) Bedankt ook jij @BasMar om je foto's te posten en de voortgang van je teelt te laten zien. Adviezen komen altijd uit ervaringen vanuit het verleden, maar de beste manier is om het zelf te proberen en zelf ervaring op te doen en elke situatie en elk jaar is anders, wat voor de 1 werkt, gaat soms niet voor een ander (alleen al geografisch zijn hier enorm verschillen of de gemiddelde weersomstandigheden zijn niet wat ze 10/20 jaar geleden waren), voor hetzelfde geld is het na half April bijzonder goed weer en geen nachtvorst meer dit jaar en ben je vroeger als alle andere. ( mmm daar hoop ik op) Als je hem echter lang moet binnen houden, kunnen de wortels niet uitgroeien (rootbound) en blijven de bladeren klein en gaat een eventueel later gezaaide plant sneller doorgroeien, maar ik denk wel dat deze gaat overleven. Je hebt zaden genoeg, dat is juist het leuke van experimenteren. 28 maart 2023 aangepast door redzebra Quote
Flup Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Vijgenbladpompoen, daar heb ik zaden van. Biologisch geteeld. Die gaan in de biozadendoos, (was ik van plan), maar nu ik zie dat je met die pompoenen ook jam kunt maken, probeer ik ze toch zelf. Vijgenbladpompoen wordt meestal gekweekt om er andere pompoensoorten op te enten. Het is een tweejarige plant, maar de plant geeft maar 1 jaar vruchten. 1 Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 ik heb hem in het verleden gehad, HET is een maga woekeraar, Aziatische landen gebruiken hem als alternatieve haaienvinnensoep. Ook wel sharkfinmelon genoemd 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
redzebra Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 (aangepast) Twee nieuwtjes voor mij, 2 jarig zie ik onze contreien wel niet gebeuren voor vijgenbladpompoen (vorst), is er een reden @Flup waarom hij nog een 2de jaar zou doorgaan zonder vruchten ?, de meeste 2jarigen maken reserves aan het eerste jaar juist om het goede nakomelingen te maken het tweede. Vijgenbladpompoen draagt het eerste jaar gewoon vruchten en sterft hier af omdat de temperatuur te laag wordt. Heb je dat toen geprobeerd @Kruidenvrouwtje ? Ga ik de volgende keer als ik hem terug zaai ook eens proberen, volgens een gevonden receptje zou het voornamelijk gaan over de vorm https://souperdiaries.com/shark-fin-melon-soup/ die gelijkaardig is in de soep. 30 maart 2023 aangepast door redzebra Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Smaken verschillen. Gezien het grondoppervlak die deze plant in beslag neemt en de smaak valt deze voor mij af. Het is echt de structuur. Maar zit verder (voor mij) niet genoeg smaak aan en kweek dan liever andere pompoenen. Grappig om een keertje te doen. Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Flup Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @redzebra ik heb de zaden van de zaadgoedvereniging en daar lag ook het Duitstalig biologisch tuinboek "Handbuch Samengartnerei" waar dat in stond (pagina 286). Er staat letterlijk in dat deze plant meerjarig is, maar slechts een jaar vruchten aanmaakt. Ook staat erin dat deze pompoensoort een van de koudste tolerante soorten is. In Mexiko wordt die wel op hoogtes van 2600 meter gekweekt. In het Spaans heet de vrucht Chilacayote, misschien dat daar ook nog meer informatie is te vinden voor de mensen die de Spaanse taal machtig zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @Flup raar, hij kan gewoon ook wortelen op stam en indien het klimaat goed is, oneindig doorgaan beetje zoals een tomaat. Ik zou mijn reserves nemen met dat boek. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Iemand was deze plant zat omdat tie zo door bleef groeien. En overal maar vruchten bleef maken en ging op de compost hoop vrolijk verder met woekeren. Staan filmpjes van op youtube 😁 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Flup Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @redzebra bij de zaadgoedvereniging staat dat boek heel goed aangeschreven. Maar ik kan de kweker van de zaden weleens aanspreken over zijn ervaringen. Zelf heb ik er geen ervaringen mee. Heb de zaden alleen meegenomen omdat het blad de vorm van een vijgenblad heeft. 😄 Quote
BasMar Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 @redzebra @Flup Ik denk dat er sprake is van verschillende pompoenen in jullie discussie. Mijn man is geboren op Mallorca (Spanje) en de pompoen wordt daar genoemd: Calabaza de cabello de ángel (Engelenhaarpompoen). In Nederland noemen we hem naar de vorm van het blad (vijgenblad), de spanjaarden naar de inhoud van de pompoen (engelenhaar). In Latijns-Amerika heet hij inderdaad Chilacayote, maar dat is soms "ander" Spaans dan in Europa wordt gesproken. Mijn (theoretische) kennis over de pompoen, allemaal van internet gehaald (o.m. Wikipedia.com) sluit aan bij die van redzebra. Eenjarig en niet vorstbestendig. Op de foto's bij het recept zijn de zaden in de "haaievinnenpompoen" wit. Zwarte of witte zaden. Wie het weet mag het zeggen. Ik weet in elk geval zeker dat de zaden van de vijgenbladpompoen zwart zijn. Die van jou ook Flup? Er zijn zoveel soorten pompoenen die op elkaar lijken, maar toch niet hetzelfde zijn. En @Kruidenvrouwtje dat is een goed bericht voor mij, dat die pompoen overal maar woekert en vruchten blijft maken. Daarom wil ik deze pompoen immers zo graag, dan kan ik héél véél potten caballo d'angel maken voor mijn lief. Ik ben geenszins van plan om er vegetarische haaievinnensoep van te maken. Quote Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.
Flup Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 @BasMar ik weet 100% zeker dat ik het over de door jouw gezochte pompoenzaden heb. De zaden die ik van de vijgenbladpompoen heb zijn zwart en de zaadgoedvereniging waarvan ik de zaden heb, is wel een goede. De foto's van uit het boek wat ik heb genoemd tonen de vijgenbladvorm en zwarte zaden van de pompoen. En de teler van de zaden heeft ook verteld dat de plant tweejarig is. Heb hem verder niets gevraagd, want ik was meer geinteresseerd in de vijgenbladvorm dan de pompoen zelf. Daar was de teler duidelijk over, die pompoenen zijn niet smakelijk. Een woekerpompoen is op zich wel makkelijk, zeker als de oogst ook groot is. De vraag is alleen, heeft deze pompoen ook zoveel water nodig als een gewone pompoen? Zo ja, dan is de soort voor mijtoch minder interessant, gezien de lange droge zomers van de afgelopen paar jaar. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 (aangepast) De zaden zijn donker. Maar zou kunnen dat door vroeger oogsten het vlees anders is in de pompoen? Ook kwa smaak? De jonge zaden zijn wel wit We praten allemaal over de : Cucurbita ficifolia 30 maart 2023 aangepast door Kruidenvrouwtje Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Flup Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Zaden van de vijgenbladpompoen (oogstjaar 2022): Quote
BasMar Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 @Flup In ieder geval zwart. De mijne zijn wel veel platter, misschien meer gedroogd. Op deze website (van een bedrijf in de buurt van San Francisco) : Chilacayote (meerjarige squash) – Planting Justice kun je lezen dat de pompoen zelfs vele jaren kan groeien en en vruchtgeven, maar.... alleen in gebieden waar er geen vorst is. Jouw kweker en de samensteller van je boek heeft kennelijk de klok wel horen luiden, maar ja die klepel....? Langer dan twee jaar zelfs én ook meerdere jaren vruchtdragend, maar niet in Duitsland en Nederland vanwege de vorst maar één jaar. En ja, de pompoen heeft veel water nodig, net als andere pompoenen. @Kruidenvrouwtje Smaken verschillen, over de hele wereld ( Azié, Amerika, Latijns-Amerikaen Zuid-Europa) wordt hij volop gekweekt om de heerlijke snoeperijen en gerechten die ermee te maken zijn. Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we zelf kiezen of we een Cucurbita ficifolia in onze tuin willen. Voor welk doel dan ook. Quote Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.
acpronk Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Zaden zijn onrijp inderdaad wit, en rijp zwart. Tussendoor verkleuren ze via bruin.De plant is in Nederland eenjarig, vanwege de vorst gaat deze dood. Buiten Europa heb ik er geen ervaring mee, maar het zou me niet verbazen als die inderdaad meerjarig is. De plant maakt (als er de kans voor is) onder elk blad wortels aan, dus in theorie kan de plant kilometers lang worden.Ik kan me niet heugen dat de plant plagen had, hooguit bladluizen, maar daar lieten mijn planten zich niet door intomen.Sommige bevruchte bloemen groeien niet uit tot volwaardige vruchten, maar sterven onvolgroeid af. Ik weet niet waar dat door komt, mogelijk een teveel aan vruchten tegelijkertijd of droogte. Nou zit ik op klei met het grondwater op een halve meter, maar de toplaag kon wel aardig droog worden. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.