Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Oke, met voor het eerst een grotere oppervlakte dan wat moestuinbakjes ben ik me aan het inlezen in ‘echte’ moestuinvragen als bemesting, wisselteelt etc. Dat valt nog niet mee. Maar één ding snap ik echt helemaal niets van. Voor zover ik goed begrijp, valt prei onder de bladgewassen. En dan zijn de meeste schema’s met 6 jaren wisselteelt, of soms 4. Máár er wordt óók gezegd dat dat waar prei heeft gestaan, er de jaren daarna geen allium achtige mag staan. Hoe dan? Als je prei met blad mee laat wisselen? Ik raak ook in de warvan de plek van de ui. Die is soms in de ene en dan in de andere groep. En bosui - waar hoort die?

Allemaal alliums. Zal ik ze gewoon niet kweken, lol.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vind het zelf beter/makkelijker om wisselteelt per plantenfamilie of geslacht aan te houden. Daarmee alle Alliums gelijk door rouleren (knoflook, prei en ui), hetzelfde verhaal voor de schermbloemigen en kruisbloemigen. Aardbeien elke 2-3 jaar naar een ander vak. Aangezien de meeste schimmel- of bacterieziekten en plaaginsecten op dezelfde families en geslachten parasiteren. 

Zo heb ik bijvoorbeeld jaarlijks last van de preimineervlieg in de knoflook, prei en uien. Alleen bij de knoflook is de aantasting minder erg, voornamelijk in de schacht en buitenste bolvliezen, gelukkig (nog) nooit in de tenen zelf. Bij prei en uien is dat lastiger. Overigens heeft wisselteelt geen enkele invloed op het voorkomen of tegengaan van plaaginsecten zoals de uienvlieg en preimineervlieg. Dat is puur om de druk van aaltjes, bodemziekten en -moeheid tegen te gaan. Bij de kolen bijvoorbeeld altijd enkele exemplaren met knolvoetaantasting tijdens de oogst, daar kan dan eigenlijk 8-10 jaar of langer geen koolplant meer groeien.

Geplaatst:
  • Auteur

Tnx Stan. Ik denk dat ik dat zo ook ga doen. De vorige gebruiker van dit perceeltje heeft me oude bakken nagelaten, houtranden om gebiedjes eigenlijk. Perfect voor een beginner. Maar helaas stonden in vrijwel alle bakken prei. Hoe dan? Daar gaat mijn idee van wisselteelt…

Enfin. Ik begin dit jaar maar met prei in één van de twee bakken waar dat níet in stond. Ik heb ook geen idee wat hij er verder in heeft gehad dus op hoop van zegen hebben we overal oude paardenmest overheen gedaan en ondergewerkt. En dan volgend jaar op hoop van zegen een andere plek voor de prei. Jammer dan als het mislukt. Er lagen ook npg oude netten voor over de bakken op het preceeltje. Geen idee of die fijnmazig genoeg zijn om de preimineervlieg tegen te houden. Dit zit toch al in de aarde of niet? Dan heeft een net ook weinig nut. 

Of we kolen willen/durven… ik hoor zoveel ellende. Ik geef de voorkeur aan broccoli, palmkool etc. Veiliger en makkelijker te telen. Als we het vak niet vol krijgen doe ik er wel wat anders nog bij. 

Geplaatst:

Op zich kan het geen kwaad om eens 2 jaar achter elkaar op hetzelfde stuk een Allium te zetten, of vorig jaar wel en dan volgend jaar weer. De oogst mislukt niet meteen. Tenzij je duidelijk al kwalen had, dan is het een ander verhaal.

Met kolen net zo, hoeveel (on)kruiden zijn er wel geen familie van de kool. Of bladgewassen.

Geplaatst:

Ik maak zeg gebruik van no-dig en gebruik insectengaas en verschillende soorten gier. Door je bodem in optimale conditie te krijgen wordt de plaagdruk veel minder en is wisselteelt veel minder noodzakelijk. Ik wissel alleen de kolen (aardappels doe ik niet). Check anders ook de filmpjes van Charles Dowding, hij doet niet aan wisselteelt en heeft een commerciële market garden met hoge opbrengsten, geen gif en zonder te spitten. Mij bevalt de methode enorm, wellicht kan je er inspiratie uit halen. 😉👍

Geplaatst:

Ik doe niet aan blad-, vrucht- en ander gewassen, maar net als Stan W kijk ik naar families. En dan met name solanum (aardappel, tomaat, peper) en brassica (kolen, radijzen, mosterdblad en nogwat). Daar probeer ik zoveel mogelijk mee te schuiven. Op onze volkstuinen is er bijv. knolvoet maar ik heb gemerkt dat bladkolen, bloeikolen en knolkolen daar toch minder last van hebben dan sluitkolen. Verder zet ik juist heel veel door elkaar en ik heb aardig wat vaste groentensoorten en fruit. Gewone uien en prei kweek ik niet, maar oerprei, bieslook, olifantenknoflook, stjansui en boomui wil ik wel een paar jaar op dezelfde plek kweken.

Geplaatst:
  • Auteur

Tnx voor de tips. We hebben nog niet helemaal helder wat we precies wel en niet willen telen. Maar we hebben voor drie bakken insectengaas dus prei, wortel en kool zou moeten kunnen.

@MSDGik ga zeker die filmpjes eens bekijken! Nu eerst zorgen dat de basics er op tijd in komen, deze week koolplantjes de grond in (van de kweker, lekker makkelijk) en aardappelen voorkiemen zodat die ook de grond in kunnen. 

Hoe werken mensen er nog bij 😛

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic