Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor degeen die geen bamboe hebben, of te duur vinden.

Nederland wordt nu overwoekerd door het Japanse onkruid, dat kan je ook gebruiken om bloemstukken te maken.

Deze zijn ook hol van binnen.

Bjna elke sloot staat hier wel vol van.

Dees zijn ook goed te gebruiken in het hotel, eenmaal drof, dan houden ze het wel een paar jaartjes uit, en hetis gratis.

De naam is JAPANSE DUIZENDKNOOP.

gr Mat

Geplaatst:

@Pippi: Dat zou teveel ongebruikte stukken geven, de internodes zijn meer dan 30 cm lang.

Achter dicht. Ja, daarom schreef ik: een laagje (vette klei) van een centimeter dik aanbrengen, en daarin alle bamboepijpjes vastdrukken.

Het vervolg:

De grondverf, en daarna de kit (tuinklei dus) is inmiddels voldoende droog, het hangt nu (richting zuid-oosten):

2017042515435900160401493128069.jpg

In het andere vak ga ik wat dennenappels of zo doen. met een stukje volieregaas ervoor. Even langs een buurvrouw -ik weet dat ze vogeltjes houdt- gegaan. Ze had inderdaad een restje gaas, én zelfs dennenappels! Dank aan buren M. en G.

Nu helemaal af dus. Maar liefst ongeveer 130 hotelkamers. Geen kleinschalig, gezellig familiehotel, meer een Holiday Inn. Dat zal die insecten niet uit maken.

(Klei als montagekit: zo kan ik -als het er ooit van komt- de boel makkelijk grondig schoonmaken voor in een volgend seizoen. Alles losmaken, overal even de boor door, en opnieuw kitten met klei. Kamermeisje 2.0).

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Het is mooi gedaan en goed bedoeld, maar misschien dat schoonmaken beter aan de bijen zelf overlaten?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ze in die pijpjes overwinteren.

Het is ook niet nodig, want hier komen ze elk jaar terug om hun eitjes te leggen, al zeker 15 jaar in dezelfde 'hotels'.

De meeste bijensoorten verpoppen pas na hun winterslaap tot bij. Bij enkele soorten, waaronder de Ranonkelbij blijft een deel van de rustlarven meerdere jaren “in winterslaap”, vooraleer ze de metamorfose tot bij ondergaan.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, ik weet dat de nieuwe bijen pas in het volgend voorjaar uitvliegen. Schoonmaken (als nodig) dus pas dan. Ik meen nu te zien dat de laatsten nog moeten uitchecken (of dood zijn), en dat er al nieuwe aan het inchecken (eieren leggen) zijn. Schoonmaakmoment zal dus lastig zijn. Maar goed: de klei maakt het wel mogelijk, en verder geeft klei geen rare geurtjes zoals montagekit.

Dat van de ranonkelbij wist ik dan weer niet. Maar helemaal geen boterbloemen hier, dus waarschijnlijk ook niet die boterbloembijen ...

Geplaatst:
Voor degeen die geen bamboe hebben, of te duur vinden. [...] JAPANSE DUIZENDKNOOP.

Leuk idee.

Een steviger alternatief is berenklauw. Wel uitkijken met die laatste: het sap is blarentrekkend

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Mijn eigenbouw hotel begint gasten te krijgen. Dat duurde even. Bij het oude hotel ernaast was het eerder een drukte van belang. Pas later begreep ik dat de mannetjes wachten op het ontwaken van de vrouwtjes, en dat vrijwel direct daarna er gecopuleerd wordt.

Nu, er is nog ruim voldoende plek:

2017060111144649321496344178.jpg

Wel valt me op dat er vaak insecten bij zitten die de lege kamers inspecteren, ze lijken een beetje op een vliegende mier:

hotelsluipwesp44151496344115.jpg

Die roven waarschijnlijk de eieren en/of het eten uit de nesten in aanbouw.

(Als iemand weet welk insect dat is?)

Vandaag trouwens een paginagroot artikel over wilde bijen (on line alleen toegankelijk voor abonnees). Leuk, maar niet heel interessant, op een paar dingen na:

- Wilde bijen vliegen ook bij lagere temperaturen (als de honingbijen lekker binnen blijven)

- Wilde bijen hebben geen korfjes (stuifmeel opbergzakjes). Alles plakt aan de buik, dus veel meer kans op bestuiving.

- Kwekers van o.a. blauwe bessen zetten de hotels met cocons in de winter in een schoenendoos in de koelkast (gewoon, naast het bier en zo). Op het juiste moment halen ze ze eruit, zodat de bijen uitkomen op het moment dat de bessen bloeien.

• Like 1

Geplaatst:

Henk, zijn dat geen zwarte bijen? Bij mij vliegt soms iets wat daar op lijkt op gaatjes in de muur.

Ik maak me trouwens een beetje zorgen over mijn wilde bijtjes want ik zie ze niet meer. Ik weet dat ze allemaal een eigen vliegperiode hebben, maar ik kan me niet herinneren dat het ooit zo dood- en doodstil was rond de bijenhotelletjes.

Hommels zie ik nog wel, maar nul bijen op dit moment.

Geplaatst:

Lijkt me een goeie vraag voor het insecten identificatie topic Henk Speets weet het vast wel. Denk dat het een sluipwesp is. Leggen eitjes in de larve van de hotelbewoner. en die uitgekomen eitjes leven dan van de nog levende larve, en groeien mee en eten hem van binnen uit op. zoiets óók goede bestuivers trouwens hoor.

• Like 1
  • 4 weeks later...
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Vandaag de bouwplaats beetje opgeruimd, al snel werd ik afgeleid van al dat afval, pallets, stenen dakpannen en hout.

Tjaaaa opruimen maakte plaats voor het maken van een insektenhotel. 2017122116125462231513874707.jpg2017122116083377581513874729.jpg

Natuurlijk nog lang niet af, aanvullen met hout, bamboe, denneappels etc etc.

Maar in elk geval al wat zaken uit de container bespaard.

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

De vrouwelijke gasten worden wakker, en checken uit. Ze worden opgewacht door mannetjes, en die komen niet om de koffers te dragen ...

(11 april 2019, 12:16 uur)

Voor een goed beeld de volledig scherm modus aanklikken (rechtsonder in video)

Mijn insectenhotel blijkt prima te werken!

(Een ander hotel, niet zelfgemaakt, hangt in dezelfde richting (ZO), daar is nog geen activiteit te zien. Wellicht omdat dat eerder in de schaduw komt, door een luifel. Straks hang ik dat een halve meter lager.)

Hoe ik dit hotel gemaakt heb: post343261.html#p343261

• Like 1

Geplaatst:

@Henk, wat ik wel eens begrepen heb, is dat als de diepte van je gangen ( diepte kastje ) rond 10cm of zelfs minder zou zijn, dat je dan alleen mannetjes krijgt. Dan worden er alleen mannetjes gelegd. Het stokje moet zeg maar 15cm of dieper zijn, Alleen de achterste wordt een vrouwtje, alle daarvóór gelegde zijn een mannetje. Die kruipen als eerste er uit en wachten dan dat het vrouwtje als laatste er uit komt ( kan dagen tot een week duren, ook afhankelijk van het weer )

Vraagje. Ik zie ook al die dennenappels. Voor welke insecten zijn die bedoeld ? Ik zie dat wel vaker bij insectenhotels, maar weet niet waarvoor dat dient. Weet jij of iemand dat ?

Geplaatst:

Denneappels zijn voor lieveheersbeestjes en gaasvliegen.

Leuke info, over relatie diepte bamboestokjes en geslacht van de bijen. Dan worden er bij mij alleen mannetjes geboren, want lengte van de stokjes is max. 10 cm

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
@Henk, wat ik wel eens begrepen heb, is dat als de diepte van je gangen ( diepte kastje ) rond 10cm of zelfs minder zou zijn, dat je dan alleen mannetjes krijgt. Dan worden er alleen mannetjes gelegd. Het stokje moet zeg maar 15cm of dieper zijn,

Ja, dat heb ik ook ooit ergens (maar waar ook alweer?) gelezen. Andere bronnen reppen daar niet over.

Mijn filmpje toont dat veel mannetjes geïnteresseerd zijn (door geur?). En ook dat er een paar bijen genomen worden door vele mannen. Die paar bijen zullen dan wel vrouwtjes zijn.

Waar die dennenappels voor zijn? Kopieergedrag: ik zag dat bij andere hotels. Of dat werkt voor o.a. lieveheersbeestjes, dat heb ik nog niet kunnen constateren.

Alleweg: gezien de prima resultaten (filmpje) ga ik t.z.t. nog een tweede hotel maken.

Geplaatst:

Leuk stukje over de rosse metselbij

Hierin ook geen relatie met de lengte van de bamboestokjes en bevruchtingsstatus van de eitjes:

" In de voorste cellen van de nestgang liggen onbevruchte eitjes. Daar komen de mannetjes uit. Achterin liggen de bevruchte eitjes waar de vrouwtjes uit komen."

De bij zal zelf wel kunnen inschatten hoeveel resp. bevruchte en onbevruchte eitjes zullen worden gelegd in een bamboestokje

Met alleen mannetjes gaat de soort het niet redden.

• Like 1
Geplaatst:

lol Die link is bedoeld om de onzin informatie verder te stapelen Henk ?

Delen van hetgeen hij zegt klopt ook wel hoor, daar niet van. Maar een paar onderdelen welke hij verteld zijn al gelijk de meest oppervlakkige nonsens he ?

"hoe dieper het eitje, hoe meer kans dat er een vrouwtje uitkomt" Iets met klepel en klok denk ik.

"92% van de bijen vliegt je hotel voorbij" . Nou nee, het is nog sterker: 95% van de bijensoorten komen helemaal niet in jouw tuin voor en zijn er nog nooit geweest en zullen er ook nooit komen.

En dan de laatste shot. Heerlijk. En dat moet natuurlijk het bewijs zijn, dat er zelfs voor de luie laissez faire tuinbezitter nog hoop is ?

De soort welke op het laatst te zien is bij het drukbezochte hotel, is de rosse metselbij. Meest algemeen, komt overal wel voor, minst kritisch kwa te bieden nestmogelijkheden. Die leggen eigenlijk op de gekste plaatsen wel hun eieren.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...