Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodembedekker


Saffier

Aanbevolen berichten

Het is niet dat ik een hekel aan schoffelen heb. Maar op sommige plekken kom je wat lastiger bij. Dus mijn vraag is eigenlijk of jullie tips en goeder ervaringen hebben met lage bodembedekkers die geen onkruid doorlaten.

Ik had van iemand een tip en bijbehorend stekje gekregen van 'slaapkamergeluk' en heb deze voor de raam in een pot staan. Maar deze woekerd helaas niet zo erg als dat erbij vermeld werd. Die zou wle maar 7cm hoog worden dus op zich ideaal.

Wat is voor dit doel geschikt? (ne wat doe ik evt fout mbt het stekje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraag is op zich wel duidelijk, en er valt ook wel een antwoord op te geven , als je ook nog even wil aangeven om wat voor stuk tuin het gaat. Dus: is het schaduwrijk , juist zeer zonnig ? heet zelfs in de zomer ? Droog ? nat ?. Welke grondsoort ? allemaal van belang voor een beeetje advies of hulp.

 

Slaapkamergeluk lekker in de slaapkamer houden. Totaal ongeschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk. Mijn achtertuin is helaas niet meer zo heel groot. Maar ik heb er wel nog grote ambities mee

De schuur staat vrijwel pal op het noorden en deze foto is zojuist gemaakt. Wat je ziet is dus de namiddag zon. Gezien de ligging komt er dus niet ontzettend veel zon. Hoewel het er in de zomer best warm en licht kan zijn.

De grondsoort is erg vaste zware donkere grond. Nu een keer omgespit. Waar mijn huis nu staat was een aantal jaar geleden nog een productief aarbeienveld. Naar mijn zin wel wat te nat helaas. Ik heb al flink wat gaten geboord om door de vaste grond heen te komen in de hoop dat het helpt.

7771882.jpg

 

Verder nog een vraag over mijn acers. Links op de foto zie je een Acer Palmatum staan. Deze is samen met de rest van de familie geplant in november maar de linkse (vooraan) is door de herfststorm half omgewaaid. Ik had hem toen aan de shutting gesnoerd in de hoop dat hij recht bleef staan maar op advies van, heb ik hem vandaag voorzichtig uitgegraven en opnieuw geplant op dezelfde plek in de hoop dat hij dezze keer recht blijft staan en flink wat wortels kan schieten. Gaat dit ook lukken of had ik er beter af moeten blijven?

(eigenlijk kan ik ook nog wat tips gebruiken mbt de aanplant voor een druif en kiwibes maar misschien moet ik daar een ander draadje voor openen om niet alles door elkaar te laten lopen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je best veel zon hebt hoogzomer. Heet zelfs. Mooi hoor dat huisje achterin .

 

als je op zand zit.... weet ik echt niet. ( zwart is een kleur ) maar ook wel op klei : geranium macrorrhizum. Is een mooie en best lang bloeiende bodembedekker, die de grond goed afsluit. 6-7 op 1 m2 zetten, geen echt duur plantje. en groeit lekker weg. Wordt het ergens teveel, gewoon trekken. en weg is ie. Kan verschillende gronden verdragen. In de zon bloeit ie meer , maar in schaduw doet ie het ook.

 

Verder ? Pachysandra. Saai ding. maar doet het onder echt moeilijke omstandigheden ook nog goed.

Tiarella, Heuchera, Sagina subulata, in de zon: Tijmsoortjes: duurt ff voordat dat zich goed sluit , maar werkt wel goed.

Er is trouwens zoveel meer. Ik zou het wel weten.

Maar die Macrorrhizum is wel echt een tip denk ik. Maak je er een mooi grondje van eerst, met wat bosachtige bodem , kan je geranium nodosum nemen , bijna wintergroen , en een lang bloeiend licht lila-blauw bloemetje. Heel aardig !

 

vraag maar verder hoor.

ow ja . die Acer. Mja. ligt eraan of het klei is ? Dan heeft dat ding een probleem hoor.

Niet in de volle zon zetten , hij staat bij jouw redelijk beschut tegen wind , das wel goed

compostlaag aanbrengen onder de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad heet worden in de tuin. Heb het huisje zelf gebouwd afgelopen zomer dus ben er wat liters vocht kwijtgeraakt...

In ieder geval hartelijk dank voor de waardering.

 

De Macrorrhizum ziet er inderdaad mooi uit. Alleen wordt deze iets van 25cm hoog las ik. Ben bang dat het afbreuk doet aan mijn (naar mijn gevoel) erg kleine tuin. Was eigenlijk op zoek naar een bodembedekker die wat dichter bij de grond blijft. het liefst onder de 10cm. Misschien dat ik de geraniums dan in wat minder aantallen aan de voorzijde plant. De nodosum is ook erg mooi.

 

Die Sagina subulata vind ik trouwens ook wel echt heel leuk. Lijkt net alsof je een winterdekbed met bloemetjesprint in je tuin gelegd hebt.

 

Mbt de grond. Hij is niet echt zwart. Met zwaar bedoelde ik denk ik meer de structuur. Het is erg vaste compacte aarde. Komt waarschijnlijk ook wel door het vocht wat er nu allemaal in zit. In de winter had ik meer aan een speedo dan aan een hark. Verder ben ik met het uitgraven van de fundering (lees diep graven) geen klein tegen gekomen. De grond wil wel graag hopen en klonters vormen als je hem omspit. Weet niet echt hoe ik het beter moet uitleggen.

Ik hoop in ieder geval niet dat de acers een probleem hebben. Vind de bomen zo mooi. Overigens weet ik niet welke ondersoorten het zijn van de palmatum. Ze hebben namelijk afwijkende herfstkleuren.

In de voortuin heb ik er nu ook twee staan, deze staan wel in de volle zon in de zomer. Maar ik denk dat dat geen probleem moet zijn. Een buurman heeft namelijk deze al even in zijn voortuin staan (vandaar dat ik zo zo zeker een acer wilde hebben)

7774382.jpg

Vraag me alleen af wanneer de beste tijd is om deze wat bij te knippen. ABC bomen mag je nl niet snoeien tussen december en mei. (ergens gelezen; heeft te maken met worteldruk of zo) Er zit nu nog niet zo'n mooie vorm in de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MEN ! Ik mag toch hopen dat die foto een foto is uit de wervingsgids van 'Bakker' ? Wat een kleur !! Ik ken wel wat acers.... maar ZOOO roze rood ? wauw.. wat een ding.

Maar mooi is niet lelijk.

 

Als je geen klei hebt zal je zavel - veen hebben. En dat is prima voor acers. Snoeien ? mjaa. Ik zou het volle blad afwachten , en dan wellicht iets corrigeren. Maar pas op. Acers van die soorten moet je eigenlijk helemaal niet snoeien ( kan wel hoor ) en hebben hun erg eigen groeiwijze. Maar goed. Als je dat weet en meeneemt in je beslissingen waar de snoeischaar te zetten , dan maar wel he ?

 

Die macrorrhizum wordt max 25 cm ja , maar dat ie met de bloempjes op steeltjes. Nodosum werdt ook zo hoog. 25 cm is voor een vlak nooit echt teveel hoor. En je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

Maar goed. er is erg veel hoor. Lager ook ja. echte bosbes een optie ? Lievevrouwebesdstro ? ( Galium .... 2e naam ben ik ff kwijt ) galium vernum of verus oid ) = lager.

 

Prachtig gebouwd trouwens. respect !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, niet normaal he!? Ik sta me er elke herfst weer aan te vergapen als ik er langs kom. Maar het is toch echt de boom van de overbuurman. Mag van mij zo in de catalogus.

Ik ben eigenlijk al een hele poos aan het twijfelen of ik even aan de deur zal gaan. Het huis staat te koop en weet niet hoe gehecht ze aan de boom zijn. Zou het zo jammer vinden als het huis verkocht wordt en de volgende eigenaar er een rotstuin van maakt...

 

Anyway.. ik weet dat je acers eigenlijk niet moet snoeien maar sommigen hebben zo'n rare uitlopers. Ik heb mijn acers kunnen halen bij een verlaten boomkweker die met de grond gelijk gemaakt werd. Daar was dus al jaren niets aan gedaan en nu hebben ze een aparte vorm. Ik ga het in ieder geval wel overwegen.

 

Lievevrouwebedstro ziet er ook erg leuk uit. Schijnt ook lekker te ruiken. Ook een plus natuurlijk! Het heet galium odoratum lees ik. Ook dank voor deze tip in ieder geval!

 

Zijn deze bodembedekkers winterhard of moet ik ze elke periode binnen halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de bosaardbei een super bodembedekker : groeit enorm snel alles dicht en je krijgt er nog kleine (maar erg lekkere) boosaardbeitjes bovenop. Is halfwintergroen (dus alleen als het erg koud is sterft het af). En als het teveel woekert, rij je er gewoon met de grasmachine over heen...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kenner ben ik niet. Maar ik heb enkele pogingen gedaan. Mijn ervaringen:

  • Lievevrouwebedstro. Op kleiïge grond. Zuidwest. Werkte goed. Alleen eenmaal per jaar, in het voorjaar, opkomende kiempjes uittrekken. Geeft een wit tapijt aan bloempjes, ruikt inderdaad lekker.
  • Bosaardbeitjes. Op kleiïge grond. Zuidwest. Werkte goed. Alleen in het voorjaar opkomende kiempjes uittrekken.
    Nu heb ik ze onder de frambozen en bessen. Maar nu zit ik op zand. Het duurt hier een jaar of twee/drie voor het voldoende dicht is. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe dicht je plant.
  • Maagdenpalm, diverse soorten en rassen. Ook op kleiïge grond. Mooi plantje, bloeit ook leuk. Maar wel regelmatig onkruid trekken.
  • Penningkruid. Doet het hier niet goed, maar staat te droog.

 

"... Geen onkruid doorlaten ... " zoals je schrijft doet, voor zover ik weet, geen enkel gewas perfect. Dan moet het asfalt of beton worden . Maar als ik eens per jaar alleen even de kiemplantjes moet uittrekken, dan ben ik al heel tevreden.

 

Mooie tuin overigens.

 

Crosspost met Sugar. Zelfde ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn deze bodembedekkers winterhard of moet ik ze elke periode binnen halen?

 

Winterhard allemaal ja. Niet altijd hetzelfde als wintergroen natuurlijk. Vaste tuinplanten elke winter binnenhalen , zou me een gedoe worden. Nee. Laten staan , en blijft jaren mooi. Ook de suggesties van de anderen overigens. Hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Ik ben eigenlijk al een hele poos aan het twijfelen of ik even aan de deur zal gaan. Het huis staat te koop en weet niet hoe gehecht ze aan de boom zijn. Zou het zo jammer vinden als het huis verkocht wordt en de volgende eigenaar er een rotstuin van maakt...
Tip: als je dat werkelijk wil doen, doe dat dan z.s.m.. Als er eenmaal kopers zijn, dan moet de huidige eigenaar ook alle plantjes in de tuin verkopen. Hoe de regeltjes precies zitten weet ik even niet meer uit m'n hoofd, maar zoiets is het.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RvO:

Bedankt voor de tip! Ik ga eens posten wanneer ze thuis zijn. Dan maak ik er wel een leuk verhaal van.

...zou wel mooi zijn eigenlijk!

 

@Bit:

Nee wintergroen hoeft ook niet perse. Inderdaad wel leuk als het het jaar erop weer terug komt. Ik ben nu al elk jaar mijn Natura en Olijf binnen aan het halen. Is al werk genoeg.

 

@RvO:

Dank u dank u. (ik moet er nog wat gaan maken). Maar eens per jaar wat kiemplatjes uittrekken zou geweldig zijn. Afgelopen jaar zeker twee keer per week kunnen schoffelen. Dus dat zou al een hele verbetering zijn! Het enige nadeel van schoffelen tusen verschillende planten is dat je er de vaste planten mee kan beschadigen. De hele tuin met de hand gaan plukken was ook geen optie, dus dit zit er dan mooi tussenin. Als ik geen onkruid zou hebben heb ik ook steeds minder reden om de hele ochtend in de tuin door te brengen dus dat is niet de bedoeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schiet me nog een optie te binnen.

Klimop werkt ook als bodembedekker. Volgens mij wil klimop dan in de schaduw, maar dat weet ik niet zeker.

Je zou het kunnen combineren met klimop die je tegen de schutting laat groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorr de Hedera denk ik dat ik me maar aan ga sluiten bij het onderschrift van Dennislp. Ik heb namelijk al té veel klimop weg moeten halen uit tuinen dat ik nog een goed gevoel heb om het in mijn eigen tuin te zetten. Dat woekerd pas echt!

Maar dat het bodemsbedekt ben ik zeker van overtuigd. Toch bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik kwam op dit draadje terecht wegens het volgende.

 

In onze tuin hebben we veel, heel veel grasland.

Daar loop ik over heen te stampen zonder eens goed te kijken.

Dit grasland bestaat uit verschillende soorten gras, het meeste hoog gras (als ik dat allemaal moet maaien )

Nu viel mij plotseling op, dat er tussen dit gras rode puntjes ontstonden.

Bosaardbeien , heel veel kleine bosaarbeitjes.

Deze blijven erg laag bij de grond, en schijnen aardig te woekeren.

Daarom bedacht ik mij, zou dit niet een "mooie" bodembedekker zijn.

Leveren lekker fruit, zelfs de bladeren zijn medicinaal te gebruiken (als thee tegen van alles en nog wat) en de aardbeitjes zien er best leuk uit.

 

Ik wilde eens informeren of iemand er hier ervaring mee had.

Blijkbaar wel, als ik de reacties van Sugar, RvO en Hansm lees.

 

Ik vind ze momenteel op veel meer plekjes, in het open land, in de halfschaduw , tussen hoog gras etc.

Dit soort is wel een laag soort.

De aardbeiplantjes richten zich niet zo hoog op.

In het bos vind ik regelmatig bosaardbeitjes waarvan de plantjes zich hoger oprichten.

 

Wel moet waarschijnlijk met de bosaardbeitjes ook rekening gehouden worden met het wel en wee (wisselvalligheid) van de combinatieteelt.

Dus zou het (erg) goed moeten gaan met de bosaarbeien als bodembedekken tussen/naast stambonen, (veld)sla, tijm, tomaat, borago,spinazie,radijs,peterselie,prei, sperziebonen en knoflook uien.

Maar minder goed, danwel slecht tussen /naast komkommer, koolsoorten, spruiten, bloemkool en broccoli.

 

Sugar schreef:" Is halfwintergroen (dus alleen als het erg koud is sterft het af)"

We hebben hier de afgelopen winter minus 23 gehad, zo te zien hebben het er veel overleefd.

We zitten hier niet zo hoog , slechts zo'n 400 meter boven NAP, maar de winters zijn hier streng.

Blijkbaar overleven ze wel.

Het kan zijn dat er steeds sneeuw lag tijdens de grootte koude.

 

RvO schreef dan weer:"Alleen in het voorjaar opkomende kiempjes uittrekken"

Bedoelt u daar de uitlopers mee?

En waarom zou ik dat doen?

Ik wil immers dat ze woekeren, en blijkbaar leveren ze toch nog genoeg aardbeitjes op.

Dagelijks een lekkere bak vol

Of bedoelt u wat anders?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

RvO schreef dan weer:"Alleen in het voorjaar opkomende kiempjes uittrekken"

Bedoelt u daar de uitlopers mee? ... Of bedoelt u wat anders?

Nee ik bedoel de kiemplantjes van het "onkruid". En eenmaal per jaar is misschien wel wat aan de optimistische kant. Twee keer per jaar is een betere schatting. Aan de aardbeiplantjes zelf doe ik eigenlijk vrijwel niets, behalve af en toe wat dood blad er uithalen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voorbeeld van een tuintje waar veel tijmsoorten als bodembedekker worden gebruikt:

 

p101003780071340576177.JPG

 

Let wel, niet alle tijm is even winterhard maar in praktijk valt het best wel mee. Hoogte varieert van soort tot soort. Zeg maar van 3 tot en met 30cm maximaal.

Kleuren: wit, lila, paars, roze.

In deze tuin gecombineerd met allerlei salies, origanos, lavendels, hyssop, bergsteentijm, bonenkruid (kruipend) en rozemarijnsoorten van rechtopgaand tot kruipend enz.

Wel altijd ervoor zorgen dat deze soorten in volle zon staan. In de schaduw van een hogere struik zoals de buddleja lukt nog maar geen zon betekent onherroeplijk wegkwijnen.

Een tijmpje dat vlot flinke pollen vormt maar merkelijk hoger is dan vaak wordt opgegeven (15 cm ipv van 5cm) is de wilde tijm of serpollet. Vooraan in de border van de tweede foto, nog net niet in bloei.

 

 

p101003523821340576860.JPG

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kustlijn: Thx. De keukentijm (wintertijm voornamelijk) staat in de border links (net niet op de foto) tussen de lavendel. Daar deel elk jaar ettelijke tassen vol van uit aan de buren.

 

@Saffier: uit wat je schrijft: zuidelijk Nederland + kluiten e.d. meen ik op te maken dat de (onder)grond eerder leemgrond is. Kan dat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kustlijn. De wilde aardbij , of bosaardbei, is volledig winterhard. Alleen bij echt strenge vorst is het niet meer wintergroen. Ligt er ook aan of er sneeuw ligt trouwens. Maar ze komen steeds weer terug ja. Prima bodembedekker. Eenmaal gesloten heb je er geen omkijken meer naar. Misschien 1x per jaar es maaien. Het kan wel woekeren, maar dat wil je

 

Tijm is een heerlijke bodembedekker. Eenmaal een gesloten dek gevormd, dan heb je ook daar bijna geen omkijken meer naar. Ook 1 of 2x maaien misschien ( doe ik zelf 2x per jaar. Blijft het wat lager, bloeit rijk aan frisse planten en het maaien is echt een groot genot. Alleen daarom zou je dat al moeten doen. Liefst volle zon , en geen zware natte gronden. Op hellingen is het helemaal ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Bit voor de aanvulling.

Ik denk dat ik de wilde aarbei maar eens ga helpen met "woekeren".

Door ze aditief te zaaien.

Zijn er aan te bevelen soorten?

 

 

En hoe zit het met tijm, is deze winter hard?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...