Kevins Moestuin Geplaatst: 7 mei 2023 Auteur Geplaatst: 7 mei 2023 @Frank Houweling prachtige bomen. Quote
Stan W Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 (aangepast) Op 6-5-2023 om 16:55, janterharmsel zei: Aatree heeft inderdaad een groot assortiment. Maar heeft ook een zeer grote foutmarge wat betreft de soorten die ze leveren. De laatste paar orders klopte bijna de helft van de geleverde soorten niet. Kan ook niet zeggen dat ze erg sympathiek reageren op vragen. De meeste soorten lukte het mij nog wel om achteraf te achterhalen wat het dan wel is. Maar als dat niet lukt en je gaat vragen stellen of levert vruchten af voor determinatie dan krijg je de vraag waarom je denkt dat het niet het gewenste soort is en dat de vruchtvorm echt wel lijkt op de gekochte soort. (Zabergau renette gekocht, volgens mij is het Zuchalmaglio renette, maar ben niet zeker) In het verleden ook een keer discovery gekocht die wel erg laat afrijpte, dat zou komen doordat de bomen uit de koeling kwamen, dit bleek rubinola te zijn, fantastische appel trouwens. Toen ik de laatste keer dus wilde uitbreiden heb ik o.m. 5 rubinola besteld, blijkt dus weer iets heel anders te zijn, erg ziektegevoelig rode herfst(?)appel. Ook ooit 2 keer over ecolette besteld, eerste keer weet ik nog steeds niet wat het was, boompje geruimd. 2e keer zijn het volgens mij reglindis, ook geen slechte soort maar niet wat ik hebben wou. Hoe kun je erachter komen of een geleverde cultivar wel/niet het ras is wat op het label staat? Heb afgelopen winter namelijk wat 2-jarige appel- en perenbomen bij Aatree gekocht. Geen patio of zuilbomen overigens. Gewoon laagstam peren op Kwee A en appels op M26 en M7. Aangezien de jonge boompjes vrijwel alleen vegetatieve kenmerken vertonen. Zat wel wat bloesem in maar slechts van enkele gemengde knoppen. Daarom is determineren voor mij op het moment nauwelijks te doen. Het blad en hout van alle rassen die ik heb staan ziet er nagenoeg hetzelfde uit. Bij de appels zit er nog het meeste verschil in. 7 mei 2023 aangepast door Stan W Quote
Roland Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 7 uren geleden, Frank Houweling zei: Ik heb gisteren nog wat leuke fotos van de sensations in onze showtuin gemaakt. Op welke onderstam staan deze? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.