Jump to content

Probleem met algen bij slootwaterpomp

iamcj

Recommended Posts

Posted (edited)

Hai,

ik heb een beregeningsinstallatie aangelegd in combinatie met een slootwaterpomp. In de sloot hangt horizontaal een twee meter lange geperforeerde pvc buis. Probleem is dat er weinig stroming in de sloot is en de sloot zeer ondiep is, ca. 20 cm ter plaatse van mijn pvc buis, tot max 50 cm in het midden van de sloot. De pijp was na 1 week dan ook volledig verstopt met algen. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Wat ik zelf heb bedacht is een zwembad zandfilter voor de pomp  zetten, maar geen idee of dat gaat werken. De tweede optie is zelf iets van een filter maken met iets van fijn gaas wat ik regelmatig kan reinigen of vervangen.

alle suggestie zijn welkom!

Edited by iamcj

Posted (edited)

Het lijkt erop dat je een probleem hebt met algen die je geperforeerde PVC-buis in je beregeningsinstallatie verstoppen. Er zijn een paar oplossingen die je kunt proberen:

Zandfilter: Het idee om een zwembad zandfilter te gebruiken voor je pomp is het overwegen waard. Een zandfilter kan helpen bij het verwijderen van algen en andere deeltjes uit het slootwater, waardoor je PVC-buis minder snel verstopt raakt. U kunt bijvoorbeeld een goede pomp gebruiken [link verwijderd] ik denk dat hij zal helpen. Of is er een andere optie: Fijn gaasfilter. Je kunt ook overwegen om zelf een filter te maken met fijn gaas. Dit kan helpen om de algen tegen te houden en voorkomen dat ze de PVC-buis bereiken. Het gaas moet regelmatig worden gereinigd of vervangen om de doorstroming te behouden.

Edited by Jorg
Link verwijderd - geen toegevoegde waarde en mogelijk linkspam

Wij hebben meerdere lagen panty voor de opening van de slang. Gaat bij ons ongeveer 2 jaar mee. Dan een nieuwe panty nodig of restant van de vorige. 60 denier.

17 hours ago, Sophia0110 said:

Het lijkt erop dat je een probleem hebt met algen die je geperforeerde PVC-buis in je beregeningsinstallatie verstoppen. Er zijn een paar oplossingen die je kunt proberen:

Zandfilter: Het idee om een zwembad zandfilter te gebruiken voor je pomp is het overwegen waard. Een zandfilter kan helpen bij het verwijderen van algen en andere deeltjes uit het slootwater, waardoor je PVC-buis minder snel verstopt raakt. U kunt bijvoorbeeld een goede pomp gebruiken [link verwijderd] ik denk dat hij zal helpen. Of is er een andere optie: Fijn gaasfilter. Je kunt ook overwegen om zelf een filter te maken met fijn gaas. Dit kan helpen om de algen tegen te houden en voorkomen dat ze de PVC-buis bereiken. Het gaas moet regelmatig worden gereinigd of vervangen om de doorstroming te behouden.

Haha bedankt chatgpt, dat had ik zelf ook al geprobeerd en zo op het zandfilter gekomen

• Thanks 1

2 hours ago, Mellie said:

Wij hebben meerdere lagen panty voor de opening van de slang. Gaat bij ons ongeveer 2 jaar mee. Dan een nieuwe panty nodig of restant van de vorige. 60 denier.

Bedankt voor de tip!