Swa Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Het gaat hier over zogenaamd 'grijs' water enkel van douche en bad. Geen (af)wasmachines of afloop uit de keuken, en zeker niet het 'zwarte' water van het toilet. Nu loopt dit water gewoon naar het riool en misschien kunnen we dit toch beter in de tuin gebruiken. Ik ben dus op zoek naar praktische ervaring met het gebruik van dit grijs water in de plantentuin, vooral tijdens de zomermaanden. Niet persé in de groententuin, maar misschien wel onder fruitbomen. Het is niet de bedoeling om dit water opnieuw bruikbaar te maken door het door één of ander zuiveringsproces te sturen. Quote
rorror Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Zolang het biologische zeep is lijkt het me geen probleem. Dus geen synthetische geur/kleur stof, of detergenten(lost vet op). In hele droge periodes doe ik een druppeltje bio zeep in het water. Dit zorgt er voor dat de oppervlakte spanning verlaagt wordt, en dus makkelijker uitgedroogde grond bevochtigd. Ik heb zelf nooit slecht effect gezien van wat zeep bij de planten. Badwater bevat ook bacteriën, dus zou het niet over eetbare planten heen gieten. Wat meer info: https://nl.ezgardentips.com/how-to-use-bath-water-to-water-plants-20826 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 13 juni 2023 Geplaatst: 13 juni 2023 Ik heb jarenlang in droge zomers het spoelwater van de wasmachine gebruikt voor de tuin. Zolang je afbreekbaar wasmiddel gebruikt is dat geen probleem. Het was wel altijd een heel gedoe, maar ik had toen meer tijd. Ik had een lange flexibele slang die ik aan de afvoerslang van de wasmachine kon koppelen. Buiten stonden een paar tonnen voor de opvang. 2 Quote
speets Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 Ik woonde vroeger op een boerderij waar het water uit de keuken op het erf werd geloosd. Ook dat van de wasmachine en de douche. Ik geloof niet of er toen al 'milieuveilige' zeep was. Vanaf het erf liep het de grond en de sloot in en het (on)kruid tierde daar welig. En over die bacteriën: die zitten echt ó-ver-al! Daar moet je niet paranoia over doen. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
woldistel Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 (aangepast) Ik ben ook erg voor de her-invoering van de ondergrondse regenwaterbak. Vroeger was er eentje ingegraven naast elk huis. Je smeet er een emmer(aan touw!!) in en putte water voor de tuin of om de auto te wassen of de stoep te schrobben. Ik ben er mee opgegroeid. Al mijn poedelbadjes als kleuter werden gevuld met dat water. Een paar kuub heel koel regenwater. Edit: een paar kuub in de regenwaterbak dus, niet in het badje. 17 juni 2023 aangepast door woldistel 2 Quote
Swa Geplaatst: 18 juni 2023 Auteur Geplaatst: 18 juni 2023 Dat noemen ze hier een regenwaterput en is ondertussen ook een verplichting bij nieuwbouw of grote verbouwing. Dat ding geraakt hier wel leeg na een maand zonder regen. Ik wil er graag een veel grotere installeren, naast een hoop geld komt daar best nog wat bij kijken. Her en der in de tuin staan er nog wat IBC containers met regenwater en ook die geraken leeg en het is nog maar midden juni. Vandaag, na meer dan een maand droogte, heeft het eindelijk een millimeter of 2 geregend. Dat vult niks bij, heeft het stof van het dak van de kas er niet eens afgespoeld. Heb geluk want we kunnen ook nog genieten van een waterput. Dat is ook niet zo'n grote, op basis van de vorige jaren kwam daar tegen eind juni niet veel meer uit. Dat bad en douche water is tijdens de zomermaanden zeker welkom in de tuin. Nu eens nagaan hoe we dat efficiënt kunnen omleiden. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.