FreyaS Posted July 10, 2023 Posted July 10, 2023 Goeienamiddag Allen, Om even een schets te geven van de situatie, wij hebben 10 jaar geleden een bouwgrond gekocht in de 'druivenstreek' in België, waar toen een immense serre op stond met druivelaars van de daar zeer gekende leopold III-druiven. Nu moest die serre afgebroken worden, omdat we er anders ons huis niet op konden zetten, maar we hebben op dat moment stekjes genomen, en deze geschonken aan allerhande familie, en ook 2 stekjes zelf gepland, en bij mijn schoonmoeder gehouden. Nu zijn deze jaren zwaar verwaarloosd geweest omdat we zelf altijd met de zelfbouw van ons huis bezig waren, en mijn schoonmoeder er niet naar om keek (wat uiteraard ook niet haar verantwoordelijkheid was), maar elk jaar zagen we wel dat er toch nog leven in zat. Nu heb ik ze dit jaar, nu we eeeeindelijk aan onze tuin starten, herplant van de vrij kleine potten waar ze in stonden, naar zeer grote 60 cm diameter potten, en bijna volledig tegen de grond gesnoeid, om eigenlijk nieuw te kunnen starten. Nu hebben ze zich beiden enorm goed herpakt, ik heb op aanraden van mijn schoonbroer aan 1 plant 2 gesteltakken gelaten, en aan de andere 3, en deze zijn al zeker elk meer dan een meter lang. Maar nu is mijn vraag hoe ga ik verder? Ze zijn nog niet opgebonden, maar de bedoeling is ook niet dat ze in deze potten blijven steken, maar dat ik ze in de volle grond uitplant, tegen een omheining waar ze de hele dag in de zon staan. De vraag is nu, moet ik dit jaar nog iets van snoeien doen, of laat ik het zo verder groeien? Indien ik al iets moet snoeien, maakt het dan dit jaar al uit of ik ze daarvoor eerst al in de volle grond heb uitgeplant, of kan dit wachten tot volgend jaar? Mijn bedoeling zou zijn van de ene plant lager tegen de grond links en rechts te leiden, en de 2 e plant op 2 niveaus links en rechts te leiden, daarom dat ik hier 3 takken heb behouden, een linkse, rechtse en een centrale tak, die ik dan zou toppen boven knoppen die dan weer links en rechts zouden kunnen geleid worden. Maar is dat iets dat pas volgend jaar moet gebeuren, en wanneer dan? Het waren natuurlijk wel kasdruiven, maar ik hoop dat, doordat het klimaat hier toch telkens warmer en warmer wordt, ze het buiten de kas ook wel goed zullen doen. De druivelaars van mijn ouders (die ze gewoon wild laten groeien en die mij dus niet kunnen adviseren over de juiste snoei) doen het ook elk jaar beter buitenshuis... Bedankt, Ik zal ook zien dat ik er vanavond wat foto's van kan bij zetten! Quote
fre3ke Posted July 10, 2023 Posted July 10, 2023 Je kan alles laten groeien, of één tak omhoog leiden en bij de andere takken de top uitbreken. De tak omhoog ontwikkelt zich beter dan wanneer je alles nu maar laat groeien. Uitplanten in de volle grond in najaar of winter. Quote
Recommended Posts