Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben bezig me in te lezen in hydroponics, en ik wil er binnenkort mee gaan experimenteren. Het voordeel daarvan is dat je in de winter kunt doorkweken, en dat bovendien veel groentes (met name bladgroentes) sneller groeien. Er zijn diverse methodes, ik ga er voorlopig twee daarvan uitproberen (Kratzky en DWC). Ik plan ook om te experimenteren wat er gebeurt als ik eea in de foliekas opzet (in de winter bedoel ik). Zal wellicht wat extra isolatie nodig hebben., hoewel met de huidige zachte winters misschien niet eens. Moet nog ff nadenken wat de handigste manier daarvoor is. Ik denk in een dubbele emmer met wat stro of wol?

Ik heb bier op het forum gezocht naar berichten hierover, maar die zijn er maar mondjesmaat. Zijn er meer mensen hier die hier mee bezig zijn, of willen gaan, en die het leuk vinden ervaringen en tips uit te wisselen? Bij voldoende belangstelling kan er wellicht zelfs een rubriekje voor gemaakt, net als voor square foot gardening. Bijvoorbeeld een subforum hydroponics en aquaponics. Het zou immers handig zijn als alles hierover enigszins vindbaar bij elkaar staat. En anders is dit voorlopig gewoon het bericht waarin we ervaringen kunnen uitwisselen. 

ik ben benieuwd naar wie hier nog meer mee bezig is….

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 10 maanden later ...
Geplaatst:
Op 20-8-2023 om 01:39, Tanja65 zei:

ik ben benieuwd naar wie hier nog meer mee bezig is….

Heb je er succes mee gehad en hoe heb je het gedaan?

Geplaatst:

Heb hier een 5 liter emmer gebruikt om een augurkenplant te laten groeien.

Was de bedoeling om voeding vloeibaar toe te dienen, met een bruissteentje voor extra zuurstof.

Aftap mogelijkheid, het oude water spoelde ik om de week om, "afgewerkt water" ging in de kamerplanten.

Door te weinig licht strekte de plant binnen een paar maanden wel tegen het plafond en bovenlangs de kamerdeur (was uiteindelijk de bedoeling), maar de plant was heel dun met weinig blad. Geen succes, er kwamen wel vruchtjes aan maar die hebben niet kunnen rijpen voordat de steel afbrak.

Pepers deden het redelijk op kratky hier (in een kast met 1400lm led er boven), maar de smaak viel tegen.

Bladgroente doet het heel prima, maar de hoge vochtigheidsgraad van hydroponics in huis, naast een hoop gevoelige electronica was geen goede combi.

Buiten wil ik het volgend jaar weer proberen met een donker zuurkoolvaatje als "pot", zodra er sprake is van een plantenkas.

Geplaatst:
Op 20-6-2024 om 23:18, RW5 zei:

Heb je er succes mee gehad en hoe heb je het gedaan?

Ik heb ze in overdwars gelegde petflessen in de (open) foliekas gezet (kratsky), met bekers in de flessen (gaten geknipt) en als plantmedium kokosgrond. Ze groeien redelijk, maar niet zoals ze hadden gemoeten. De spinazie doet het beter dan de paksoi.  Ik denk dat ze ook in de kas last hebben gehad van het langdurig te bewolkte weer, en te weinig zonlicht kregen om echt goed te groeien. Daarnaast vonden de naaktslakken ze zelfs op deze hoogte (stellage). Maar ze doen het wel, sort of. Traaaaaag. 

Wat heb ik ervan geleerd: ze hebben echt licht nodig! En de kokosgrond beviel me ook niet. Ik ga de volgende lichting proberen met hydrokorrels, dan moet ik wel de zaailingen iets verder doorkweken denk ik voor ze er in kunnen. en misschien toch naar binnen halen en bijlichten als het weer zo langdurig (maandenlang) bewolkt is. 

Mijn volgende projecten zijn kweken in emmers, en kweken in hydrokorrels in de flessen met bekers. We gaan het zien. Vooralsnog ben ik te gehandicapt om de emmers of andere dingen te kunnen prepareren dus vooralsnog kan ik alleen de hydrokorrels uitproberen. Ik wil ook komende winter wat binnenshuis uitproberen. It’s a learning curve.

En jij? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb het nog niet gedaan. Ik wil stekjes in een bak met water plaatsen en daarin zuurstof door middel van een luchtpomp toevoegen.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...