Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte bladluis op indische kers


Xaleah

Aanbevolen berichten

Goedemiddag!

Ik heb een klein dakterras die dubbel doet als moes- en bloementuin. Gek veel oogst heb ik er niet uit, maar het is wel erg leuk om te doen. Het terras staat op het zuiden dus het wordt er echt waanzinnig warm. De Indische kers is dan ook echt geëxplodeerd en zijn mega grote planten geworden. Het leek mij daarom een goed plan om ze tegen het eind van het seizoen als groenbemester te gebruiken. Alleen zitten er nu echt miljoenen zwarte bladluizen op.
Echt elk blad ziet aan de achterkant zwart. 

Kan ik dit nog steeds als groenbemester gebruiken? Zwarte bladluis is altijd wel een dingetje in mijn tuin, maar dan vooral op alliums. En de Indische kers heb ik geplant als trap crop, dus eigenlijk doet het gewoon zijn werk. 

Wat is wijsheid? Gewoon binnenkort weghalen, versnipperen en in de tuin gooien? Of kan ik het beter eerst even laten drogen zodat de bladluizen dood gaan? Of misschien zelfs maar gewoon weggooien?

Ik heb geen composthoop of wat dan ook, dus het is bij mij normaal altijd echt een gevalletje chop and drop.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het moeten verplaatsen omdat het uit de bakken groeit. Mijn doel is om het dan in de bakken te doen. Anders ligt het te rotten op mijn terras of moet ik het weggooien. Mijn vraag is voornamelijk of het wijs is om planten die zo bedolven zijn onder bladluis in de potten te gaan stoppen in plaats van het weg te gooien ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwarte luis op je alliums  is waarschijnlijk niet dezelfde zwarte als op je Indische kers er bestaan tal van soorten,  doch is het altijd verstandig bij twijfel  om sterk belaagde planten niet als groencompost te gebruiken maar apart te composteren. @Goudsbloempje2, de teelt hier is niet in open land maar op een beperkte ruimte. Een klein tuimelend compostvat, niet mijn voorkeur, maar geeft hoge temperatuur op een beperkte ruimte is misschien hier een optie.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...