Robert56 Geplaatst: 2 oktober 2023 Geplaatst: 2 oktober 2023 Op ons jonge Alkmene boompje zit ineens allemaal witte schimmel noem ik het maar. Zaterdag nog 2 appeltjes geplukt en vanmorgen zitten er 2 takjes helemaal onder. Iemand een idee wat het is en wat ik er evt. tegen kan doen? Quote
Stan W Geplaatst: 2 oktober 2023 Geplaatst: 2 oktober 2023 Lijkt eerder op de appelbloedluis, maar ben daar geen expert in want heb ze zelf gelukkig nog nooit gehad. Vanwege de pluizige uitscheiding van die luizensoort snap ik wel dat je het op een schimmel vindt lijken. Wat overigens ook niet volledig uit te sluiten is. Zou de takjes indien mogelijk wegsnoeien, de appelbloedluis draagt vaak vruchtboomkankersporen met zich mee. Appelbloedluis (bongerdgrooteveen.nl) Appelbloedluizen op fruitbomen | Velt Quote
Robert56 Geplaatst: 2 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2023 Bedankt maar dan wacht ik nog even want als ik de takjes af moet knippen blijft er niets over want we hebben ze nog maar sinds eind juni. Ik heb alles eraf geborsteld met een zeil eronder en alle takjes afgespoten met water. Quote
Stan W Geplaatst: 2 oktober 2023 Geplaatst: 2 oktober 2023 Misschien helpt een oplossing van spiritus met een scheut groene zeep in water ook? Dat zou je dan een keer of 3 kunnen herhalen en wellicht zijn ze dan ook dood. Quote
Robert56 Geplaatst: 2 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2023 Daar dacht ik ook nog over om dat er nog achteraan te doen. Ook hangen er in alle boompjes bloempotjes met stro. Mijn borstel was overigens na alles schoongeborsteld te hebben roodbruin dus lijkt mij idd. wollige bloedluis. Quote
marcelru Geplaatst: 2 oktober 2023 Geplaatst: 2 oktober 2023 Ik heb ze in het verleden effectief bestreden met (plantaardige) olie. Aangetaste gebied helemaal insmeren, dan verzuipen de luizen in de olie. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 3 oktober 2023 Geplaatst: 3 oktober 2023 Belangrijkste tip van mijn kant om hier vanaf te komen: wekelijks herhalen totdat het groeiseizoen in december definitief klaar is. Zo ben ik er in twee bomen vanaf gekomen. De truc is voorkomen dat ze gaan overwinteren in de grond rondom de stam. 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Robert56 Geplaatst: 4 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2023 Van onze leverancier van de boompjes kreeg ik nog de tip die zij ook gebruiken: boompje eenmalig inspuiten met een beetje WD40. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.