Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koffiedik


MH95

Aanbevolen berichten

Dag,,

 

Ik lees dat koffiedik goed gebruikt kan worden als mest. Afgelopen dagen bezig geweest de moestuin te bemesten, van eigen keukenafval verwerkt tot bokashi met daarop een laag compost van eigen tuinafval. Nu zit er aan te denken om de soorten die graag mest hebben nog koffiedik te geven in de moestuinbakken, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Weet iemand mij te vertellen hoeveel gram of kilogram koffiedik ik zou kunnen toevoegen per M2? Zou de koffiedik ook een goede vervanger kunnen zijn van bijvoorbeeld koemestkorrels?

 

Mathijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koffie zal beter opgenomen worden als het verteerd is.

Ik gooi het daarom op de composthoop.

En ja ik nam ook het afval van de grote koffiezetmachine mee in een vuilniszak toen ik nog werkzaam was.

 

Koemestkorrels gebruik ik niet en de hoeveelheid mest/compost is afhankelijk van de al aanwezige voeding in de bodem en welk gewas je gaat telen.

Mais/pompoen vraagt een andere bemesting als boontjes.

 

Gooi je het boven op de grond dan ben je ook afhankelijk van de snelheid van het afbreken door wormen/ micro organismen en vocht.

Als het bij mij op de zandgrond droog is gebeurt er praktisch niets met de meststof boven op de grond.

Dan speelt ook nog de diepte van wortelen mee van het gewas. Het moet de stoffen op kunnen nemen.

 

Flink wat variabelen dus. 

Ga je het zo doen als door jou gemeld hou dan deze variabelen en het resultaat bij in een staatje.

Soms is de uitslag anders dan verwacht is mijn ervaring over de jaren.

 

 

Succes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze pagina is over de opvatting van koffiedik als meststof en een serieuze proef in de praktijk te lezen, waarbij men zeker niet zomaar een aanname doet; maar wel waarschuwt voor de onzekerheden over de lange termijn; omdat het niet zozeer om een meststof gaat maar bodemverbeteraar en dat kost jaren (zie het artikel)

 

Hierboven wordt al vermeld dat er veel variabelen zijn. 

 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

De variabelen zat ik ook aan te denken. Dus of door de compost bij aanbrengen of deze tijd van het jaar, dan zou het toch nog genoeg tijd hebben opgenomen te worden door het bodem leven, maar misschien ontbreekt mij die kennis en valt dat erg tegen.

 

Misschien dan maar door de compost of bokashi blijven toe voegen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bokashi toevoegen aan de composthoop kan ook; het werkt als een versneller. Wel in tussenlagen droog goed (hooi, stro etc.) bijvoegen, anders wordt het (zeker in dit seizoen) te nat. 

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffiedik is voornamelijk stikstof. ongeveeer gelijk aan de koemestkorrels. Fosfor en kalium wat lager.  

 

  N (Stikstof)   P (Fosfor) K (Kalium) Mg (Magnesium) Ca (Calcium)
             
             
Koemestkorrels 2,5   1,4 1,5 0,6 0,6
             
Koffiedik 2,3   0,06 0,6 0 0

 

 

Gebruik het zelf ook in potten en bakken(geen tuin), gewoon een beetje door boven laag heen mengen. Wij met ons twee drinken ongeveer 8 koppen koffie per dag, ik 5, vrouwlief 3.   Dus zeg 55a60 senseo pads.  Als ik dat een week op spaar is dat ongeveer genoeg voor een 1,5m2. Aangezien de kat van de buurvrouw poept in de roestbakken (2bakken van 2mx1,20m) Goei ik de prut de laatste tijd maar boven op de aarde.   Je zal je verbazen hoe snel het uitspoelt, vaak na een paar weken zie je er niks meer van.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leeg m’n koffiedikbakje structureel in de borders van de achtertuin. Je ziet er snel niets meer van. Soms door de bokashi, maar dat is meestal als m’n vrouw dat leeft in ons kleine GFT bakje op ‘t aanrecht. 🤣 

 

Mest zou ik het niet willen noemen, hoogstens bodemverbetering als heb ik daar ook zo m’n twijfels bij. Linksom of rechtsom draagt het bij aan verhogen van organisch materiaal in de tuin en dat is ook belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...