Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Komkommers geoogst en de tomaten planten nagekeken op phytopthora. Gelukkig nog geen kenmerken gezien. Vanavond nog een keer checken, de schimmel zit in de lucht. Het kan dus zomaar in eens raak zijn. Vanavond ook nog de tomaten die rijp zijn oogsten. 

Geplaatst:

Beetje onkruid, beetje dieven, beetje snoeien en wat plukken. Vijgen (en jawel, de vlieger is weg en gelijk 2 vijgen met vogelvraatschade) en tomaten geplukt.

Vandaag voor het eerst zelfs buitentomaten. De zoon had al eerder uit zijn eigen tuintje tomaatjes geplukt. Ik dus nu pas.
Ik zag toen 3 slakken op de kaswand zitten. De andere kas in. Kon ik ze nergens vinden! Uiteindelijk gevonden. Ze piepten van schrik toen ik ze van het glas afhaalde. Vind ik dan toch zielig… maar goed. Eindigden desondanks wel in de sloot waar ze nog een zwemkans hebben gekregen ipv onder mijn schoen geplet te worden. De rupsen daarentegen zijn zo goed vermomd… die zie ik niet in het groen, terwijl ik ook daarvan veel last heb.

Duiven, 1 ekster en 2 katten weggejaagd. Die zag ik wel goed.

• Like 1
Geplaatst:

Ook hier drie komkommers geoogst en gelijk goed water gegeven en de kas deels opengelegd.

Een emmertje boontjes geplukt en nog snel wat geschoffeld voor het donker werd.

Overdag de laatste tien maiskolven gekookt, gepeld en ingevroren.

Geplaatst:

Te weinig gedaan.

De 2 nog niet verpotte familie perenbomen in een 30L kuip gezet.

Druiven en wat anders beetje bij gesnoeid.

Genoteerd welke 16 vijgen ik 2 maanden geleden geplant heb voor de plattegrond.

En nog wat onkruid weggehaald. Denk nog geen halve vierkante meter, moet er nog wel 20 ofzo. Allemaal van dat bijna uitgedroogde pluizige spul van een meter hoog. Vorig jaar nog goed bijgehouden, maar het is van de buurman naar mij toe gewaaid. En wegens tijdgebrek dit jaar niet bij kunnen houden, dus volgend jaar is het nog erger...

• Like 1
Geplaatst:

Onkruid verwijderd. Tomaten gediefd en nog wat bladeren gesnoeid. En natuurlijk gecheckt op phytopthora. Nog 2 rijpe roma tomaten geoogst. De komkommers en courgette opgebonden. 1 aardbei geoogst en opgegeten. Er hangen nog genoeg groene aan die net beginnen te kleuren. 

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook weer de bladeren van de tomaten gesnoeid.

Ze beginnen er best wel kaal uit te zien nu, maar ik hoop toch echt de phytophtora voor te blijven zo.

• Like 1
Geplaatst:

Onkruid weggehaald tussen de wortels en gelijk wat wortels geoogst, zo krijgen de anderen wat meer ruimte om te groeien. Wortelloof en wat doorgeschoten sla gevoerd aan de konijnen (ze waren me dankbaar geloof ik, steeds als ik nu langs hen loop komen ze heel hard aanrennen 🤣)

Boontjes geoogst, boterbonen zitten al in de pan. Bakje tomaten geoogt, die liggen nu in de oven met verse basilicum en mozzarella. 

1 van de knolvenkels geoogst, een enkele week geleden was deze nog zo groot als de palm van mm hand, inmiddels is ie groter dan mn hele hand. Straks een kijken of je het loof ook kunt gebruiken. Salie geoogst voor moeders, kan ze weer thee van zetten. Onkruid weggehaald in de 'kooltunnel' en geconstateerd dat de paksoi zo goed als oogstrijp is. 

Plantjes gehaald (rode kool, witte kool, bloemkool) die gaan vanavond de tuin in. Laatste restant oranje kroten uitgepoot.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb water gegeven. Onkruid weggehaald. Komkommer geoogst. Gele snacktomaatjes geoogst. Wat blaadjes mini Kropsla en rode botersla geoogst. Chinese bieslook geoogst. Dit hebben we vandaag ook gegeten. 

• Like 1
Geplaatst:

Een stukje grond terug geclaimd! Met een piepklein stukje ben ik best lang bezig geweest… maar het resultaat is mooi. Grond los gehakt, want er heeft een steiger gestaan en bouwzooi…. Was net beton. Onkruid groet er alsnog, altijd knap.

Netjes gemaakt. Alle 100 saffraanbollrtjes geplant. Ik had 2 batobakken met bollen. Die heb ik geschoond en geplant tussen de rozen. Mega groot verschil tussen die bollen van eerdere aanbieders. Heb ze nu weer bij vreeken besteld en echt… die andere aanbieders moeten zich kapot schamen.

84f270833ace30ee0989003fb9d42eb1.jpg

Kijk dan toch…. Links van Koeman flowerbulbs en/of bloembollenkopen.nl en rechts die van vreeken’s. Gigantisch verschil.
Bij gebrek aan tuinaarde, heb ik er 100 l potgrond erbij gedaan.
Ik heb er boven op sla uitgeplant en 5 bloemkool. Ik heb nl altijd mega veel sla, want dat eten wij veel en vind het leuk om ook wel eens een krop aan iemand cadeau te geven. Is toch leuker dan een zakje blaadjes, al blijven blaadjes dat wel malser.

Bak boven het kippenhok een 20 l potgrond gegeven. Wat onkruid en oregano (wat ook als onkruid groeit) Nog wat geschoffeld in buurperk. Onkruid management. Aardbeien oerwoud uitgedund. Paar uitlopers uitgeplant. Salie en citroentijm die ik al sinds april heb, eindelijk uitgeplant. Alles in die hoek water gegeven en 3 hangpotten belegd met schapenwol en ook flink begoten. Ook de picknicktafel helemaal schoon gespoten, want die zit compleet onder de paarse vogelpoep… en 1 woelmuisgang vol laten lopen met water. Die vond ik ook heel toevallig.

Tomaten gedieft en geplukt.
Productief dagje.

• Like 5
Geplaatst:

Onkruid verwijderd. Water gegeven. De tomaten gecheckt op Phytophthora en dieven, dieven verwijderd en geen Phytophthora aangetroffen. Verder nog een paar komkommers, tomaten, witte en rode bosaardbeien en bonen (boter en spek) geoogst. 

• Like 2
Geplaatst:

Zojuist de grote frambozenstruik eruit gehaald.

De vruchten zaten vol met kevertjes en hubby vond de frambozen toch al niet zo lekker.

Nu gaan bedenken wat er op die grote lege plaats kan staan, waarschijnlijk de ananaskersen.

Een lege plek in de moestuin, wat een luxe probleem!😂

• Like 2
Geplaatst:

De gerooide aardappels uitgezocht en schoon gemaakt .

Bieslook, een courgette, tomaten en een kropje Little Gem meegenomen samen met een emmer grote aardappels een een bloempot met kleintjes en aardappels die eerst op moeten.

• Like 3
Geplaatst:

Een aantal kruiden geoogst, vergeten een foto te maken...

Basilicum, thijm, krulpeterselie, goudsbloemen en salie.

Alles schoongemaakt en (op de peterselie na) te drogen gelegd in een droge donkere ruimte. Eens kijken of het wil lukken zodat we van de winter gedroogde kruiden hebben. Heb het nog nooit gedaan, dus gewoon even proberen.

Peterselie gaat (samen met wat bonen die ik over het hoofd had gezien) in de groentesoep. Er lag nog een courgette die ik gekregen had, die kan er ook gelijk bij. Lekkere groen(t)e soep zo 😋.

Helaas verder niet veel kunnen doen door een peesontsteking in mn voet. Nu met de benen omhoog boontjes aan het punten 

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag zowaar een goede 4,5 uur bezig geweest!

Het was de gezamenlijke klusdag op de vereniging. In de email stond de gezamenlijke paden opnieuw bestraten, maar daar zijn we niet aan toe gekomen, was alleen maar opruimen. Wel heel veel gedaan!
Daar zo'n 2,5 uur bezig geweest, en daarna naar het eigen tuintje. Wat water geven en heel veel onkruid verwijderd. Verder niets eigenlijk. Grootste deel van de (kantige?) bastaardwederik eindelijk verwijderd, maar niet voor lange duur want het heeft zich al behoorlijk uitgezaaid. Stond grotendeels 1 meter hoog, op sommige plekken zelfs 1,5 meter!

Wilde nog wat oogsten, maar had niets om het mee te nemen want was er met de fiets.

Note to self:

- zakjes meenemen om de zonnebloemen te beschermen, want de zaden worden eruit gevreten. Het zijn de Turkse reus van @Mellie, en die wil ik wel zelf eten (en volgend jaar ook weer zaaien).

- en WEER niet vergeten de saffraankrokusbolletjes mee te nemen...

• Like 3
Geplaatst:

Water gegeven, tomaten gedieft en getopt, courgette bestoven met kwastje, en alle bladeren met meeldauw van de courgettes, pompoenen en komkommers gehaald.

Nu eerst koffie.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Veel gemaaid en gewied en wat takken uit de pruimenbomen gesnoeid. Bestaat er naast winterklaar zoiets als vakantieklaar? Dat is de tuin niet, maar we willen de ontploffing enigszins controleren voor als we eind september terugkomen.

Er hangen nog veel pepers en tomaten buiten te rijpen, jammer dat we die niet zelf kunnen oogsten.

In juni vinden we het onhandig om op vakantie te gaan, in mei juli en augustus ook. Bestaat er eigenlijk wel een handige vakantiemaand? November? Dan doe ik volgens mij het minst in de tuin 😅

aangepast door mdubbelm
  • Like 2

Water gegeven. Tomaten en komkommers geoogst. Aangetaste meeldauw bladeren van de komkommers en pompoen verwijderd. De tomaten gecheckt op dieven en phytopthora. Gelukkig nog steeds geen phytopthora te bekennen. De courgette weer opgebonden. 

aangepast door Gitta
  • Like 2

Gisteren en vandaag:

Frambozen, aardbeien, bramen, tomaat, courgette, komkommer, paprika, peper en bonen geoogst. 

Begonnen met het snoeien van de heg op schaduwrijke plekken. 

Water gegeven 

Mais opgeruimd (mooie oogst dit jaar)

Tomaten gediefd en aangeboden

Meeldauw uit de pompoen geknipt

Wat klein grut gezaaid

Verder gaat er niet meer veel gebeuren vandaag denk ik 😊

aangepast door Goudsbloempje2
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...