Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

De rest van de maisplanten verknipt en op de composthoop een nieuwe laag gemaakt met paardenmest.

De aspergestengels weggehaald en klaargelegd om te verbranden/klein te maken.

De palen, staken en pallet daar verwijderd. Het meeste losse spul op de tuinvakken is nu opgeruimd.

Een stukje gemest en gespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren gekeken hoe de complete oogst van pastinaak en wortel alleen nog uit uitgeholde buitenkantjes bestaat. Van de buitenkant leek het nog heel wat, nog blad en schouders van de groente te zien. Als je er aan eentje trok, alleen een lege huls.. Welk beest doet dit zo netjes?

 

Vandaag toch maar de laatste rijen aardappels uit de grond gehaald. Oh en een poging gedaan om knoflook te poten (ja heel laat), maar toen het bed eindelijk vrij was van aardappels en er een krui compost naast stond begon het keihard te regenen. Morgen weer een poging.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trok de gordijnen open en zag tot mijn verbazing een kip in de tuin… ik was er al bang voor. Henk is goed bezig geweest. Wederom een plaat uit de kas gevlogen. Nergens te vinden uiteraard… geen idee waar dat kerkhof van polycarbonaat platen is bij ons in de wijk of wie ze in hun tuin heeft.

Kippen gevangen. Na een kleine €1000 aan nieuw glas en uiteindelijk die andere platen, gaan we nu de kas constructie compleet verbouwen. Ik weiger weer een plaat te kopen. Even klaar mee. De glijbaan was ook van zijn plek, maar niet helemaal weg. Dat scheelt. Dus alles wat ik kon vinden, opgeruimd. Weer heel veel takken verzameld. Deksel van een kweekbak was weggewaaid. Die lag nog wel in de tuin. Kippen uit de kas weer in het hok. Alle molshopen weer platgestampt. Ik koop nl ook geen carbid meer.

Ongewild een oefening in geduld gehad deze ochtend en heel veel meer beweging dan ik had voorzien. zo. 2024 is vol aan!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een achtste gespit van het aardappelveldje, het gaat nog langzaam vanwege de natte grond en de vele heermoeswortels daar.

Ook bij de boerenkool kon ik weer wat stronken weghalen en spitten. 

Henk was hier netjes voorbij getrokken, alles wat weg kon waaien was al bij de eerdere stormen verdwenen, enkel wat sinaasappelschillen van de composthoop gewaaid en een al gebarsten raam was in de platte bak gevallen.

Gelijk maar de potten met narcissen die daar stonden weggehaald op een na, ze beginnen al boven te komen.

Na de kou van volgende week zet ik weer een pot narcissenbollen onder glas om ze om de beurt voor te trekken.

Gelijk wat bieslook en munt daar gezet.

Sla plantjes erbij geplant en gegoten, als het weer koud wordt of gaat waaien gaat het raam er weer op.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-1-2024 om 17:44, Anna3 zei:

Gisteren gekeken hoe de complete oogst van pastinaak en wortel alleen nog uit uitgeholde buitenkantjes bestaat. Van de buitenkant leek het nog heel wat, nog blad en schouders van de groente te zien. Als je er aan eentje trok, alleen een lege huls.. Welk beest doet dit zo netjes?

 

Ik doe een gok: woelmuizen. Die zijn althans bij mij de boosdoener.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen hard heen gefietst om de man te ontvangen die een pak stro kwam brengen en deze onder zeil verborgen. Daarna hard gehuild bij een kletsnatte tuin waar nog heel veel in moet gebeuren omdat ik idealen had om te gaan woelen. Toen weer hard terug gefietst want nog tuinvakantie. Maandag mag ik weer los zegt ze net 😊

aangepast door Vlietzicht
  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste stuk van de eerste helft van het aardappelveldje gespit.

Sla zaailingen uitgedeeld en snijbiet geoogst.

Aan het eind van de middag nog even terug, veldsla in de platte bak gezet en de ramen er weer op.

Er lag al dagen een mooie Nordmann kerstboom te zwerven, die meegesleept achter de fiets en op de tuin kaal geknipt.

De takken nu gebruikt als vorstbescherming van de opgepotte planten in de bak en het stammetje wordt een paaltje voor de aardbeinetten.

Een mooie frisse dag met weinig wind en twee keer een minuutje zon zelfs, ja hij is er nog.

Na vijven terug en onderweg een ransuil gespot.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa, mijn oprit is vrij van bouwmateriaal! Vandaag 8 gipsplaten die niet weg konden wegens opstapeling van ander bouwmateriaal erboven, in tweeën gebroken en naar het grof vuil gebracht. Ik kreeg een chupachup lolly voor mijn inspanning. Het was ook inderdaad hard werken. Eerst thuis en vervolgens met uitladen.

Thuis de boel weer geveegd. Onder de platen was het nieuwe thuis van een stuk of 80 regenwormen. Ik heb denk ik de ene helft gered en de andere helft tot gruis geveegd…. Sorry wormpjes. De geredde wormen in de compostbak gegooid en sommige ernaast.

Ik ben zo blij dat de oprit weer leeg is. Je kunt er eindelijk weer parkeren.
4 pallets aan de kant gesjouwd achter de regenton. Niet de mooiste plek, maar het is wel aan de kant.
Gisteren had ik de regenton al leeg laten lopen, dus geen blubber daar. Vooruitziende blik

En in het leghok lagen 4 eitjes op me te wachten. Toe maar!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas niet droog maar wel erg fris met die noordenwind.

Naar de tuin met de auto om een grote kamerplant op de composthoop te kunnen gooien.

Gelijk door naar de molen voor verse zakken meel.

Op de tuin verder gegaan met het aardbeiveldje spitten.

Weer een achtste gespit, sneller nu want minder heermoes daar.

De laatste dennentakken op de planten inde platte bak gegooid en alle ramen dicht gelegd i.v.m. de aankomende vorst.

 Sla, rucola en winterpostelein geoogst.

Mest uitgedeeld en nog wat opgeruimd en een kruiwagen mest op de courgetteplek gegooid.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand had paar M² houtsnippers voor zichzelf geregeld maar teveel, kreeg de vraag of ik interesse had in de helft; dus weer hard heen en weer gefietst.

Toen ook geconstateerd dat mijn vraag naar snoeihout wel heel ruim is genomen; de plaats is nu een soort takkenbosberg.

Maandag weer 1e tuinwerkdag en vorst. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de vlak voor nieuwjaar uit de grond gehaalde wortels van de smeerwortel bocking 14 opgepot, diepe tray van 15 en van 28 vakken.
Deze staan in de onverwarmde schuur.
2 jaar geleden op zolder gehouden, maar dat werden lange slungerige bladeren die door elkaar groeiden en moeilijk uit elkaar te halen waren, dus nu koel bewaren zodat ze pas laat gaan groeien (hopelijk).

Nog 3 lage trays gevuld met grond, 2 van 40 vakken en een andere met 77 vakken. Die van 77 is voor de uien, die van 40 voor de salie en bergbasilicum (moeten bijgesnoeid worden) en een kamerplant die ik wil vernieuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regenton leeggeschept en het water in de kas gegooid en deels op het land achter. Misschien gaat het toch niet zo hard vriezen, maar beter het zekere voor het onzekere. En de kas had toch ook dringend water nodig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst de zwengelpomp weggehaald.

Daarna de knoflook en nieuwe aardbeien doorgewerkt met de cultivator want het wordt een paar dagen droog.

Als laatste nog wat kruiwagens mest uitgereden tot vreugde van de winterkoning en roodborst.

De banaan in de kas weer ingepakt en toen was ik klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar kruiwagens met blad wat de gemeente in de villawijken verzameld naar de tuin gereden. Dat storten ze ieder jaar op de parkeerplaats en is mooi bruin materiaal voor de composthoop! 
 

Verder de automatische raamopeners mee naar huis genomen voor hun onderhoudsbeurt en tegen de vorst. Laatste bietjes nog geoogst voordat ze niet lekker meer zijn, kan ik oma blij mee maken. 😄

 

En nog even een uitruil met @Kevins Moestuin gedaan dus weer twee mooie frambozensoorten rijker. Hij een paar stekken van de kiwibes, een Japanse wijnbes en een mooie grote vijg. 
 

Helaas alweer snel donker, maar was lekker om even bezig te zijn, de tuindrang begint weer hard toe te nemen. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een tikkie vorst en een harde wind.

Waar ik gisteren mest gestort had zat de vorst nog niet in de grond dus daar een kwart vak gespit.

Uitrusten in de luwte met zelfs af en toe wat zon terwijl de merels en het roodborstje mijn spitwerk inspecteren op wat lekkers.

Tegen de tijd dat ik geen zin meer had begon ik het ook koud te krijgen dus lekker naar huis voor wat warms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend heel even langs de moestuin even de pomp leeg maken, maar was vergeten dat die altijd vanzelf leegloopt na gebruik... Was dus niet nodig.
Het filter dat voor de pomp zit moest ik wel legen, maar de slang was bevroren dus die kon ik niet optillen waardoor ik het filter (dat water was overigens nog niet bevroren) helaas toch niet kon legen. Heb het wel los gemaakt.

Daarna als experiment reepjes stof om enkel toppen van vijgentakken gedaan met daar omheen een plastic zakje om de breba's tegen de vorst (uitdroging door) te beschermen. Na er een stuk of 7 gedaan te hebben waren mijn handen te verkleumd om verder te gaan, dus toen naar huis.
Het zijn maar stukjes stof van oude kleding van ongeveer 20cm dus echt alleen de toppen kunnen doen.

Dit alles wilde ik gisteren eigenlijk al doen, maar toen helaas geen tijd gehad.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Abrikozentakken klein gemaakt en naar de moestuin gebracht.

Daar nog wat dode of bijna dode takken uit de aal en zwarte bes geknipt  en klein gemaakt in het zonnetje.

Alles bij de bessen/ pioenrozen/rabarber gegooid.

Op de terugweg een vloog er een vlucht Bokjes op vanuit de kwelsloot.

Ze gingen even verder weer in het weiland zitten in een drainagegreppel maar waren door hun goede schutkleur niet meer te spotten. 

 

 

33298290.jpg

Foto: Waarnemingen.be

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...