Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vanavond de laatste 2 tomaten planten geruimd. Er was vandaag phytopthora in gekomen. Dus alle nog hangende tomaten geoogst, was niet veel meer. Paste in 2 handen. Daarna de planten verwijderd en in de groene kliko gedaan. Verder nog wat onkruid verwijderd. 

Geplaatst:

Wij zijn vandaag eindelijk weer eens op de moestuin geweest, waar we ongeveer sinds het begin van het seizoen niet meer geweest zijn. Nou ja, alleen om bramen te plukken en de aardappels te rooien. Het viel niet mee, vooral niet omdat in ons perceel veel kweekgras zit en dat uiteraard de boel weer had overgenomen. Maar hey, je moet ergens (weer) beginnen, en dus heeft Cor zich bezig gehouden met grote onkruiden er uit trekken, dat ruimde lekker op, terwijl ik ondertussen van diverse planten de zaadjes met resterende levenskansen oogstte. Daarna is Cor vast naar huis gegaan om eten te koken, en heb ik me bezig gehouden met het snoeien van een enorme  braamstruik en ook ik heb een tijdje onkruid staan trekken. Het was zulk heerlijk weer, en het was echt super fijn er weer te zijn!  Ik genoot van alles, maakte foto's van de geraamtes van uitgebloeide papavers en van de bloemenzee op wat ooit een composthoop was. Toen het kouder werd ben ik nog even in de foliekas bezig geweest met zooi uitzoeken en opruimen. Ik bedacht me dat de moestuin wel iets weg heeft van sporten: van tevoren heb ik er nooit zin in maar als ik dan eenmaal er mee bezig ben vind ik het zo lekker, en snap ik niet waarom ik thuis steeds maar er tegen aan hik. Enfin. 

De weersverwachtingen zijn momenteel wisselend per uur, maar ze zeggen nu dat het morgen en overmorgen niet alleen droog maar ook nog een aangename temperatuur zal zijn. Als dat echt zo is neem ik morgen weer een stukje tuin onder handen, liefst ook de foliekas, alles afspoelen en in de zon laten drogen dan kan het zo opgeruimd. Dat zou lekker zijn. En dan kan afgebroken en opgeruimd vóór de storm van woensdag.   

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat heerlijk he, dat gevoel dat je ineens de smaak weer te pakken hebt. Had je gisteren nog dingen gekocht op de plantjesmarkt? 

Wij zaten vandaag lekker op de fiets, dus weinig tuinzaken. Wel heb ik snel even wat pepers geoogst waarvan ik nog zaad wil drogen om in de ruildoos te doen. En overlegd waar de knoflook binnenkort komt, want dat is alweer de eerste stap van seizoen 2025. 

Geplaatst:
  • Auteur

Alle stamtomaten opgeruimd en afgevoerd.

Alle touw opgeruimd en de meeste staken ook.

Er staat nog een hok omdat ik daar glasplaten tegen gezet heb om de N-Z spinazie een beetje beschutting te geven.

Munt en de Laatste? courgette mee naar huis en nog een kratje redelijke tomaten in het kasje gezet.

Tussendoor de droge snijbonen zitten leeghalen.

Geplaatst:

@Arja Ja, knoflook, dat kan nog net voor de winter. Ik ga proberen morgen daar in elk geval een plekje voor schoon te maken. Het zal wel supermarkt  knoflook worden dit jaar, zonder soortnaam, het is niet anders. Maar wij gebruiken zulke grote hoeveelheden dat het sowieso zinnig is om zelf wat te poten! 

Ik had gisteren nog een plantje onze-lieve-vrouwe-bed-stro gekocht. Die zou het in de schaduw goed doen, en ik heb een schaduwbak in de achtertuin waar de meeste planten het niet zo best (lees: helamaal niet) doen.  We gaan het zien. Verder nog wat zaadjes hier en daar, helaas geen knoflook, daar had ik op gehoopt van de Tuinen van Weldadigheid maar noppes. Ook een potje gezond smeersel van het kruidenvrouwtje, en een boek 'De Kruidenaptotheek'. Daar staan alle basisbereidingen van maceraat, moedertinctuur etc. goed en overzichtelijk in, en dat ontbrak nog in mijn boeken over kruiden en moestuin. En scheelt weer een dure cursus. Heks Tanja kan zich uitleven.

Hebben jullie nog dingen gekocht? 

Geplaatst:

Beetje schoffelen en oogsten en wat tomatenplanten uit de kas halen in een vuilniszak voor de grijze kliko. Die zijn nu echt niet meer levensvatbaar wegens phythopthora 

Mee naar huis; half netje pepers en paprikas, een paar komkommers, wat maiskolven, twee courgettes.

Geplaatst:

@Tanja65 Wij kochten alleen bonenzaden, ik wil graag weer Cobra volgend jaar, en die hingen in de rekken van TuinJoop. Was ook op jacht naar knoflook van de TvW, ik wist dat ze weinig oogst hadden, maar ze hadden dus ook helemaal niks meegenomen. Volgens mij heeft hij de hele dag hetzelfde gesprek over de slechte knoflookoogst kunnen voeren. De ruil/weggeeftafel was ook een leuk idee, ik had niks bij me om weg te geven, thuis voldoende spul eigenlijk, maar dan had ik data moeten voorbereiden en een paar uur vroeger daar zijn om het spul op de tafel te parkeren.

Terug OT, mooi dat er nog twee deels droge en zonnige dagen komen voordat de restanten van storm Kirk hier gaan lopen spoken. Ik wil mijn droogbonen nog wel wat in de zon laten drogen voor ik ze oogst. En natuurlijk de pe/pa die mogen afrijpen.

Geplaatst:
21 uren geleden, Mellie zei:

1 gladiolen bol had wel een miljoen nieuwe bolletjes

Haal je de Gladde Jolen er helemaal uit of was dat per ongeluk? Wij hadden er ook veel kleinere bolletjes aan ( ik heb er wat verplaatst) maar geen tweede bloei. Je had lekker veel gedaan in je tuin!

Wij hebben samen alleen een plek gezocht voor de herfst kastanje en Lie heeft weer een varen uitgespit. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
42 minuten geleden, Arja zei:

De ruil/weggeeftafel was ook een leuk idee, ik had niks bij me om weg te geven

Ja, same. Jammer dat dat niet was gecommuniceerd.

Geniet allemaal nog even van het mooie weer voor we worden weggeblazen! 

Geplaatst:

Haal je de Gladde Jolen er helemaal uit of was dat per ongeluk? Wij hadden er ook veel kleinere bolletjes aan ( ik heb er wat verplaatst) maar geen tweede bloei. Je had lekker veel gedaan in je tuin!

Haha, een gladde jool was ze zeker. Ik wilde het blad afknippen en toen had ik haar floeps, zo in mijn handen. Ik haal ze alleen eruit als ze een andere plek krijgen. Sommige bollen stonden net niet praktisch voor mens of flora. Maar deze stond prima en is ook weer op dezelfde plek terug gezet.
Geplaatst:

Een deel van de cosmea en korenbloemen uit de border gehaald. Een deel van de uitgebloeide bloemen eruit geknipt om daar zaad voor volgend seizoen uit de halen. Mijn man heeft in de voortuin de zomerbloeiers eruit gehaald. Tot de kliko vol zat. Nu wachten tot deze dinsdag geleegd wordt. Na de storm kunnen we weer verder. 

Geplaatst:

Gisteren al mijn nieuwe zaden weer water gegeven. Mijn speciebakken staan nu op een gunstige plaats, krijgen zon en voorheen niet.
Even duimen of nu alles goed gaat. En anders volgend jaar gewoon opnieuw beginnen.
De fotos staan weer op zijn kop, even geen tijd nu om ze weer met lucht recht te zetten. Misschien kunnen jullie dat even zelf. Sorry. Maar ik moet de computer afsluiten nu.

20241005_171422.jpg

20241005_171441.jpg

20241005_172012.jpg

20241005_172026.jpg

Geplaatst:

Gister de plastic kappen op mijn voortuinbakken gedaan… qua temp zou dat nog niet hoeven maar ik zie duidelijk verschil in groei bij kleine sla plantjes in mijn kasje of die in de open bakken… dus nu er weer regen aan komt “kasjes” ervan gemaakt. De NZ spinazie nog erbuiten aflaten hangen omdat er hier nog geen vorst dreigt…😊

Er zijn /komen nog wat vakken leeg waar ik nog voorgezaaid spul in ga zetten.

IMG_2662.jpeg

IMG_2663.jpeg

IMG_2664.jpeg

IMG_2665.jpeg

IMG_2666.jpeg

Geplaatst:

Vandaag mijn 4 bakken op mijn dakterras ook daar de kappen erop. Dat was meer werk vanwege alles wat te hoog is.

De bonen staken voorzichtig bij de snijbonen weggehaald en de paar planten waar nog steeds bloemetjes en kleine snijboontjes aan zitten in het klimnet vast gemaakt. Zo kunnen de kappen er voorlangs. Voor de pompoen paar buizen los gemaakt zodat de steel van de pompoen eroverheen valt .. zolang het nog gaat laat ik de plant gaan want die lijkt het nu pas goed te gaan doen met 3 pompoenen in wording ….we gaan het zien 🤞🤞🤞

morgen alles beter verankeren met touw met baksteen erover.

IMG_2670.jpeg

IMG_2671.jpeg

IMG_2672.jpeg

IMG_2673.jpeg

IMG_2674.jpeg

IMG_2675.jpeg

IMG_2676.jpeg

Geplaatst:

Wat heb jij gezaaid in jouw specibakken @Petrasmoestuin ?🤔

Ik heb ook lievevrouwebedsto in mijn bak onder mijn afdak gezet @Tanja65 Durval staat ook vrij donker en maar hooguit 2/3 uurtjes zon als er zon is dan. Bij mij doet ze het prima wel met wortelstokken die in andere vakken omhoog komen maar die kan ik tot nu toe prima eruit trekken 

Benieuwd of ze in het vroege voorjaar mooi gaat bloeien want die bloemetje zijn heerlijk in de mei bowl😋

IMG_2678.thumb.jpeg.77f24061b0d5d2800fb8e47e797e417d.jpeg

aangepast door Vrouwholle
Foto toegevoegd.

Geplaatst:
18 uren geleden, Vrouwholle zei:

Wat heb jij gezaaid in jouw specibakken

1: nog 2 courgettes staan erin, maar doen het niet, staan ook te veel in de schaduw, dus vlg. jaar daar niet meer.

2: 25 uien

3: 27 uien

4: 3 boerenkool (weet niet of die het gaan doen)

5: 2 boerenkool (1 nieuw gezaaid en een oude zaaiing)

6: Rucola

7: Knoflook

8: Spinazie

9: Tatsoi

10:Knoflook

11: Broccoli Purple Sprouting

12: Stengelkool, raapstelen

13: Palmkool 2 x (doet weer niets tot nu toe) en daarachter groenlof

14: zonnebloemen, maar moeten eruit, staan ook in de schaduw. Bak moet nog weg, maar waar heen weet ik nog niet, staat achter het terras, onder de boom.

Het is goed dat je het vraagt, want ik heb niet vermeld waar die broccoli in 11 vandaan komt. Ik had in alle speciebakken gezaaid, maar waar ze stonden was geen zon en ook te veel water gegeven, omdat Ingrid dat steeds zei en ook omdat ikniets zag opkomen. Ik had toen een hele bak vol wortelen, paksoi, andijvie, koolrabi, groenlof, enz. Alles eruit gehaald, behalve de broccoli die ik even naar een zonnige bak heb verplaatst en later weer een aantal terug in die speciebakken omdat ik die kan afdekken met gordijnen. Broccoli is echt een crime, die baby broccoli slaat ook nergens op wat je eraf haalt, meer steel dan bloem. Die hoef ik ook niet meer.

In 1 speciebak stonden ook 2 x trostomaten in, daar heb ik nog wat vanaf gehaald, maar niet veel.
Volgend jaar nieuwe kansen.

Ik had een rotjaar @Vrouwholle  beide ouders overleden,  had ik geen contact meer mee, maar toch een hoop gezeik als enig kind en erfgename. Beide honden in 2,5 maand overleden, 1 aan maagkanteling, de ander aan botkanker. Intussen had ik na het eerste overlijden een andere hond gevraagd uit Spanje als maatje, ook 7,5 jaar oud (net als beide honden die overleden zijn). Die was geregeld en onderweg, overlijdt de 2e. Nu heb ik dus 1 hond, maar altijd alleen geweest en laten wij zo.
Nu is mijn man al weken ziek, het een na het ander krijgt hij, dus ook heel veel zorg en arsten en ziekenhuisbezoek.
Dus mijn administratie loopt nu even niet zoals het moet zijn. En ik loop zelf ook een beetje te sukkelen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dat is een hele lijst @Petrasmoestuin wat jij er in hebt…Dat water geven is idd lastig… (ook lastig uitleggen aan anderen vind ik😬) Ik heb het zelf ook moeten leren aanvoelen op mijn eigen plek. Zelf geef ik zaailingen nu met de planten spuit zodat echt alleen de zaai plek iedere dag vochtig blijft. Als de plantjes iets groter zijn met een bekertje of klein gietertje en pas als ze oogstbaar zijn gewoon weersafhankelijk met de tuinslang.

Brocoletto heb ik ook een aantal keren gedaan.. ben benieuwd hoe die het bij jou doen.🤔😊

Die uien waren prachtig van jou het afgelopen seizoen die gaan het vast weer fantasties doen…🤞🤞🤞Bij mij lukken die uien en knoflook nou juist weer niet dus nu maar 1 vak met bio knoflook van de markt gedaan zo van wie niet waagt….😊

De mm baby brocolli vond ik het eerste seizoen ook maar niks … precies wat jij schrijft… maar dit seizoen nog maal gedaan want toch fijn om brocolli tussen al dat slablaadjes te hebben… goed op de compost en voeding gelet en zowaar… 👍😊 oké nog geen volledige maaltijd van 1 plant maar toch wel steeds toegevoegd aan de roerbak en mijn kippen dames zijn gek op de grote bladeren…😋

Palmkool is bij mij ook niet gegroeid zoals andere jaren maar omdat ik weet dat het wel kan blijf ik toch proberen…🤞🤞🤞

Maar het is menselijk dat als er zoveel nare verdrietige dingen op je pad komen dat je hoofd er dan niet of veel minder naar andere dingen zoals de tuin staat …Echt heftig waar jij/jullie doorheen gaan de laatste tijd 😱😱😱😭 

Ik hoop Petra dat het lukt om bij de dag te leven en de boel beetje losser te laten.

Ik hoop dat jullie nieuwe hond ook weer een echt maatje gaat worden want honden hebben zoveel liefde en troost te geven dat ervaar ikzelf ook iedere dag!😍

Het mooie van een moestuin dat er altijd weer een nieuwe lente aanbreekt met weer nieuwe kansen en mogelijkheden…🌱

Ik hoop dat je rust neemt deze winter en dat in jullie leven ook weer nieuwe energie en kansen en een lente gevoel gaat ontstaan…🤞🤞🤞

Dikke sterkte knuf van mij🤗🤗🤗🤗

IMG_2649.jpeg

Geplaatst:
23 minuten geleden, Vrouwholle zei:

Dat is een hele lijst

Even nog wat fotootjes van de speciebakken. En die stonden weer op zijn kop, dus moest ze weer allemaal verwerken.
Mijn aandacht ging wel naar de tuin hoor, zo'n 5 uur per dag besteed ik eraan, inclusief slakken jagen. Nu al weken niet meer, dat sla ik over, maar toch elke dag zo'n 4 uur in de tuin. @Vrouwholle

20241005_171422.jpg

20241005_171441.jpg

20241005_172012.jpg

20241005_172026.jpg

Geplaatst:

Vandaag vooral zaden geoogst, voor mezelf en voor de biozadendoos. Ook nog wat pepers en droogbonen. Alles droogt nu goed in de zon en er rijpt zelfs nog wat af, ondanks de al veel kortere dagen. 

Geplaatst:
  • Auteur

De laatste staken opgeborgen en de N-Z spinazie geoogst en uitgezocht.

De glasplaten stormvast gezet.

Het weer werd steeds beter en nog in de zon sperziebonenzaad gewonnen.

Wat eenruiters over de plattebak gelegd zodat ik die straks kan wassen en in de bak aan de slag kan.

Er werd nog een kruiwagen stalmest gebracht en die kon gelijk op het N-Z spinazie afval en de lege pompoenranken die ik alvast opgeruimd heb.

Geplaatst:

Overal op terras, in de kruidentuin en in het bos lege potten verzameld en me een tijdje geamuseerd met het bij elkaar zoeken en in elkaar passen van gelijke of aflopende maten. Daarna de slakken en kevers die zich erin verstopt hadden naar de takkenwal gebracht.  Plots kunnen er weer veel meer rijtjes potten onder het afdakje😅🪴

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Even naar de tuin gelopen voor twee verse preien en een bosje selderij. Thuis de laatste tomaten ingekookt.

Geplaatst:

Courgette, een krop rode Crispy pluksla en bindsla, bosuitjes en snijselderij geoogst voor een sla soep. Verder nog onkruid verwijderd. 

Geplaatst:

Ik heb zondag ook mijn kiemschaaltje die ik voor mijn verjaardag heb gekregen in gebruik genomen. 

Zojuist 

20241008_211820.thumb.jpg.ff8f56238a76832a8230a4023a10ff80.jpg

Gisterenavond rond kwart voor 6

20241008_083451.thumb.jpg.29d2a146c460075cf4e5a5395d110869.jpg

zondag aan het eind van de middag 

20241006_105808.thumb.jpg.75cd95d12910b1f1552602b1e8e13d20.jpg

aangepast door Gitta
Foto toegevoegd

Geplaatst:

Oh kiem groenten daar houd ik ook zo van Gitta… welke heb jij gezaaid?🤔😊

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic