Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Halal slachten is niet zuiverder, technisch gezien. Het dier wordt gewoon met de hand razendsnel gedood, en moet compleet leegbloeden. Bij grotere dieren dan.

Bij de halal kippen hebben ze er soms een handje van om tijdens het voor ons normale slachten een tape te laten afspelen met een Koran tekst. Dan is het geloofstechnisch toch halal, maar de handelingen wijken af. Beetje cheaten dus, maar het vlees komt goedkoper uit, dus niemand klaagt. Alleen de puristen laten het nog steeds met de hand doen.

Ik persoonlijk vind dat het halal slachten respectvoller is dan dat angstige dieren stroomstoten krijgen, ondersteboven gehangen worden, om vervolgens pas echt te sterven door een cirkelzaag... Even kort door de bocht...

Halal-vlees heeft dan ook geen stroomstoot bloedingen. En geen injecties ter kalmering of andere ongein.

Geplaatst:
Halal slachten is niet zuiverder, technisch gezien. Het dier wordt gewoon met de hand razendsnel gedood, en moet compleet leegbloeden.

Kan het niet vinden, dacht dat het stond in "the truth about food". Het ging erom dat dat wat "ons" vlees smaak geeft, te maken heeft met het wel of niet goed leegbloeden. Het had met urine te maken. Hallal vlees schijnt dit niet meer te bevatten en zou ( ik weet het niet uit ervaring ) dus "minder" smaak ( = geen afvalstoffen ) te hebben. Reden waarom in de hallal keuken pittiger kruiden gebruikt worden.

Geplaatst:
Waarom is een dier dat een stroomstoot krijgt, angstiger dan een dier dat met de hand razendsnel wordt gedood? Als het allebei op grote schaal gebeurt dan(en niet het 'in de badkamer' verhaal).

Lijkt mij dat op grote schaal er net zoveel stress is

Geplaatst:
Halal slachten is niet zuiverder, technisch gezien. Het dier wordt gewoon met de hand razendsnel gedood, en moet compleet leegbloeden.

Kan het niet vinden, dacht dat het stond in "the truth about food". Het ging erom dat dat wat "ons" vlees smaak geeft, te maken heeft met het wel of niet goed leegbloeden. Het had met urine te maken. Hallal vlees schijnt dit niet meer te bevatten en zou ( ik weet het niet uit ervaring ) dus "minder" smaak ( = geen afvalstoffen ) te hebben. Reden waarom in de hallal keuken pittiger kruiden gebruikt worden.

Ken ik niet dit verhaal. Heb een tijd een kleine halal slagerij gehad. Ben ook in de slachthuizen geweest om vlees op te halen op hoogtij dagen (slachtfeest... wat een woord trouwens), kreeg je het vlees lauwwarm mee...

Maar dat het meer of minder gezond zou zijn...

Weet wel dat niet-halal vlees vaak bloedingsvlekken heeft en halal-vlees in principe niet...

Weet ook dat je beter schapenvlees kunt eten als je dierenvriend bent. Schapen staan gewoon altijd in de wei, tot het einde...

Geplaatst:

Dat het slachten er met de haren bij wordt gesleept in de (nationale) discussie over dierenleed is natuurlijk bij de beesten af. Vlees eten zit in de mensch z'n natuur en hoe dat beest geslacht werd maakt voor mij persoonlijk niet veel uit. Dat we tegenwoordig met zijn allen elke dag zo goedkoop mogelijk vlees moeten eten maakt dat er weinig meer over is van een gezond en stressloos bestaan voor den beesten. Om dan moralistisch te gaan prediken over welke slachtmethode het meest 'humaan' is vind ik nogal opportunistisch

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Het gaat hier over mijn geiten, en die staan heel ver van het supermarkt vlees af hoor

En daarom is het ook zo raar dat je ze niet zelf mag slachten. Of ga je het vlees verkopen? Ik vind het echt belachelijk dat je zelf gefokt vlees niet zelf mag slachten om zelf te eten. Waar bemoeien ze zich mee!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Het is gewoon dubbel, ik denk dat slachten op de boerderij een goed ding is bespaar je ze in iedergeval stres van vervoer,

maar enige controle dat slachten ook goed en zo pijnloos mogelijk gaat is ook belangrijk.

Verder is slachten een vak, en niet zomaar even wat hobbyboeren kunnen, dat moet je leren.

en het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat omdat het zelfgefokt is je er maar alles mee mag doen.

Ik begrijp je wel Leslie maar je denkt er mij te makkelijk over, zo van het dier is van mij ik mag ermee doen wat ik wil, en hoe ik wil gaat gewoon niet op daarvoor zijn regels en daar heb je je aan te houden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Onze grootste geit hebben we weer in de wei bij de varkens en ganzen gedaan, en we hebben haar in 3 dagen tijd nu al meer dan 10 keer uit het hek moeten bevrijden. Ze zit er steeds met haar kop doorheen, omdat ze aan de andere kant wil grazen (en dat terwijl het gras in de wei er mooier bij staat dan ooit).

We zijn nou eenmaal niet de hele tijd in de buurt, dus soms ligt ze er al een uur, te wachten tot je haar weer los maakt.

En een tijdje later zit ze ergens anders weeeeeeer vast!

Geplaatst:

Je krijgt nu echt een serieus antwoord.

Een psychiater die ik ken heeft getracht om zijn geiten gedragstherapeutisch op te voeden.

Simpelweg gezegd: al het gedrag heeft een gevolg. Is het gevolg fijn (bijvoorbeeld een beloning of aandacht) dan kan herhaling van gedrag volgen, niet fijn, gedrag stopt.

Bij zijn hond had dit zeer goed effect. Bij de geiten veel minder tot niets.

Dus ik betwijfel of je geit op deze manier aandacht afdwingt. Het beest is gewoon gek.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...