Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Makkelijke moestuin grond


Aanbevolen berichten

Hoi

Er zijn vast al meer mensen die deze vraag gesteld hebben, maar omdat het tuincentrum dat ik hier in de buurt heb (ik heb geen auto dus ben afhankelijk van lokale dingen) heeft niet alles wat men 'vaak' noemt als de ideale ingrediënten.

De eerste 'ingrediëntenlijst' die ik vond was: vermiculiet, turfmolm en compost. Op de bekende 'makkelijke moestuin' website.

De turfmolm en compost is geen probleem denk ik, maar de vermiculiet gebruik ik liever niet. Soms word cocopeat genoemd als goede vervanger, maar het tuincentrum heeft dit niet.

Ik zocht verder op internet en vond het volgende advies: tuinaarde, compost en scherp zand (brekerzand) en ik heb ook om advies gevraagd bij het tuincentrum, en die zeiden het volgende: Nooit tuinaarde gebruiken voor een moestuin, het is te 'vettig'. Wat je wel kan gebruiken is: Tuincompost, turfmolm, kokos potgrond, potgrond, tuinturf, scherp zand.

 

Ik kreeg geen verhoudingen trouwens

 

Ik ging vervolgens weer naar huis om dit alles te googlen (ik heb weinig geld dus als ik iets aanschaf moet ik het direct goed doen).

Volgens oa de Makkelijke Moestuin website, is tuinturf weer niet goed, omdat het te zuur is.

 

Dus eigenlijk weet ik het allemaal niet echt meer.

Ik wil gewoon graag een echt goede grond maken, die optimaal is voor de groenten ed. Maar het is lastig.

Waar ik dus wel aan kan komen zijn de dingen die bij het tuincentrum genoemd zijn.

 

Goed om te vertellen is denk ik dat de plek in de tuin die ik ga gebruiken 'erg' droog kan worden in de zomer, het is een warme beschutte plaats. Het is dus belangrijk dat de grondmix niet super snel uitdroogd.

 

Ik hoop erg op adviezen

 

Ik ga de bak trouwens metselen van oude bakstenen, ik heb hier stapels liggen omdat ik die natuurlijk uit de tuin heb gehaald toen ik kwam. Wat ik me ook afvroeg is of het verstandig is een plastic rand aan de binnenkant te maken, zodat water beter vastgehouden word? Geen plastic op de grond, alleen de rand van het mini muurtje zeg maar. Of is dat niet nodig bij een gemetseld muurtje? Op de grond komt worteldoek trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het makkelijke moestuin idee (orgineel square food gardernig) echt een goed idee. De grondmix die in het boek genoemd wordt vind ik wat minder, er zijn namelijk alternatieven die daar niet vermeld worden. Er zijn ook opties zonder de vermiculiet.

 

Ik heb ooit eens gelezen over iemand die zijn bedden opbouwde met een goede kwaliteit tuingrond gemengd met compost. Die had daar goede resultaten mee. Dus als je ergens aan goede tuingrond kunt komen die wat minder zanderig is kun je dat als basis gebruiken. En misschien lukt het ook wel met je huidige grond die je goed mengt met compost. Dus eigenlijk hetzelfde advies (tuinaarde, compost en zand) als wat je op internet vond. Is in ieder geval wel de goedkoopste optie want:

  • - grond kun je vaak gratis krijgen (mensen die vijver graven bijv, kijk maar eens op marktplaats of informeer bij de gemeente. Wel goed kijken waar het vandaan komt en wat de kwaliteit is)
    - Compost is vaak gratis af te halen bij de gemeente
    - en zand heb je

Nog een tip: vul de bakken niet helemaal tot de rand omdat je compost/grond blijft toevoegen nadat je geoogst hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorg,

Bedankt voor je reactie!

Toen ik het las vroeg ik me nog iets af. Is de tuinaarde die je bij het tuincentrum koopt, dan een ander soort tuinaarde dan die in het rijtje bedoeld word? Want wanneer een vijver word uitgegraven heb je een ander soort grond dan de tuinaarde die in een zak zit bij het tuincentrum. Die van het tuincentrum schijnt dus vettig te zijn. Maar aarde uit iemands tuin is natuurlijk weer anders dus ik kan me voorstellen dat dat dan wel weer werkt. Ik had niet door dat ze niet de tuinaarde in zakken van het tuincentrum bedoelden.

Wel tof als ik het ergens gratis kan krijgen alleen moet ik dan iemand vinden die me kan helpen ophalen, want met de fiets is het een lastige zaak

 

En nog een vraagje, de zand die ik in mijn tuin heb, geld dat ook als scherp zand? Dat had ik even niet door! dat scheelt weer in prijs.

 

Ik heb nog een vraag, maar dat is off topic denk ik dus ik zal dat in een ander topic doen.

 

En bedankt nog voor de extra tip! Dat soort ideeën zijn nu echt super handig, het scheelt veel gedoe en je moet het maar net weten. Ik zal ook meteen wanneer ik compost regel, voor extra zorgen, zodat ik in ieder geval iets heb liggen mocht het kleine compost hoopje in m`n tuin op raken. Het is maar een klein tuintje, dus zoveel heb ik meestal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons kun je bij de gemeente gewoon gratis halen wat je nodig hebt aan compost, of je nu een aantal keer komt met een karretje of je komt om een zak te vullen. Maar je moet het even navragen want dit is niet bij elke gemeente zo, soms moet je een zacht prijsje betalen.

 

Ja ik bedoel echt gewoon tuingrond, dus niet het mengsel van het tuincentrum. Op het forum staat ook een basisrecpet voor potgrond op basis van tuingrond, dit kun je eventueel gebruiken om een mooi mengsel te maken: potgrond-compost-t427.html

 

Ik durf niet te zeggen of het zand wat je in de tuin hebt scherp zand is, zeker niet omdat je zegt dat je dicht bij de kust zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine tip. Als je een grote hoeveelheid grond nodig hebt (zeg meer dan 20 zakken), haal het dan bij een hovenier/fouragehandel. Gewoon met een aanhanger er naartoe rijden, en dan gooien zij hem vol. Ze hebben daar honderden soorten gronden, ook specifiek voor de moestuin. En het is ook nog eens veeel goedkoper! Zo hebben wij voor de kwekerij ook een speciaal mengsel om de fruitbomen op te telen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine tip. Als je een grote hoeveelheid grond nodig hebt (zeg meer dan 20 zakken), haal het dan bij een hovenier/fouragehandel. Gewoon met een aanhanger er naartoe rijden, en dan gooien zij hem vol. Ze hebben daar honderden soorten gronden, ook specifiek voor de moestuin. En het is ook nog eens veeel goedkoper! Zo hebben wij voor de kwekerij ook een speciaal mengsel om de fruitbomen op te telen.

Nooit aan gedacht, maar inderdaad dat is een hele goede optie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi daar allemaal

Bedankt weer voor alle reacties ^_^

Frank, ik heb denk ik ongeveer 300 liter nodig, niet zoveel dus. Of misschien ietsje meer als ik er nog een klein moestuintje bij maak, maar ik begin met eentje denk ik. Wel een supertip die ik zeker ga onthouden voor als ik ooit een grotere tuin heb

 

Jorg, dat met de compost bij de gemeente ga ik proberen denk ik, misschien kan ik met 2 keer fietsen al heel wat halen. Ik heb van die gigantisch handige postbode fietstassen.

Als het werkt, werkt het, toch? (compost halen met fiets )

 

Een vraagje

Ik was net bij een winkel (action) waar ze samengeperste potaarde verkochten, in blokken. (Compacte potaarde van country garden)

Er stond op dat wanneer je er water bij doet, het 10 liter aarde per blok is.

Het is gemaakt van cocosvezel, en er staat een eco keurmerkje op en dat het van kwekerskwaliteit is. Is dit wat?

Zou ik dit soort blokken ook kunnen gebruiken? (naast compost en scherp zand) of zijn dat soort blokken niet goed voor een moestuin?

Het gigantische voordeel is dat ik het zelf op zou kunnen halen met de fiets! De blokken zijn maar zo groot als een baksteen.. fietstassen vullen en ik heb 'zat' potaarde. Ik geloof dat ze 59 cent per stuk waren.

 

Graag hoor ik daarover Ik ben heel benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een keer het vraagje over de samengeperste potaarde, want ik zag dat ze al bijna allemaal verkocht zijn. Dus als ik het wil, moet ik vlot iets gaan kopen.

Het ging er dus om of samengeperste potaarde (van countrygarden, gemaakt van cocosvezel) een 'ok' ingredient is voor de makkelijke moestuin. Samen met compost en scherp zand, en ik denk turfmolm. (volgens het tuincentrum een goed idee)

Het voordeel van de samengeperste potaarde is voor mij dat ik het zelf op kan halen, met de fiets. Het zijn blokken, die makkelijk in de fietstassen kunnen. En er staat een eco keurmerkje op, dat trekt me ook nogal

 

Maar ik wil het alleen als het goed spul is anders doe ik gewoon meer moeite.

 

 

(Verder kan ik ondertussen trouwens al starten met het metselen van de bakken! Ik heb alles wat ik ervoor nodig heb ^_^)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die blokken ook gebruikt maar dan om bij bv de blauwe bessen flinke laag te strooien omdat die van zure grond houden.

de blokken geven niet echt 10 kilo maar wel veel voor weinig geld, in deze opzwel aarde (ppur alleen dat) heb ik 1 x tomaten geplant deze gingen echt slecht, ik zou daarom niet die opzwel blokken gebruiken voor je bakken te vullen.

 

Mischien kun je vragen of tuincentrum in de buurt bezorgt 1x per jaar laat ik een

zooi bij hun komen, het makkelijkst om je bakken te vullen lijkt mij tuingrond en potgrond verhouding 1:1 daar vul ik mijn potten mee waar ik groente of fruit in opkweek.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best moeilijk allemaal! Had ik maar een auto

 

Ondertussen ben ik al wel klaar met het metselen van 1 van de bakken deze is de grootste, ongeveer 240 x 1 meter. Ik had nog 'net' genoeg tijd om het af te maken voor het donker werd

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het inderdaad leuk, er zijn nog geen foto`s het was al wat donker, maar morgen kan ik wel een foto maken. Morgen wil ik ook een 2de bak metselen.

Verwacht geen meesterwerk hoor, het is nog best krakkemikkig (schrijf je dat zo? ) het ging me er vooral om dat het beter bleef staan dan opgestapelde stenen (zoals ik voorheen wel eens deed). Als het goed is doet het dat en dat is voor mij genoeg.

Ik moest trouwens wat kikkertjes verplaatsen, arme kikkertjes.

 

Ik denk trouwens een plek gevonden te hebben waar ik 'mogelijk' goedkoop compost kan krijgen. Ik heb een bericht gestuurd, dus moet nog even afwachten. En als het dan inderdaad kan, moet ik nog vervoer zien te regelen. Dat vervoer is nog het lastigste van alles tot nu toe . Geen idee of dat gaat lukken.

 

Ik heb trouwens half besloten om voor 1 van de eerste tips die ik hier kreeg te gaan, wat betreft de grond. Omdat m`n laatste idee erg zuur was. Ik wil nu weer gewoon tuingrond, compost en zand proberen. Ik moet gewoon goed naar jullie allen luisteren ^_^ en niet eigenwijs zijn. De goedkope tuingrond heb ik nog niet gevonden, maar ik heb ook best nog wel wat tijd natuurlijk. Het zand heb ik, omdat ik het stuk dat ik gemaakt heb vandaag wat lager gegraven heb zodat ik het zand dat dan overblijft kan gebruiken.

 

Is bij de tuingrond, compost en zand mix alles 1/3? Of moeten de verhoudingen anders zijn? Ik heb nu een vierde aan zand denk ik ipv een derde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens op marktplaats etc. mensen graven vijvers of gaan bestrating aanleggen en hebben vaak grond over, de gemeente heeft vaak ieder voorjaar compostactie, ik heb echter geen ervaring met de kwaliteit van gemeente compost. Een kruiwagen huren (bijv.bij bouwmarkt) kost ong. 5 euro per dag.

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wout,

De goedkope compost die ik misschien mag gebruiken is van de gemeente, de 'misschien' zit hem in het feit dat ze inderdaad zo`n compostactie houden (in april pas) en ik graag binnenkort al iets zou willen halen .

Wat betreft vervoer was ik aan het kijken naar of ik niet ergens een fietskar kan huren of lenen, daarin kan ik best aardig wat meekrijgen lijkt me. Gewoon in zakken of emmers. Maar het hangt ook een beetje af van waar de gemeente de compost normaal gezien heeft liggen, het moet wel fietsbaar zijn natuurlijk

Ik zat er ook aan te denken om te kijken of ik bij lokale tuinverenigingen kan vragen of ik wat mee mag nemen tegen betaling. Ik kan me voorstellen dat ze vaak een gezamelijke berg hebben? Ik denk dat ze veel zelf maken, en een deel misschien eens per jaar aanschaffen en makkelijk de mogelijkheden hebben om veel te halen. Dus als ik een beetje nodig heb.. misschien vinden ze dat wel ok.

Geen idee of zoiets kan hoor maar ik herinner me van de moestuin van m`n ouders vroeger dat er altijd meer compost was dan nodig.

 

Voor tuingrond heb ik al op marktplaats gekeken, maar nog niet gevonden in de buurt. Wel eentje in Amsterdam maar die grond zag er erg vies uit. Veel beton resten erin en andere dingetjes die er niet in horen. Maar ik vermoed dat meer mensen tuingrond over zullen hebben wanneer het weer beter word. Omdat ze dan in hun tuintjes gaan werken. Geen idee of dat waar is, maar dat is m`n gokje voor nu

 

Frank, haha, ik hoop dat ik het bemesten dan goed doe strakjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

394759035.jpg

Hier een plaatje van het zooitje + de eerste makkelijke moestuin-bak in m`n tuin. Er stonden hier voorheen best wel wat kruiden en er zaten bolletjes in de grond. Een paar kruidenplantjes heb ik terug gevonden, maar er is ook best veel weg. Opnieuw zaaien dus

Ze groeiden trouwens gewoon in het 'strand-duin' zand, met daarover een laagje tuinaarde van een tuincentrum. Toen ik hier kwam wonen is dat het enige wat ik gedaan heb met de grond.

 

Hier zie je een beetje hoe het was. Ik had stapeltjes bakstenen met daarop houten tuintegels, waar potten op konden staan. Eronder was het dan ietsje beter beschermd tegen de zon (het is een erg warm, droog-zanderig hoekje in de zomer) In de rechter boven hoek van de eerste foto zie je het nog een beetje. Dat blijft staan (maar word wel weer rechtop gezet )

 

394759138.jpg394759140.jpg

Veel bolletjes in de grond, klimop en random andere plantjes die het deden. Ik vond het heel schattig, maar een moestuin met eigen groenten is nog beter. Ik hoop dat ik veel hiervan op andere plekken weer opnieuw kan maken ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit is de warmste plaats in de tuin. De zon is er in de zomer bijna de hele dag (het zuiden idd). Vandaar ook dat ik iets nodig had voor de grondmix, dat vocht goed vasthoud, anders blijf ik sproeien. Het kan er echt heel warm worden, ook door de muur.

Rozemarijn had ik daar eerder al, en dat werkte wel goed, laurier nog niet ^_^ maar dat zou ik wel erg tof vinden. Lavendel heb ik ergens anders al staan, maar die wil tot nu toe nog niet zo. Dus misschien moet die idd ook naar de warmere hoek in de tuin.

 

De 2de bak, die ik vandaag wil maken (als het kan met het weer) komt rechts op de foto, als je daar nog meer naar rechts zou kijken, zie je daar een pad, met daarnaast een border van 30 cm breed, en 3 meter lang. Die border wil ik 50 cm breed maken, en 2.40 meter lang. Die is ook behoorlijk warm zomers, dus daar mogen ook moestuinplanten staan. Misschien wel de lange soorten die over de grond groeien.

Voor de bak op de foto dacht ik oa aan de tomaten, paprika`s, pepers en andere zon liefhebbende planten. De soorten die de meeste hitte en zon kunnen hebben. En misschien wat gewone klaprozen en blauwe korenbloemen ^_^ gewoon omdat ik die zo prachtig vind bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren kreeg ik bericht dat ik in Purmerend gratis compost kan halen als ik wil, die zijn van de compost acties ook in Beverwijk. Maar of Beverwijk meedoet, weten ze nog niet, terwijl de actie al binnenkort is..

Dus 'als' ik vervoer kan vinden, ga ik naar Purmerend om compost te halen voor dit jaar.

 

Lol, misschien moet ik er gewoon met m`n backpack heen en even de schouders eronder (grapje)

 

En proberen volgend jaar eigen compost te hebben natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraagje.

Met de extra verhoogde bakken die ik ga maken (en extra hoog ) heb ik meer tuingrond, compost en zand nodig. M`n groffe berekening zegt dat ik ongeveer 700 liter compost nodig heb als ik een derde van de bakken wil vullen met compost.

Ik vroeg me af hoe ik nu weet hoe dat in een m3 zit, is het dan ook 7/10de van een m3?

Ghaha, ik ben heel slecht in zulke dingen sorry als het een beetje een suffe vraag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...