Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Magnolia verplaatsen


Juna

Aanbevolen berichten

Hoi daar ben ik weer

Ik heb een jonge magnolia staan, van ongeveer 1.70 meter hoog, en wil deze verplaatsen. Het is namelijk zo dat op de plek waar hij staat, hij het vorige jaar niet goed ging, hij kreeg amper bladeren, en het bloeien eerder in het jaar ging ook al niet erg goed. Al waren er wel wat bloemen. Het vermoeden is dat hij niet voldoende vocht kreeg op de dagen dat ik er niet was, en dat is wel super zonde natuurlijk. Ik wilde het boompje dus graag verplaatsen naar een meer vochtige plek in de tuin, een plek die grenst aan een heg, die in de zomer ervoor zorgt dat er altijd wel wat vocht in de grond zit. Er groeien ook varens tegenaan, die in de zomer prima groen en mooi blijven. De heg is niet hoog, dus het boompje krijgt wel licht vanaf ongeveer 1 meter hoog. Het is de enige plek in m`n tuin vrijwel alles wat ik plant goed en echt gezond lijkt te groeien, vandaar ook dat ik die plaats kies. Als het niet een water probleem was, dan lost die plaats misschien een ander onbekend probleem vanzelf op. (dat is m`n hoop)

Ik denk dat het een betere plek is (zover ik kan inschatten als leek), maar ik heb gelezen dat een magnolia verplaatsen niet zo makkelijk is. Zijn er misschien mensen die een idee hebben over hoe ik dit zo kan doen, dat het boompje zo gezond en sterk mogelijk blijft? Welke tijd is geschikt bijvoorbeeld? Hoever van de stam vandaan moet ik scheppen? en kan ik nog extra dingen doen die goed zijn, zoals (ik noem maar wat) in het nieuwe gat veel compost mengen met het zand?

 

Het eerste jaar van de magnolia (ik heb hem 2 jaar) ging wel heel goed, hij bloeide prachtig en was goed groen en vol in de zomer. Het 2de jaar heb ik wel bemest, met korrels die aangeraden waren door een tuincentrum. Zou dat nog een probleem gegeven kunnen hebben? Moet ik dat juist wel, of juist niet 'weer' doen dit jaar?

 

Haha, altijd lange teksten sorry daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de bemesting moet je even de instructies op de verpakking lezen (hoeveelheid, tijdstip). Maar je mag zeker jaarlijks bijmesten.

 

Als je zeker weet dat vocht het probleem is (ik zou ook niet meteen een oorzaak weten, sorry) dan kun je proberen hem te verplaatsen. Misschien lukt het omdat hij nog maar 2 jaar oud is en dus nog redelijk wat wortels dichtbij de kluit heeft. De beste tijd is het najaar, vlak na de bloei, bij het uitlopen van het blad.

 

P.s. er is een risico dat de magnolia niet aanslaat na het verplatnen en dus dood gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt DVL, ik weet ook niet zeker of het het water is. Maar ik heb een opa die tuinbouwkundige is, en hij dacht dat het dit zou kunnen zijn. Hij kon het boompje niet zelf zien alleen, dus de 'diagnose' was aan de hand van een beschrijving, en dat is lastig natuurlijk. Ik twijfel een beetje tussen verplaatsen of hem nog een jaartje de kans geven diepere wortels te maken.

 

Jammer dat die van jou ook dood gingen Hansm, ze zijn inderdaad erg mooi, hoe ouder ze worden hoe prachtiger vind ik altijd. Soms hebben ze van die mooie grillige vormen, met die verfijnde bloemen erin ^_^ super.

Ik hoop dat het gaat lukken met het boompje dit jaar. Ik heb ook nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een plant of boompje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een van de mooiste bloeiende bomen die ik ken maar zelf doe ik ze niet meer omdat waneer ze doodgaan duur geintje is geweest,

ik denk dat ik er in totaal 4 of 5 heb gekocht in afgelopen jaren, maar slaat hij aan dan is geld het wel waard geweest.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...