Ga naar inhoud

Tuinier jij op gevoel of via een strak plan/schema?

Moestuinier je met een strak schema? Of ga je op je gevoel af?  

49 leden hebben gestemd

1. 1. Moestuinier je met een strak schema? Of ga je op je gevoel af?

• Ik maak een schema, en wijk daar niet van af!
      2
    • Ik maak een schema, maar wijk er wel vanaf als het niet goed "voelt".
      18
    • Ik moestuinier puur op gevoel!
      21
    • Ik moestuinier op gevoel bij soorten die ik al jaren teel, bij onbekende planten gebruik ik een schema.
      8

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het enige wat enige vorm van orde heeft in mijn tuinieren is dat mijn zaden in 3 bakjes staan (Groenten, Kruiden, Bloemen) met envelopjes ertussen voor de maand.

Maar zelfs aan die maand hou ik me niet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Goh, ik dacht altijd dat ik wel een hopeloos geval moest zijn omdat ik tuinier als een ongeleid projectiel.

Maar als ik dit zo lees ben ik niet de enige Hiep Hoi!

Sterker nog, ik denk dat de meeste kwekers het zo doen. Als je genoeg ervaring hebt heb je geen planning nodig; dan voel je gewoon aan als iets moet gebeuren. Ik heb dat gevoel totaal niet maar m'n pa gelukkig wel

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ja, ik denk dat 't inderdaad wel zo werkt. Tuinieren is van zoveel (externe) factoren afhankelijk dat je door ervaring een gevoel moet ontwikkelen of je op een bepaald moment zus of zo moet doen.

...Helaas heb ik nog niet zoveel ervaring

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Geplaatst:

Ik heb gestemd op - ik moestuinier puur op gevoel - hoewel dat niet helemaal waar is maar omdat het van de vier mogelijkheden het dichtst bij mijn methode van tuinieren komt. Ik tuinier op gevoel maar dan wel ondersteund door ervaring als ik het zo mag zeggen. Als met "of via een strak plan/schema" een wisselschema bedoeld wordt dan is zo'n wisselschema iets waar ik zeker rekening mee hou maar niet zo fanatiek in ben want ik noteer dat nergens . Mijn wisselschema zit alleen in mijn hoofd opgeslagen met als gevolg dat ik ieder jaar wel weet waar e.e.a. het vorige jaar stond maar dat niet zo precies meer weet van de jaren er voor. Dat blijkt in de praktijk overigens geen probleem te zijn hoor.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

In de winter maanden mis ik het in de tuin staan enorm, dus ga ik maar een schema maken, en aan de hand daarvan zaden bestellen.

De praktijk leert dat ik mij hier zelden echt aan houd. Koop/ruil een berg zaden erbij, geef van alles weg en weersomstandigheden kunnen mijn plannen ook in de war schoppen.

Uiteindelijk loop ik al tuinierende te improviseren waar ik wat wil hebben. Mijn wisselteelt schema zit in mn hoofd. Daar maak ik me dus niet zo druk om.

Dus een schema maken is gewoon mooi tijd verdrijf in de winter. Therapeutisch bezig zijn heet dat, maar uiteindelijk leef ik er miss max 20% van na.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...